همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه چین گفت: در حال حاضر، وضعیت شبه جزیره کره بار دیگر وخیم شده و با آینده‎ای ناخوشایند روبرو است.

 وزیر خارجه چین: وضعیت شبه جزیره کره وخیم است

به گزارش ایرنا از شبکه سی جی تی ان چین، وانگ یی روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه سمینار اوضاع بین‎المللی و سیاست خارجی چین در سال 2017 در پکن با اشاره به اینکه همچنان می‎توان به برقراری صلح امیدوار بود ، گفت: هنوز امکان گفت‎و‎گو وجود دارد و جنگ و خشونت یک گزینه قابل قبول نیست.

او گفت: به اعتقاد ما، در مرحله بعد، همه‎ طرف‎ها باید به طور جدی پیشنهاد 'دو تعلیق' چین را مد نظر قرار دهند و ضمن کاهش تنش‎ها و تقابل کنونی، شرایط و فضای لازم برای از سرگیری مذاکرات را ایجاد کنند.

بر اساس پیشنهاد دو تعلیق چین آمریکا و کره جنوبی باید مانورهای نظامی مشترک خود را متوقف کنند و کره شمالی هم دست از آزمایش های هسته ای ش بردارد.

وزیر خارجه چین گفت: چین علاوه بر تلاش فراوان برای حل مساله هسته‎ای شبه جزیره کره تا کنون بهای بسیار زیادی پرداخته است.

او ادامه داد: ما همواره بر این باوریم که همه‎ طرف‌ها در برخورد با این مساله باید بر اجرای اصول مشترک از جمله اجرای قطعنامه‎های شورای امنیت درباره مساله هسته‎ای شبه جزیره کره پایبند باشند.

وزیر خارجه چین افزود: قطعنامه‎های شورای امنیت به عنوان یک وظیفه مشترک باید توسط تمام اعضای سازمان ملل اجرا شود و از همین رو چین نیز این قطعنامه‎های را به طور جدی رعایت می‎کند.

'وانگ یی' در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت روابط کشورش با آمریکا اشاره کرد و گفت: چین و آمریکا به عنوان دو قدرت اقتصادی بزرگ در جهان باید ضمن همکاری برد-برد و ارسال پیام مثبت به جامعه جهانی، یک چشم‎انداز خوب را برای همه به تصویر بکشند.

او گفت: چین قصد ندارد آمریکا را تغییر دهد و در عین حال نمی‎خواهد جایگزین آمریکا شود آمریکا هم نمی‎تواند چین را کنترل کند و جلوی توسعه‎ چین را نیز نمی‎تواند بگیرد منافع چین و آمریکا بیش از پیش به یکدیگر پیوند خورده و منافع مشترک دو کشور بسیار فراتر از اختلافات آن‎ها است.

وی ادامه داد: همکاری به معنای برد و رویارویی به معنای شکست دو طرف خواهد بود باید با داشتن یک نگاه راهبردی و ذهن باز این حقیقت را پذیرفت و قبول کرد که این روند غیرقابل تغییر است به این ترتیب، چین و آمریکا باید بیش از پیش به یکدیگر عادت کنند.

کد خبر 392046

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha