دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام اعلام کرد، بر اثر زلزله یکشنبه‌شب، ۹ بنای تاریخی از جمله گچ‌بری‌های شهر تاریخی سیمره آسیب جدی دیدند.

میراث

عبدالمالک شنبه‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گچ‌بری‌های دیواری شهر تاریخی سیمره دچار ترک‌خوردگی و آسیب شدند. همچنین قلعه والی کهره در شهرستان کرداول، قلعه والی در شهر ایلام و موزه باستان‌شناسی و کاخ فلاحتی در شهر ایلام دچار آسیب شدند.

به گفته او، قلعه گنجان‌چم در ایلام، قلعه توراشرف و قلعه میرغلام در دره‌شهر و موزه باستان‌شناسی دره‌شهر نیز آسیب دیدند.

او با تأکید بر اینکه آثار تاریخی و ویترین‌ها در موزه‌های آسیب دیده دچار هیچ ضربه یا آسیبی نشدند، گفت: بیشترین درصد آسیب دیدگی در بناهای تاریخی، ترک‌خوردگی روی دیوارهای اصلی است؛ اما متأسفانه اداره میراث فرهنگی شهرستان کرداول به دلیل ترک‌خوردگی‌های زیاد در حال حاضر امکان فعالیت ندارد.

«شنبه‌زاده» با بیان اینکه در حال حاضر اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان برای رفع خطر بناهای آسیب دیده برآورد شده است، گفت: عملیات رفع خطر به زمانی حدود دو ماه نیاز دارد، اما با توجه به اینکه امکان منتظر شدن برای رسیدن اعتبار را نداریم در نظر داریم نخست از اعتبارهای امانی و سپس اعتبارهای پیمانی این اداره کل استفاده کنیم تا اعتبار مورد نظر در اختیارمان قرار گیرد.

به گفته وی، کارشناسان در حال حاضر در حال بررسی بناهای آسیب دیده برای در اولویت قرار دادن مرمت آن‌ها هستند.

او تأکید کرد: هر کدام از بناهای آسیب دیده حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد خسارت دیده‌اند.

کد خبر 388370

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha