چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه سیاسی: دو روز پیش خبرگزاری مهر در مطلبی با عنوان «گفته می‌شود» از سفر قریب الوقوع محمود احمدی نژاد به عربستان برای شرکت در حج تمتع خبر داد

و برای همین هم بود که رئیس‌جمهوری در نشست روز سه‌شنبه خود با خبرنگاران، با بیان اینکه هنوز برنامه سفری تنظیم نشده است، گفت: اگر عربستان از ما برای حج تمتع دعوت کند،  رسم ادب است که این دعوت را اجابت کنیم.

از این رو در حالی که رسانه‌ها منتظر انتشار اعلام دعوت رسمی از رئیس‌جمهوری بودند، سفیر ایران در عربستان گفت که ملک عبدالله‌بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی از احمدی‌نژاد به‌عنوان میهمان ویژه برای شرکت در مناسک حج تمتع امسال رسماً دعوت به عمل آورد.

زمان سفر

سید محمد حسینی با اعلام این مطلب،  به ایرنا، زمان دقیق سفر رئیس‌جمهوری به عربستان سعودی را ذکر نکرد اما به ایسنا گفت که احتمالا این سفر اوایل هفته آینده انجام خواهد شد.

وی در ادامه گفتگوی خود با ایسنا، تأکید کرد که هنوز هیئت همراه رئیس‌جمهوری در این سفر، مشخص نشده است.

سفیر ایران در عربستان در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت رفتار اعراب با حجاج ایرانی اظهار داشت: امسال خوشبختانه با تمهیداتی که اندیشیده شده و روابط و دیدارهایی که با مسئول طراز اول عربستان صورت گرفته و بر حسب گزارش‌های مسئول بعثه مقام معظم رهبری در مکه، رفتار اعراب با ایرانی‌ها بسیار مطلوب بوده و به جز چند مشکل بسیار کوچک، مسئله خاصی بروز نکرده است.

سیدمجتبی ثمره‌ هاشمی مشاور ارشد رئیس جمهوری هم در گفت‌وگو با مهر، خبر سفر احمدی‌نژاد به عربستان را تأیید کرد.

چهارمین سفر

این اولین بار است که عالی‌ترین مقام عربستان سعودی از رئیس‌جمهوری برای شرکت در مناسک حج تمتع رسماً دعوت می‌کند. طی 12ماه گذشته این سومین سفر احمدی‌نژاد به عربستان است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات هم برای مراسم حج تمتع در عربستان سعودی به سر می‌برد.

به گزارش روابط عمومی نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، محمد محمدی ری شهری نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در عربستان هم در رابطه با سفر احمدی نژاد گفت: سفر احمدی‌نژاد به حج تمتع،  سرفصل تازه‌ای در روابط 2کشور محسوب می‌شود و بعثه مقام معظم رهبری آماده استقبال از رئیس‌جمهوری است.

ایجاد محور عربستان و ایران

محافل خبری نزدیک به رژیم صهیونیستی به نقل از محافل ویژه در واشنگتن و ریاض ادعا کرده اند، دولت آمریکا تصمیم گرفته محوری شامل عربستان، آمریکا و ایران را در منطقه به وجود آورد.

به گزارش ایرنا، این منابع افزودند، جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا از همایش آناپولیس برای پوشش گام‌های جدید تفاهم با ایران استفاده کرد.

حج تمتع، فقط یک بار

سفر مقامات سیاسی به عربستان معمولاً انجام مناسک حج عمره را نیز به‌دنبال دارد اما موضوع حج مقامات و جلوگیری از انجام متعدد آن نخستین بار در دولت احمدی‌نژاد مطرح شد.

در صبح چهارشنبه سی‌ام آذرماه سال 1384 در حالی که تنها 6 ماه از روی کار آمدن دولت نهم می‌گذشت، در جلسه هیات دولت که به ریاست محمود احمدی‌نژاد برای بررسی لایحه بودجه سال 85 تشکیل شد، رئیس‌جمهوری بر توجه جدی به اهداف دولت نهم تاکید و درهمین رابطه دستوراتی نیز صادر کرد.

وی دراین جلسه با اشاره به فرا رسیدن ایام حج تمتع، تشرف مسئولان دولتی به حج تمتع غیرواجب را ممنوع اعلام کرد و به اعضای هیات وزیران دستور داد این امر را در همه زیر مجموعه‌های خود تا سطح مدیران کل و بخشداران اجرا کنند.

در پی صدور این دستور احمدی نژاد در تاریخ هفتم دی ماه 84 واحد مرکزی خبر به نقل از سازمان حج و زیارت نوشت: سازمان حج و زیارت در پی دستور هیئت دولت درباره ممنوعیت سفر چند باره مدیران نظام به حج‌تمتع، بخشنامه ای صادر کرد.

کد خبر 39031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز