مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: فیل‌ها می‌توانند تشخیص دهند که چه کسی قصد کشتن آنها را دارد و چه‌کسی بی‌آزار است

محققان کشف کرده‌اند که فیل‌ها می‌توانند به راحتی تشخیص دهند که چه کسی قصد کشتن آنها را دارد و چه‌کسی بی‌آزار است. محققان اثبات کرده‌اند که فیل‌ها از روی رنگ لباس و بو دوست و دشمن خودشان را تشخیص می‌دهند.

به گزارش اشپیگل آنلاین یک تیم تحقیقاتی اسکاتلندی- کنیایی توانست از طریق آزمایشات و مشاهدات پیوسته ثابت کند که فیل‌ها از روی بو و رنگ لباس آدم‌ها می‌توانند تشخیص دهند که آنها از چه گروه یا قبیله‌ای هستند. فیل‌ها از این طریق می‌فهمند که میزان خطر از جانب هر کدام از این آدم‌ها چقدر زیاد است. این تیم، بررسی‌های خود را در مجله تخصصی Current" Biology" منتشر کرده‌است.

محققان تحقیقات خود را بر روی فیل‌های پارکی در کنیا انجام داده‌اند. در این منطقه قبایل مختلفی از جمله "ماسائی" و "کامبا" نیز زندگی می‌کنند. ماسائی‌ها چادرنشینانی هستند که عمدتاً از طریق پرورش دام امرار معاش می‌کنند. مردان جوان عضو این قبیله برای اثبات مردانگی خود، فیل‌ها را با نیزه شکار می‌کنند. در مقابل اعضای قبیله کامبا بیشتر کشاورز هستند و خطری برای فیل‌ها ایجاد نمی‌کنند. از این رو محققان در پی کشف آن بودند که آیا فیل‌ها توانایی تشخیص این گروه‌ها را از هم دارند و اگر این طور است، نقش رنگ و بوی لباس این افراد چقدر می‌تواند مؤثر باشد. 

فیل‌ها و لباس‌ها 

این محققان عکس العمل فیل‌ها را در سه حالت آزمایش کردند. حالت اول قرار دادن لباس‌هایی تمییز و نپوشیده در نزدیکی فیل‌ها بود. حالت دوم قرار دادن لباس‌هایی بود که ماسایی‌ها آنها را به مدت ۵ روز پوشیده بودند و مرحله آخر انتخاب لباس‌هایی بود که کامبایی‌ها به مدت ۵ روز پوشیده بودند. هنگامی که بوی افراد قبیله ماسایی به مشام فیل‌ها رسید‌، آشکارا سریع‌تر حرکت می‌کردند و نسبت به دو مرحله اول، فاصله بیشتری از لباس‌ها گرفتند.

در آزمایش بعدی محققان از لباس‌های تمیز و نپوشیده‌ای به رنگ قرمز و سفید استفاده کردند. به این دلیل که ماسایی‌ها معمولاً لباس‌هایی به رنگ قرمز می‌پوشند. در حالی که لباس افراد قبایل دیگر رنگ‌های دیگری دارند.

این بار نیز فیل‌ها به رنگ قرمز عکس العمل خشن‌تری نشان دادند و به شدت حالت تدافعی به خود گرفتند.

 بنابراین فیل‌ها به راستی می‌توانند اعضای گروه‌های مختلف را از هم تشخیص دهند و میزان خطر از جانب آنها را ارزیابی کنند.

کد خبر 34584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز