دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی میرلوحی - عضو بنیاد بین‌المللی غدیر: هفته وحدت میان مسلمانان از همه مذاهب اسلامی یکی از یادگاری‌های بزرگ رهبر فقید انقلاب اسلامی است که باید آن را قدر دانست و جوانب مهم سیاسی و مذهبی و اسلامی آن را مورد توجه قرار داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی میرلوحی -عضو بنیاد بین‌المللی غدیر:

بررسي اين گفتمان مهم را از چند منظر مي‌توان مورد بررسي قرار داد اما در اين نوشتار ابتدا به مناسبتي كه بهانه شكل‌گيري هفته وحدت بوده است، اشاره مي‌كنيم و از سويي ديگر فتواي رهبر معظم انقلاب در اين زمينه و همچنين نتايج وحدت اسلامي ميان مسلمانان جهان را مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

1-هفته وحدت اسلامي در آستانه ولادت پر‌خير و بركت پيامبر اكرم اسلام حضرت محمد(ص) دردانه خلقت و ولادت با سعادت امام جعفرصادق(ع) رئيس مكتب تشيع قرار گرفته است؛ پيامبري كه خداوند عالم در آيه 56سوره مباركه احزاب از همه ايمان آورندگان خواسته است در كنار ذات مقدس خودش و ملائكه بر او درود بفرستند؛

پيامبر رحمتي كه جايگاه او به قدري است كه خداوند در قرآن آزار‌دهندگان او را لعن كرده و آنها را از عذاب بيم‌دهنده‌اش در دنيا و آخرت ايمن ندانسته است. در مقابل هم خداوند براي خاضعان درگاه پيامبر سرانجامي نويد‌بخش را ترسيم كرده است. او مي‌فرمايد:اِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ‌الله أُولئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ‌الله قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَي لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ (همانا كساني كه صداهاي خود را نزد رسول خدا پايين مي‌آورند كساني‌اند كه خداوند دل هايشان را براي پرهيزگاري آزموده است.

آنان را آمرزش و پاداشي بزرگ است. (آيه 3سوره حجرات) ) اين گوشه‌اي از قدر و منزلت پيامبر عظيم‌الشأن اسلام است كه خود او پرچمدار وحدت است.

2-وحدت اسلامي ميان مذاهب مختلف در سال‌هاي اخير نتيجه هوشمندي رهبر عظيم‌الشأن انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌اي است. ايشان در فتوايي كه فرمودند توهين به مقدسات اهل سنت حرام است همه نقشه‌هاي استكبار را نقش برآب كردند. در شرايطي كه استكبار جهاني به سردمداري آمريكا به‌دنبال تفرقه ميان مذاهب اسلامي و در تلاش بود كه كشورهاي قدرتمند را از درون، دچار مشكل كند، اين فتوا توانست توطئه‌ها را خنثي كند.

بنا براين همه فرق اسلامي امروز بيشتر از گذشته مي‌دانند كه دامن‌زدن به اختلافات جز كمك به رژيم صهيونيستي و جبهه كفر، كمك ديگري نمي‌كند. مسلمانان با همگرايي مي‌توانند به اهداف و آرمان‌هاي بلند خود دست يابند. اين همان چيزي است كه امروز پيامبر اكرم(ص) هم از ما آن را مطالبه مي‌كنند.

3-توجه به نمونه‌هاي كارآمد «وحدت» در عصر حاضر از انقلاب اسلامي ايران گرفته تا تجربه‌هاي اخير در منطقه هم به‌نظر مي‌رسد بايد مورد توجه تحليلگران قرار گيرد و براي ادامه راه وحدت از آن الگو گرفت. آنچه امروز در مقابله با داعش و گروه‌هاي تكفيري چه در سوريه و چه در عراق صورت گرفته است، نتايج همين وحدت ميان گروه‌هاي مختلف مسلمانان است. «حشد الشعبي» شكل گرفته درعراق با الهام از نظريه وحدت اسلامي توسط مرجعيت عظيم‌الشأن عراق حضرت آيت‌الله‌العظمي سيستاني را مي‌توان به‌عنوان يك نمونه پر‌بركت و موفق نام برد.

4-هوشياري در قبال توطئه‌ها و فتنه‌هاي اخير بين‌المللي و منطقه‌اي امروز يك ضرورت انكار‌ناپذير است و تك تك آحاد مردم مي‌توانند در قبال آن نقش ايفا كنند. امروز دشمنان به‌دنبال تشديد اختلافات ميان شيعه و سني هستند و وضعيت امروز لبنان شاهدي بر اين مدعاست. توطئه‌اي كه آمريكا با همراهي رژيم‌هاي مرتجع منطقه‌اي در لبنان در دستور كار قرار داده بود از همين دست شيطنت‌هاست؛ درگيري ميان اهل سنت لبنان و حزب‌الله كه شيعه است؛

توطئه‌اي كه به واسطه ضربه‌زدن به حزب‌الله بازوي منطقه‌اي بزرگ جمهوري اسلامي ايران را هم تحت‌تأثير فشار خود قرار مي‌داد. اما با كياست سيدحسن نصر‌الله و موضعگيري او در قبال سعد الحريري نخست‌وزير لبنان اين نقشه‌ها نقش بر آب شد. اينها نمونه‌هايي مهم از ضرور‌ت ادامه راه وحدت اسلامي است.

کد خبر 391384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha