همشهری‌آنلاین: ۴۰ گروه مخالف سوری مخالفت خود را با شرکت در کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی اعلام و ادعا کردند، روسیه در تلاش برای اجرای معامله‌هایی بر خلاف توافقات جامعه جهانی است.

در بیانیه ۴۰ گروه مخالف از جمله گروه‌های مسلح مخالف که در دور قبلی مذاکرات صلح در ژنو حضور داشتند، ادعا شده است، مسکو هیچ فشاری بر دولت سوریه برای دستیابی به راه حل سیاسی نمی‌آورد.

در این بیانیه آمده است، روسیه حتی یک قدم در جهت کاهش رنج سوری‌ها برنداشته و هیچ فشاری بر نظام سوریه نیاورده و مدعی است که ضامن تحرک در مسیر واقعی به سمت راه حل بحران است.

مخالفان سوریه در جبهه جنوب در بیانیه‌ای کنفرانس سوچی را تحریم کرده و مدعی شدند، "دشمنان ملت سوریه" برای این کنفرانس برنامه‌ریزی می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از سیریا نیوز، در این بیانیه ادعا شده است، قبول ورود به مذاکرات با نظام سوریه با هدف توقف خونریزی‌ها و پایان دادن به رنج ملت سوریه براساس تضمین‌های بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل است.

در این بیانیه همچنین اعا شده، کل دوره‌های مذاکرات ژنو تا آستانه عدم جدیت نظام سوریه و طفره‌رفتن آن از اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی را ثابت کرد تا وقت بیشتری بخرد و به منافعش بپردازد.

در این بیانیه گفته شده، روسیه کشوری متخاصم است که دست به جنایت جنگی علیه ملت سوریه می‌زند و نظام را به لحاظ نظامی کمک می‌کند.

این در حالی است که برخی گروه‌های مخالف هنوز درباره مشارکت در نشست سوچی تصمیم نگرفته‌اند.

در این راستا عبدالسلام النجیب، عضو جریان الغد سوریه اظهار داشت: مخالفان سوریه و دولت باید برای بن‌بست ایجاد شده در مسیر مذاکرات دست به کاری بزنند.

او از کشورهای عربی خواست در کنفرانس آتی سوچی حضور پیدا کنند.

النجیب به رسانه‌های روسی گفت: ما باید تحولی در روند مذاکرات ایجاد کنیم.

او افزود: کنفرانس سوچی از نظر ما باید به بررسی قانون اساسی، گفت‌وگوی ملی بپردازد تا تغییرهايی واقعی در حل سیاسی ایجاد شود

مخالفان سوریه در جبهه جنوب مسکو را به تلاش برای انحراف از توجه به مشروعیت بین‌المللی برای دعوت به کنفرانسش متهم کردند تا خود را تنها منجی ملت سوریه نشان دهد.

احمد رمضان، رئیس اداره اطلاع‌رسانی "ائتلاف ملی" مخالفان سوریه در تلاشی برای کارشکنی در مسیر مذاکرات ملی سوریه مدعی شد، تلاش روسیه برای تحمیل راه حلی بر سوری‌هاست که به نوعی چالشی برای گروه‌های مخالف و کل جهان به حساب می‌آید.

او گفت: نمی‌توان معاملاتی را قبول کرد که بر خلاف توافق‌هاي جامعه جهانی و مصوبات آن و تمایل ملت سوریه باشد.

رمضان تاکید کرد، این معامله روسی در سوچی و غیره از طریق خالی کردن زیر پای مذاکرات سیاسی ژنو تلاشی برای تحمیل قانون اساسی و انتخابات و نظام سیاسی مورد نظر بر سوری‌هاست.

رمضان تاکید کرد، این راه حل مورد نظر روسیه است و هیچ ارتباطی با دموکراسی ندارد. هیچ کس حق ندارد آینده سیاسی سوریه را تعیین کند و اراده این کشور را از بین ببرد.

پیشتر مخالفان سوریه در نشست آستانه گفته بودند، تصمیم خود برای حضور در نشست سوچی را بعد از رایزنی با دیگر گروه‌های مخالف اعلام می‌کنند، این در حالی بود که احمد طعمه، رئیس هئیت مخالفان دعوتنامه‌ای را برای حضور در کنفرانس سوچی دریافت کرده بود.

این در حالی است که نظام سوریه از کنفرانس سوچی استقبال کرده و موافق حضور در آن است.

روسیه با شرکایش در تلاش برای برگزاری این کنفرانس در شهر سوچی با مشارکت نمایندگان دولت سوریه و گروه‌های مخالف است.

کشورهای ضامن یعنی روسیه، ترکیه و ایران در پایان نشست آستانه ۸ موافقت کردند این کنفرانس در ۲۹ و ۳۰ ژانویه(9 و 10 بهمن) برگزار شود.

 

کد خبر 393716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha