دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

همشهری دو - مریم مرتضوی: برنا دانش، دانشجوی رشته مطالعات در آمریکای شمالی است که در دانشکده مطالعات جهان در دانشگاه تگزاس والاس تحصیل کرده است.

برنا دانش

اين كارشناس آمريكايي- ايراني كه امروزه به‌عنوان يكي از تحليلگران و كارشناسان مسائل آمريكا نيز شناخته مي‌شود، سال‌هاست به‌عنوان مسئول برگزاري همايش‌ها و راهپيمايي‌هاي گوناگوني كه به قصد افزايش وحدت مسلمانان آمريكا انجام مي‌شود، فعاليت دارد. نكته جالب توجه اين است كه دامنه فعاليت او تنها به ايالت تگزاس محدود نمي‌شود. آنطور كه اين كارشناس و فعال در مسائل آزاديخواهي و حق‌طلبي عنوان مي‌كند، امروزه در حدود 20 ايالت در آمريكا برنامه‌ها و مراسمي براي افزايش وحدت مسلمانان انجام مي‌شود كه دامنه اطلاع‌رساني آن تا كشورهاي اروپايي هم گسترده شده است.

  • از هر فرصتي براي تقويت وحدت استفاده مي‌كنيم

دانش از سال 2005ميلادي مسئوليت برگزاري راهپيمايي روز قدس در ايالت‌هاي تگزاس، بوستون و واشنگتن را بر عهده گرفت. از همان زمان بود كه انگيزه‌هاي ايجاد وحدت ميان مسلمانان و حتي پيوستن مردمي از ساير اديان به اين گروه حق‌طلب در وجودش تقويت شد. خودش تعريف مي‌كند: «پيام امام خميني‌(ره) درباره بزرگداشت و راهپيمايي در روز قدس، فرصت بسيار مهمي در اختيار ما گذاشت تا بتوانيم به‌طور علني ظلم استكبار را به مردم دنيا نشان دهيم. البته راهپيمايي‌هايي كه در روز قدس در كشور ايران صورت مي‌گيرد و ساير برنامه‌هاي وحدت آفرين ميان مسلمانان در كشور ايران، از طريق رسانه‌هايي به مردم آمريكا اطلاع‌رساني مي‌شود. درواقع هرچند كه رسانه‌هاي آمريكايي قصد سانسور اين نوع اخبار را دارند و تلاش مي‌كنند چهره مسلمانان را درنظر مردم آمريكا خشن و نادان جلوه دهند اما اين اخبار به شيوه‌هاي گوناگون به گوش آنها مي‌رسد. در اين ميان بايد بدانيم كه مشكلات زندگي مردم مانع از تحقيق عده‌اي درباره اسلام و دريافت پيام‌هاي صحيح در اين‌باره است. به همين منظور بود كه از سال 2005ميلادي به همراه عده‌اي از جوانان فعال و مسلمان تصميم گرفتيم پيام اتحاد امت اسلام و رحمت و منزلت والاي پيامبر اسلام صلي‌الله‌عليه و آله را به گوش مردم جهان برسانيم».

در همين راستا بود كه مدتي بعد، يعني در سال 2007ميلادي برنامه بزرگداشت مالكوم ايكس، فعال مسلماني كه به جرم اسلام و حق‌طلبي به شهادت رسيد، توسط دانش و جوانان ديگري در آمريكا برگزار شد. او در اين‌باره توضيح مي‌دهد: «اين برنامه نيز با هدف معرفي اسلام و افزايش اتحاد مسلمانان جهان برگزار شد. اين برنامه به اندازه‌اي مورد توجه شيعيان و اهل تسنن و حتي مردم مسيحي و يهودي قرار گرفت كه تا به‌حال بر محور اتحاد امت اسلام و اديان جهان ادامه پيدا كرده است و هر بار باشكوه‌تر از گذشته برگزار مي‌شود». مراسم ميلاد نبي مكرم اسلام(ص) نيز از ديگر برنامه‌هاي اين گروه در آمريكاست؛ «ميلاد پيغمبر اسلام صلي‌الله عليه و آله نيز فرصت مناسبي براي معرفي چهره حقيقي حضرت خاتم‌الانبياصلي‌الله عليه و آله به مردم دنيا محسوب مي‌شود. از اين طريق است كه مي‌توانيم اسلام حقيقي را درك كرده و پيام وحدت بين برادران مسلمان از هر مذهب و كشوري را به مردم دنيا اعلام كنيم تا از اين طريق با استكبار جهاني و گروه‌هاي تكفيري كه نقشه شوم همين استكبار است، مبارزه كنيم.»

  • تبليغ در فضاي مجازي و افزايش وحدت

يكي از ابزارها و راهكارهاي افزايش وحدت ميان برادران شيعه و اهل سنت در كشورهاي مختلف، استفاده از برنامه‌ها و امكانات فضاي مجازي است. دانش كه به‌عنوان يكي از فعالان در اين عرصه شناخته مي‌شود، در اين‌باره مي‌گويد: «در همايش‌هاي گوناگوني كه به‌منظور افزايش وحدت ميان اديان و مذاهب در كشور آمريكا برگزار مي‌كنيم، از برنامه‌هاي موجود در فضاي مجازي بيشترين استفاده را مي‌بريم». او در اين‌باره تأكيد مي‌كند: «همه افرادي كه دغدغه ايجاد و گسترش وحدت ميان مسلمانان جهان را دارند، بايد بدانند كه شبكه‌هاي مجازي مانند فيسبوك و توييتر ازجمله برنامه‌هاي پر مخاطب در كشورهاي گوناگون محسوب مي‌شود. در اين نوع برنامه‌ها اطلاع‌رساني از طريق كليپ‌هاي كوتاه‌مدت و مطالبي انجام مي‌شود كه بيشترين تأثير را در فضاي اطلاع‌رساني امروز دارند. مي‌دانيم كه جهان امروزه در حال تغيير و پيشرفت است و نمي‌توانيم فقط از طريق بيلبورد و اطلاع‌رساني چهره به چهره در جهت نيل به اين اهداف بزرگ و سرنوشت‌ساز قدم برداريم بلكه ضرورت دارد با تكنولوژي روز جهان حركت كنيم و همگام با آن پيشرفت داشته باشيم تا بتوانيم با برنامه‌ها و اطلاع‌رساني‌هايي كه به قصد بر هم زدن اتحاد مسلمانان انجام مي‌شود مقابله درستي داشته باشيم. برهمين اساس است كه امروزه شاهد هستيم حتي رسانه‌ها در كشورهاي مختلف و فضاهاي رسانه نيز مانند گذشته عمل نمي‌كنند و در حال پيشرفت و تغيير هستند».

راهكار ديگري كه برنا دانش به‌عنوان فعال در عرصه ايجاد وحدت ميان مردمي با اديان و مذاهب گوناگون، ارائه مي‌دهد آن است كه «پيام‌هاي وحدت‌آفرين امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري را در جهان منتشر كنيم و از مسير همين پيام‌هاي نغز و پرمعنا، شناخت مردم جهان را نسبت به استكبار جهاني افزايش دهيم». او در اين‌باره توضيح مي‌دهد: «چندين بار در مراسمي كه به مناسبت بزرگداشت روز قدس يا ساير برنامه‌ها و راهپيمايي‌هايي كه در ايالت‌هاي مختلف در كشور آمريكا برگزار كرديم، پيام‌ها و بيانات امام راحل و مقام معظم رهبري را در قالب بروشور، كليپ تصويري و متن به مردم آمريكا ارائه داديم. نكته جالب اين است كه افرادي كه در اين مراسم‌ها شركت مي‌كردند از دين‌ها و مذهب‌هاي گوناگون بودند؛ به اين معنا كه از شيعه و اهل تسنن گرفته تا مسيحي و يهودي و زرتشتي در اين مراسم‌ها شركت مي‌كردند. همراه با ما راهپيمايي مي‌كردند، عليه استكبار جهاني شعار مي‌دادند و در اظهارات خود به سخنان مقام معظم رهبري و امام خميني(ره) استناد مي‌كردند. يا در مراسمي مانند بزرگداشت مالكوم ايكس يا تظاهرات عليه هتك حرمت پيامبر اسلام صلي‌الله عليه‌وآله شركت مي‌كردند. بارها شاهد بودم كه وقتي رسانه‌هاي آمريكايي يا ساير كشورها با آنها گفت‌وگو و مصاحبه مي‌كردند، در سخنان خود به پيام‌هاي وحدت‌آفرين امام خميني(ره) اشاره مي‌كردند و يا از مقام معظم رهبري به‌عنوان رهبر مردم آزاديخواه جهان ياد مي‌كردند؛ اين در حالي است كه آنها شيعه نبودند اما معنا و مفهوم حقيقي اتحاد را درك كرده بودند و همه اينها به بركت رهنمودهاي علماي ديني ماست و ضرورت استفاده از اين راهكار را در راستاي افزايش وحدت نشان مي‌دهد».

او ادامه مي‌دهد: «انقلاب اسلامي كه در جمهوري اسلامي ايران روي داد، درس‌هاي بسيار بزرگ و مهمي براي مردم آزاديخواه جهان (از اديان، فرهنگ‌ها و مذاهب گوناگون) دارد. اينكه مي‌گويم روي انقلاب تمركز كنيم به‌خاطر اين است كه قابل لمس و ديدن است. به‌نظر من آن راهي كه مي‌خواهيم تبليغ كنيم خيلي مهم است. بايد با چيزهايي كه بتوان لمس كرد همچون نمايش‌دادن شمر زمانه، به تبليغ مفاهيم بپردازيم. پيام‌ها و بيانات امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب نيز به بهترين نحوه ممكن اين درس‌ها و آموزه‌ها را براي مردم تبيين مي‌كنند. به همين علت باور دارم كه بايد از طريق همين آموزه‌ها و بيانات در جهت اتحاد برادران شيعه و سني و حتي مسلمانان و ديگر اديان اقدام كنيم. درواقع لازم است كه بر صحبت‌ها و سفارش‌هاي اين اشخاص و چهره‌هاي علمي و ديني تمركز بيشتري داشته باشيم و تلاش كنيم اينگونه شخصيت‌هاي انقلابي و اهداف عالي آنها را براي همه مسلمانان بازگو كنيم تا مفهوم اصلي اتحاد مسلمانان را درك كنند و بفهمند».

  • پيام وحدت از زبان خاخام‌ها و كشيش‌ها در كنار رهبران اسلامي

يكي ديگر از نكاتي كه اين تحليلگر مسائل آمريكا به آن اشاره مي‌كند، اين است كه براي جلب توجه و حضور برادران اهل سنت مناسب است كه در برنامه‌هايي كه به‌منظور ايجاد وحدت بين مسلمانان برگزار مي‌شود، در كنار استفاده از علماي شيعي به‌عنوان سخنران، از سخنران‌ها و علماي اهل سنت نيز استفاده شود. دانش در اين‌باره مي‌گويد: «ما در برنامه‌هايي كه به قصد ايجاد اتحاد بين مسلمانان برگزار مي‌شود برنامه‌ريزي‌هاي منسجمي داريم و حتي براي دعوت از سخنران‌ها سعي مي‌كنيم نهايت دقت را داشته باشيم تا اتحاد مسلمانان به بهترين نحوه ممكن ايجاد شده و پيام وحدت مسلمانان به بهترين وجه به مردم دنيا مخابره شود. آنطور كه در تحقيقات و پژوهش‌ها براي ما مشخص شده، لازم است كه براي حضور فعال شيعيان و اهل تسنن در برنامه‌هاي وحدت‌آفرين، در كنار سخنران‌هاي شيعي، از علماي اهل سنت هم استفاده كنيم. به اين صورت است كه مردم مسلمان از هر مذهبي كه باشند، متوجه خواهند شد مراسم و برنامه‌هاي ما به قصد شيعه كردن برادران اهل سنت نيست بلكه تنها مي‌خواهيم اتحاد امت اسلام را تقويت كرده و پيام آن را به دشمنان اسلام ابلاغ كنيم».

نكته جالب اين است كه برنامه‌هاي اين جمع جوانان مسلمان در ايالات متحده آمريكا تنها به اتحاد ميان مسلمانان ختم نمي‌شود بلكه آنها برنامه‌هايي براي حضور همه مردم آزاديخواه و حق طلب دارند، به‌طوري كه دانش در اين مورد توضيح مي‌دهد: «زماني كه هتك حرمت نسبت به ساحت مقدس پيامبر اسلام صلي‌الله عليه و آله اتفاق افتاد، لازم دانستيم كه مردمي از اديان ديگر هم در مراسم و راهپيمايي‌هاي ضد‌استكباري حضور داشته باشند. همان روزها بود كه شاهد حضور فعال و سخنران‌هايي از سوي رهبران اديان گوناگون بوديم كه اين عمل شنيع را سركوب مي‌كردند. به همين منظور ما هم در برنامه‌هاي خود از رهبران ديني ازجمله خاخام‌هاي يهودي دعوت كرديم تا در مراسم ما در كنار طلبه‌هاي مسلمان و كشيش‌هاي مسيحي سخنراني كنند. حضور اينگونه افراد دستاوردهاي مهمي براي مسلمانان داشته است. به همين علت است كه هنوز هم در مراسم گوناگون سعي مي‌كنيم از حضور اين افراد بهره ببريم».

  • ابلاغ پيام وحدت با پوستر و بنر

براي اينكه بتوانيم وحدت را ميان برادران مسلمان ايجاد و تقويت كنيم لازم است كه شيوه‌هاي مختلفي را به‌كار بگيريم. دانش كه سال‌ها به‌عنوان يكي از مسئولان برگزاري مراسم‌هاي اعتقادي و فرهنگي در ايالات متحده آمريكا فعاليت دارد، در اين‌باره مي‌گويد: «بيلبوردها و تبليغات درباره مراسمي كه برگزار مي‌كنيم را در محل‌هاي مختلفي نصب مي‌كنيم. يكي از مراكز اصلي براي كار ما مسجدها هستند كه با اجازه مسئولان و هيأت امناي مسجدها اين كار را انجام مي‌دهيم، چون مي‌دانيم كه شيعيان و اهل سنت در اين مسجدها رفت‌وآمد دارند و تبليغات برنامه‌ها را خواهند ديد. اما كار به همين‌جا ختم نمي‌شود. قصد ما اين است كه افراد بيشتري را دور هم جمع كرده و وحدت عليه استكبار را بين آنها ايجاد كنيم، به همين منظور از آنجايي كه يكي از مراكز پرتردد در ايالت‌هاي آمريكا، رستوران‌ها و مراكز غذاخوري هستند، پوسترهاي زيادي در اين محل‌ها نصب مي‌كنيم. با جرأت مي‌توانم بگويم اين پوسترها به خوبي ديده مي‌شوند و تعداد زيادي از افرادي كه در برنامه‌ها و مراسم وحدت‌آفرين مانند روز قدس و دفاع از پيامبر اسلام صلي‌الله عليه‌وآله شركت مي‌كنند، از همين طريق با برنامه‌هاي ما آشنا مي‌شوند». هرچند كه به گفته اين تحليلگر مسائل آمريكا، فضاي مجازي يكي از ابزارها براي آشنا كردن مردم با برنامه‌هاي اعتقادي و ايجاد اتحاد بين برادران مسلمان و همچنين ميان مردمي از اديان گوناگون است، اما نبايد از توان اطلاع‌رساني پوسترها و بيلبوردها غافل ماند.

  • نمايش وحدت جوانان مسلمان انقلابي

طبيعي است كه فعاليت در جهت ابراز حقيقت و افزايش و تقويت وحدت ميان مسلمانان در سرزمين آمريكا كه مهد استكبار جهاني و محل تولد گروه‌هاي تكفيري است با مشكلات فراواني مواجه است، چراكه آمريكا محل اصلي بر هم زدن اتحاد ميان مسلمانان محسوب مي‌شود تا از اين طريق بتواند بر امت اسلام سلطه پيدا كند. در اين شرايط است كه برنا دانش به همراه تعداد ديگري از جوانان مسلمان و متعهد دست به‌كار شدند تا در مركز اصلي چنين فتنه‌هايي، به مقابله با آن بپردازند. دانش درباره مشكلات موجود در مسير تقويت اتحاد مسلمانان مي‌گويد: «دولت آمريكا اجازه داده است كه تعدادي مسجد در ايالت‌ها و شهرهاي گوناگون ساخته شود اما اين كار فقط براي اقامه نماز و مناسكي است كه جنبه عبادي دارد و مسلمانان حق برگزاري مراسمي اعتقادي- سياسي را ندارند. اين برنامه در جهت همان هدفي است كه به تعبير امام‌خميني‌(ره) اسلام آمريكايي نام دارد».

او ادامه مي‌دهد: «زماني كه برنامه‌هاي اعتقادي خود را شروع كرديم، اين مسجدها كه تحت سلطه مسئولان آمريكايي اداره مي‌شدند، اجازه نمي‌دادند برنامه‌هايي مانند روز قدس، مراسم سالگرد امام خميني(ره) يا جشن بعثت نبي‌مكرم اسلام را برگزار كنيم اما ما برنامه‌هاي خود را در خانه‌ها برگزار مي‌كرديم و آن را تا كوچه‌ها و خيابان‌هاي شهرها گسترش داديم. نكته جالب در اين زمينه استقبال افرادي از شيعه و سني از برنامه‌هاي ما بود. اين افراد روحيه‌ انقلابي داشتند و همراهي گسترده‌اي با ما داشتند به‌طوري كه توانستيم به‌راحتي برنامه‌هاي خود را در شهرهاي ديگر آمريكا توسعه بدهيم و مردم مسلمان را به وحدت دعوت كنيم». و همه اينها در حالي بود كه دانش تقريبا 20ساله بود و دوستان انقلابي او همگي جوان بودند؛ «سن و سال جواني ما باعث مي‌شد تا همت كنيم و برنامه‌هاي وحدت‌آفرين را طوري برنامه‌ريزي و برگزار كنيم كه بزرگ‌ترها آن را به پاي سن كم ما نگذارند بلكه روحيه انقلابي را به آنها هم تزريق كنيم. البته در اين كار هم موفق بوديم چراكه از نظر و حضور علماي ديني استفاده مي‌كرديم».

با وجود اين طبيعي است كه فعاليت وحدت‌آفرين ميان مسلمانان و اقدام‌هاي ضد‌استكباري در آمريكا ترس و اضطراب‌هايي را هم به همراه دارد. دانش درباره ترس از دستگير شدن توسط دولت آمريكا مي‌گويد: «آنچه در اين اقدام‌ها براي ما اهميت دارد اين است كه براساس رهنمودها و تأكيدات مقام معظم رهبري حركت كنيم؛ چراكه ايشان بارها بر انقلابي‌بودن مردم و به‌خصوص جوان‌ها تأكيد كرده‌اند. هر بار كه براي ترويج اسلام، جمع كردن مسلمان‌ها و آگاه كردن آنها از اصل دين اقدام مي‌كنيم همين مطالب را مدنظر داريم تا جوان مومن انقلابي را به دنيا معرفي كرده و با انگيزه‌هاي ضد‌اسلامي و تفرقه‌افكنانه آنها مبارزه كنيم».

کد خبر 355283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha