چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۶ - ۰۴:۰۵
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور 10 مجوز جدید کارگزاری برای بورس کالا خبر داد.

علی صالح‌آبادی در ششمین کنفرانس خبری خود ضمن اعلام این خبر افزود: مجوز 10 کارگزاری جدید برای بورس کالا صادر شده که هفته آینده اسامی این کارگزاران به طور رسمی اعلام خواهد شد.

وی افزود: این کارگزاران همگی از میان شرکت‌های کارگزاری بورس اوراق بهادار انتخاب شده‌اند و باید در بورس کالا و در بخش فلزات فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: این 10 کارگزار از میان 54 کارگزار انتخاب شده‌اند و براساس بررسی‌های به عمل آمده امتیاز لازم را برای حضور در بورس کالا به دست آورده‌اند، ضمن این که برنامه بورس این است که 10 کارگزار دیگر نیز خارج از کارگزاران بورس اوراق بهادار انتخاب و برای فعالیت در بورس کالا برگزیده می‌شوند.

به گفته صالح‌آبادی تعداد کارگزاران جدید بورس کالا به 20 کارگزار افزایش خواهد یافت.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه از تلاش این سازمان برای تصویب آیین‌نامه شرکت‌های قابل واگذاری اصل 44 در هیأت دولت خبر داد و گفت: روز دوشنبه آیین‌نامه واگذاری شرکت‌های اصل 44 در شورای بورس به تصویب رسید و این آیین‌نامه تا 2 هفته آینده برای تصویب نهایی در دولت به هیأت وزیران ارسال خواهد شد.

براساس گفته‌های صالح‌آبادی یکی از مهمترین نکات این آیین‌نامه حضور یک نماینده از بورس تهران در نشست‌های هیأت عالی واگذاری خواهد بود.صالح‌آبادی در این  باره گفت: در صورت تصویب این آیین‌نامه، یک نماینده از بورس بدون حق رأی در تمامی نشست‌های هیأت عالی واگذاری شرکت خواهد کرد.وی در پاسخ به این پرسش که آیا خود وی به نمایندگی از بورس در جلسات هیأت عالی واگذاری شرکت خواهد کرد یا خیر؟ گفت: به احتمال زیاد خود من نماینده بورس در این جلسات خواهم بود.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود که نماینده بورس در هیأت عالی واگذاری دارای حق رأی بود؟ گفت: قانون، تکلیف اعضا و ترکیب هیأت عالی واگذاری را مشخص کرده بنابراین ما نمی‌توانیم نماینده‌ای را با حق رأی در جلسات این هیأت داشته باشیم و این کار منع قانونی دارد.

در حال حاضر هیأت عالی واگذاری، بالاترین نهاد تصمیم گیرنده در خصوص واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و اجرای برنامه خصوصی‌سازی در کشور است.این تصمیم سازمان بورس به دنبال عرضه‌های کارشناسی نشده و بی‌موقع سهم شرکت‌های دولتی در بورس اتخاذ و باعث بروز تنش‌ها و بحران‌های جدیدی در بورس شده است.

عضو شورای بورس در ادامه به تشریح ویژگی‌های آیین‌نامه جدید واگذاری سهام شرکت‌های دولتی پرداخت و گفت: یکی دیگر از مهمترین مواد این آیین‌‌نامه شفاف‌سازی شرکت‌ها در ورود  و نحوه تولید و استفاده از مواد اولیه قبل از عرضه سهام در بورس است.او تصریح کرد:‌ اینکه شرکتی قبل از واگذاری امتیازاتی مانند یارانه، تخفیف و یا قراردادهای دولتی داشته باشد هرگونه سلب، تداوم، محدود یا مشروط شدن این امتیازات باید قبل از عرضه سهام در بورس مشخص شود.

به گفته صالح‌آبادی همه اطلاعات شرکت‌های دولتی در مورد استفاده از امتیازات دولتی، نحوه استفاده از مواد اولیه و در نهایت دولت باید قبل از عرضه سهام در بورس افشا شود.او با اشاره به اینکه صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی باید براساس شرایط جدید قبل از عرضه به روز شود، گفت: براساس آیین‌نامه جدید واگذاری سهام دولتی،20 درصد از سهام هر شرکت باید در روز اول در بورس عرضه شود و این شامل همه شرکت‌های قابل واگذاری می‌شود.

رئیس سازمان بورس همچنین در مورد نحوه قیمت‌گذاری سهام شرکت‌ها گفت: یکی دیگر از مواد این آیین‌نامه نحوه قیمت‌گذاری سهام است که براساس آن شرکت‌های تامین سرمایه قیمت سهام قابل عرضه را تعیین می‌کنند و سپس این سهم با همان قیمتی که شرکت تامین سرمایه تعیین کرده وارد بورس خواهد شد.

او  تصریح کرد: همچنین ممکن است شرکت‌هایی که در حال واگذاری در بورس هستند مطالباتی از شرکت‌های مادر تخصصی یا دولت داشته باشند و یا حتی ممکن است به دولت بدهی داشته باشند که براساس این آیین‌نامه همه این موارد باید قبل از عرضه سهام حل و فصل شود.

صالح‌آبادی در مورد کندتر شدن روند واگذاری سهام شرکت‌ها با تصویب این آیین‌نامه گفت: درست است که حرکت واگذاری سهام شرکت‌ها کندتر می‌شود اما ضررهایی که ممکن است با واگذاری‌های غلط به بورس وارد شود سنگین‌تر و جبران‌ناپذیرتر است. از طرف دیگر به اعتقاد ما بورس در حال حاضر از تنگناهای گذشته عبور کرده و شرایط برای تصویب این آیین‌نامه کاملا مهیا است.

کد خبر 38394

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز