جمعه ۵ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۵

همشهری آنلاین: دانشمندان یک قدم بزرگ به سوی ایجاد اولین شکل حیات مصنوعی با تولید مصنوعی DNA یک باکتری برداشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این قدم که پس از پنج سال پژوهش برداشته شده است، به عنوان مرحله ماقبل نهایی در تلاش برای ایجاد یک شکل حیات مصنوعی  تلقی می‌شود که کاملا بر اساس ژنوم DNA ساخت انسان باشد- چیری که سال‌ها دانشمندان و نویسندگان داستان‌های علمی- تخیلی به ایجاد آن امیدوار بوده‌اند.

دکتر همیلتون اسمیت از موسسه جی کریک ونتر که نتایج آن در نشریه Science منتشر شده است، در این باره گفت :"ما نشان داده‌ایم که اکنون ساختن قطعات بزرگ ژنوم امکان‌پذیر است، بنابراین کاربردهای مهمی مانند سوخت‌های زیستی را می‌توان عملی کرد."

این پژوهش در آزمایشگاه‌های دانشمند مشهور و بحث‌برانگیز آمریکایی، کریگ ونتر، انجام شد، که اشکال حیات مصنوعی را به عنوان راه علاج بالقوه‌ای برای بیماری‌ها و پدیده گرمایش جهانی تلقی می‌کند.[سابقه موضوع]

دکتر کریگ ونتر

با این حال دیدگاه مهندسی اشکال حیات مصنوعی بسیار بحث‌برانگیز بوده است و  احتمال دارد مباحثات داغی را در باره اخلاقی‌بودن و پیامدهای احتمالی چنین پیشرفتی برانگیزد.
دان گیبسون، سرپرست این تحقیق گفت گروه او دومین مرحله در یک فرآیند سه‌مرحله‌ای برای ساختن ارگانیسم‌های مصنوعی را کامل کرده‌اند.

این گروه پژوهشی مستقر در مریلند آمریکا در مرحله نهایی این پژوهش، که از هم اکنون در حال انجام آن  هستند، سعی خواهند کرد که  صرفا با  توالی ژنومی مصنوعی به دست‌آمده از باکتری مایکوپلاسما جنیتالیوزوم (Mycoplasma genitalium)، یک باکتری جدید ایجاد کنند.

این باکتری که باعث انواعی از بیماری‌های مقاربتی می‌شود، یکی از ساده‌ترین ساختارهای DNA را در میان اشکال حیاتی دارد که تنها  از 560 ژن تشکیل می‌شود.

در مقابل ژنوم انسان حاوی حدود 30000 ژن است.

کروموزوم مصنوعی که پیش از این دکتر ونتر و همکارانش تولید کرده‌اند و به نام مایکوپلاسما لابوراتوریوم (‍Mycoplasma laboratorium) خوانده می‌شود، در مرحله نهایی این فرآیند به درون یک سلول زنده پیوند زده خواهد شد، تا با به دست گرفتن کنترل آن، عملا شکل حیاتی جدیدی را به وجود آورد.

مایکوپلاسما لابوراتوریوم

به این ترتیب این باکتری جدید، به طور  عمده و نه به طور کامل مصنوعی خواهد بود، زیرا از واحدهای ساختمانی ارگانیسم‌های از قبل موجود، تشکیل  می‌شود.

اما سایر دانشمندان در  مورد کار گروه ونتر موضع احتیاط‌آمیزی می‌گیرند و می‌گویند هنوز راه درازی تا ایجاد حیات مصنوعی باقی مانده است.آنها از جمله به زیرنویس افشاگری در این مقاله جدید اشاره می کنند که اشکالات در جا دادن یک ژن حاصل از  کلون‌سازی ژن را شرح می‌دهد.

اکارد ویمر، استاد زیست‌شناسی مولکولب در دانشگاه نیویورک در این باره گفت که با توجه به نتایج منتشرشده روشن است که این گروه پژوهشی هنوز حیات مصنوعی تولید نکرده‌اند. او افزود که این احساس ناخوشایند را دارد که  این DNA چه آن را مصنوعی به حساب آوریم و چه نیاوریم، فاقد قابلیت کارکردی است.

هلن والاس، زیست‌شناس و سخنگوی سازمان GeneWatch در انگلیس نیز گفت که با وجود  اینکه گروه ونتر یک  یک شاهکار فنی را به انجام رسانده‌اند، هنوز نمی‌توان آنها را خالق حیات مصنوعی به حساب آورد.

او گفت: "ونتر خدا نیست... او هنوز راه درازی تا خلق حیات پیش رو دارد."

"کار او نوعی مهندسی ژنتیک است که به افراد امکان خواهد داد که تغییرات ژنتیکی بسیار بزرگتری را به وجود آورند، بنایراین در آینده ما می‌توانیم جاندارانی را با توالی‌های ژنتیکی جدید به وجود آوریم."