پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

نگاهی به همایش بین‌المللی نقش الاغ‌ها در زندگی مردم یونان

چندی پیش جهان شاهد یکی از مهم‌ترین همایش‌های بین‌المللی بود؛ همایش بین‌المللی یکروزه «نقش الاغ‌ها و قاطرها در حوزه دریای مدیترانه» این همایش در جزیره هیدره یونان برگزار شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یکشنبه از هیدره یونان گزارش داد که در این نشست، نمایندگان شرکت‌کننده به بررسی «پدیده نگران‌کننده کاهش جمعیت الاغ‌ها»، «چگونگی استفاده از این چهارپای زحمتکش» و شیوه تغییر این استفاده در یونان و به‌ویژه این جزیره پرداختند.

از قرار معلوم، شرکت‌کنندگان در این همایش در کمال جدیت نظرات مختلفی از جمله تغییر نقش سنتی این حیوان از یک حیوان بارکش به یک حیوان مورد استفاده در بخش تفریحات و همراهی با انسان را مطرح کردند.

کسانی که در این همایش شرکت داشتند، تصمیم گرفتند که یک برنامه ملی برای حفظ نسل انواع نادر این حیوان تنظیم کنند.

جورگوس آرسنوس - استادیار دانشگاه دامپزشکی ارسطو - در یک سخنرانی در این همایش مهم، الاغ‌ها را «میراث فرهنگی»‌ای دانسته که باید برای نسل‌های آینده محفوظ نگه‌داشته شوند!

بر اساس آماری که در این همایش ارائه شده، در حالی که در نقاط مختلف جهان جمعیت این حیوان بارکش در حال افزایش است و رفته‌رفته به رقم ۴۰میلیون رأس می‌رسد، تعداد این حیوان در یونان به‌سرعت رو به کاهش گذاشته است.کارشناسان شرکت‌کننده در این همایش هشدار دادند که اگر با این روند مقابله نشود، ظرف یک تا 2 دهه آینده، همه الاغ‌های یونان از بین خواهند رفت.

این کارشناسان حق دارند نگران باشند چون آمارها نشان می‌دهد که تعداد این حیوان در یونان ظرف ۵۰سال گذشته به میزان ۹۶درصد کاهش یافته و از نیم میلیون رأس الاغ در دهه۱۹۵۰ میلادی به ۱۸هزار رأس در سال ۱۹۹۶ رسیده است.

این همایش تاریخی در جزیره هیدره یونان برگزار شد؛ چون این جزیره یک‌جورهایی شهر الاغ‌هاست! هر کجای یونان که بروید با تردد خودروها، کامیون‌ها، تراکتورها و موتورسیکلت‌ها مواجه می‌شوید اما در هیدره به جای همه آن وسایل بزرگ حمل و نقل، الاغ‌های نجیبی را می‌بینید که آرام آرام راه خودشان را می‌روند.

حمل و نقل این جزیره زیبا با جمعیت ۱۲هزارنفره‌اش که در نزدیکی آتن - پایتخت یونان- قرار دارد، با ۱۲۰۰رأس الاغ و قاطر صورت می‌گیرد که از سوزن دوخت تا یخچال را برای ساکنان آن حمل می‌کنند.

فقط شهرداری این جزیره است که یک دستگاه کامیون حمل زباله و یک کامیون معمولی دارد؛ بقیه کارها را الاغ‌ها، قاطرها و صاحبان آنها انجام می‌دهند.
آن‌طور که یکی از الاغ‌دارهای این جزیره می‌گوید، قیمت حمل یک جهانگرد با الاغ یا قاطر 4۰یورو (نزدیک به 50هزار تومان) و قیمت انتقال بار و اثاثیه 4برابر آن است.

کد خبر 36114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز