همشهری آنلاین: معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، اساسنامه و امیدنامه نمونه صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به هیات مدیره این سازمان ارایه کرد.

رضا کیانی رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب گفت: اساسنامه و امیدنامه نمونه صندوق‌های سرمایه‌گذاری پس از انجام تحقیقات بسیار و بررسی مقررات و ساختار صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای پیشرفته و بر اساس شرایط ویژه ایران تدوین و به هیات مدیره این سازمان ارسال شد.

به گزارش اطلاع رسانی بورس، وی با بیان اینکه دو نوع واحد سرمایه‌گذاری ممتاز و عادی برای این صندوق‌ها طراحی شده است، گفت: بر اساس الگوی پیشنهادی، صندوق سرمایه‌گذاری از دو نوع واحد سرمایه‌گذاری ممتاز و عادی برخوردار است.
واحد سرمایه‌گذاری ممتاز قابل ابطال نبوده اما می‌توان آن را مورد نقل و انتقال قرار داد. واحدهای سرمایه‌گذاری عادی برخلاف واحدهای ممتاز قابل نقل و انتقال نبوده اما از قابلیت ابطال برخوردارند.

کیانی ادامه داد: براساس اساسنامه پیشنهادی، دارندگان واحد سرمایه‌گذاری ممتاز (که در گام نخست مؤسسان صندوق خواهند بود) از حق رای در مجمع صندوق بهره­مندند و با شرکت در این مجمع به اصلاح اساسنامه و امیدنامه در صورت نیاز و با تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار، انتخاب یا تغییر ارکان صندوق و بررسی صورت‌های مالی صندوق خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه هر یک از دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز برای برخورداری از حق رأی در مجمع صندوق باید حداقل 5 درصد از کل واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز صندوق را در اختیار داشته باشند، افزود: بنابر این مجامع این صندوق‌ها حداکثر با حضور 20 شخص حقیقی یا حقوقی برگزار خواهد شد.

کیانی هزینه‌های سنگین و تشریفات بسیار برگزاری مجامع عمومی و تلاش برای کمینه سازی هزینه‌های اداری صندوق را دلیل اصلی اتخاذ این رویکرد اعلام کرد.

رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: برای آنکه اجحافی به دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری عادی نشود، تغییرات اساسنامه و امیدنامه باید بلافاصله در پایگاه اینترنتی صندوق سرمایه‌گذاری منتشر شود تا آنان از این تغییرات مطلع شوند. اجرایی‌شدن تغییرات یادشده نیز منوط به گذشت حداقل یک ماه از انتشار آن خواهد بود.

کیانی گفت: در این صورت هر یک از دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری عادی که موافق تغییرات صندوق نباشد می‌توانند واحد سرمایه‌گذاری خود را مطابق با اساسنامه قبلی باطل و از صندوق خارج شوند.

وی مجمع، مدیر، امین، حسابرس، ضامن و کارگزار را ارکان صندوق‌های سرمایه گذاری اعلام کرد و گفت: در اساسنامه نمونه پیشنهادی وظایف این ارکان و چگونگی ارتباط آنها با یکدیگر، فرآیند صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری، نحوة محاسبه و تعدیل ارزش خالص واحدهای سرمایه‌گذاری و مواردی از این دست به تفصیل پیش‌بینی شده است.

کد خبر 38871

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز