یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۵

همشهری آنلاین: دانشمندان ژاپنی می‌گویند با استفاده از مهندسی ژنتیک موش‌هایی خلق کرده‌اند که از گربه‌ها نمی‌ترسند.

به گزارش آسوشیتدپرس دانشمندان در دانشگاه توکیو می گویند توانسته‌اند به طور موفقیت‌آمیزی غریزه موش برای گریختن هنگام دیدن گربه یا استشمام بوی آن را خاموش کنند و این پیشرفت می‌تواند باعث شناخت بیشتر از رفتارهای پستانداران و ماهیت خود ترس شود.

به گفته این پژوهشگران این دستاورد نشان می‌‌‌دهد که ترس به طور ژنتیکی برنامه‌ریزی شده است و نه آنچنانکه عموما تصور می‌شد از طریق تجربه.

کو کوبایاکاوا سرپرست این گروه تحقیقاتی گفت: "موش‌‌ها به طور طبیعی از گربه‌ها می‌ترسند، و معمول به محض احساس بوی گربه وحشت‌زده می‌شوند یا فرار می‌کنند.اما موش‌هایی که  برخی از سلول‌های بویایی آنها از طریق مهندسی ژنتیک برداشته شده باشد، دیگر ترسی از خود بروز نمی‌دهند."

در تجربه دانشمندان ژاپنی موش‌های با تغییر ژنتیکی به گربه‌ها نزدیک شدند، حتی با آنها به نزاع یا بازی پرداختند.

کوبایاکاوا گفت یافته‌‌های او که در ماه گذشته در مجله علمی Nature منتشر شده است، به پژوهشگران کمک خواهد کرد، چگونگی پردازش اطلاعات مغزی در مورد دنیای خارج آگاهی به دست آورند.

کیم دائه - سو استاد ژنتیک در موسسه علوم و تکنولوژی پیشرفته کره در سئول که در این تحقیقات شرکت نداشت، گفت پژوهش کوبایاکاوا  می‌تواند در مورد چیستی ترس و چگونگی کنترل آن توضیح دهد.

کیم گفت: "مردم فکر می‌کنند که موش‌ها به خاطر اینکه گربه‌ها آنها را شکار می‌کنند، از گربه‌ها فرار می‌کنند، در حالی که اینگونه نیست."

"اگر ما مسیرهای مربوط به پیام‌های مربوط  را در مغز تعقیب کنیم، به نظر من می‌توانیم کشف کنیم چه نوع شبکه‌های عصبی در مغز برای کنترل ترس  اهمیت دارند."