رئیس سازمان میراث‌فرهنگی دیروز با اعلام تسلیت مجدد به مردم استان کرمانشاه و بازماندگان حادثه تأسف‌بار زلزله از آسیب ۲۰درصدی به آثار تاریخی استان کرمانشاه خبر داد که چندان جدی نیست.

پيش‌تر اعلام شده بود بناهاي تاريخي استان كردستان با تخريب جدي ناشي از زلزله مواجه شده‌اند اما گزارش ديروز همشهري با ياري دوستداران ميراث فرهنگي استان كرمانشاه مشخص كرد كه بناهاي تاريخي، نسبت به آنچه پيش‌تر اطلاع‌رساني شده بود با آسيب كمتري مواجه شدند.

به گزارش سازمان ميراث فرهنگي، علي‌اصغر مونسان، رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي كه پيش‌تر از آسيب به بناهاي تاريخي استان كردستان خبر داده بود در اين خصوص گفت: براساس اطلاعات دريافتي از گزارش تيم‌هاي اعزامي به قصر‌شيرين، دالاهو، سرپل‌ذهاب، اسلام‌آباد، ماهيدشت، ريجاب و گيلانغرب به‌صورت متوسط 20‌درصد بناهاي شاخص استان شامل كاروانسراي شاه‌عباسي، عمارت خسرو و چهار قاپي در شهرستان قصرشيرين، زيج منيژه در سرپل‌ذهاب و قلعه يزدگرد در شهرستان دالاهو دچار تخريب و ريزش شده‌اند.

او افزود: ‌اثر تاريخي زيج منيژه در سرپل ذهاب آسيب جدي نديده و بخش‌هايي از تاق‌ ريزش محدود داشته كه مستندنگاري آن نيز صورت گرفته است. بناي چهار‌قاپي قصر‌شيرين نيز كه قدمت آن به دوره ساساني مي‌رسد داراي ترك‌هايي در سازه است كه قابل مرمت و استحكام‌بخشي است.

معاون رئيس‌جمهور با اشاره به تخريب وارده به كاروانسراي قصر‌شيرين تصريح كرد: براساس گزارش‌هاي دريافتي در اين بنا نيز ديوار سنگي ضلع‌شرقي به ضخامت 80سانتي‌متر، طول 20 متر و به ارتفاع 8 متر تخريب شده است.

او درخصوص ديگر آثار تاريخي استان گفت: خوشبختانه تاق‌گرا واقع در گردنه پاتاق بر سر راه كرمانشاه به سرپل‌ذهاب نيز آسيب نديده اما تعدادي سنگ بزرگ در اطراف آن سقوط كرده و 20متر از حاشيه جاده دسترسي به اين اثر تاريخي نيز ريزش كرده است.

مونسان گفت: نقش برجسته آنوباني ني واقع در سرپل‌ذهاب و يكي از قديمي‌ترين نقش برجسته‌هاي كشور نيز از آسيب در امان مانده است اما بر اثر زلزله تعداد زيادي سنگ در محوطه بيروني و داخلي آن به‌صورت پراكنده سقوط كرده كه نياز به جمع‌آوري و ساماندهي دارد.

او با تأكيد بر اينكه اثر جهاني بيستون و طاق‌بستان نيز آسيب نديده، تخريب يكي از ديوارهاي قلعه گبري مشرف به جاده و ريزش تعدادي از سنگ‌هاي ديواره كاخ خسرو را از ديگر آسيب‌هاي وارده به آثار تاريخي استان عنوان كرد.

کد خبر 388552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha