سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور بار دیگر در دولت دوازدهم در خط مقدم تغییر در دولت جای گرفت و اکنون مدیران میانی و معاونین این سازمان برکنار و یا ناچار به استعفا شده‌اند.

مردادماه 96رئيس‌جمهور، در حكمي علي‌اصغر مونسان مديرعامل منطقه آزاد كيش را به رياست سازمان ميراث‌فرهنگي منصوب كرد. اين انتصاب درست چند روز پس از انتخاب مجدد حسن روحاني به رياست‌جمهوري صورت گرفت و اين بار نيز همچون گذشته، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري خط مقدم تغيير در دولت جديد شد.

به گزارش همشهري، انتصاب مونسان به رياست سازمان ميراث فرهنگي اگرچه با انتقادات فراوان مواجه شد، اما رئيس‌جمهور ترجيح داد انتقادات را به جان بخرد تا موتور استراتژي اصلي خود را در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با محوريت گردشگري به پيش براند. گردشگري منبع درآمدزا در كشور است و در دو دولت گذشته سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كه سه حوزه مهم و مرتبط با تاريخ و فرهنگ و سفر در ايران را برعهده دارد، با نگاه اقتصاد محور و رويكرد يكجانبه به درآمدزايي (صنعت گردشگري) اداره شد. نتيجه نخست اين استراتژي، قرباني شدن ميراث فرهنگي به‌عنوان ركن اصلي جذب گردشگر به كشور در ماراتن صنايع‌دستي و گردشگري براي جا باز كردن در دل رئيس‌جمهور و معاون او در سازمان ميراث فرهنگي بود.

مونسان اما در نخستين روز از معارفه خود به صراحت اعلام كرد كه تيم ندارد و هر كدام از مديران گذشته اين سازمان كه بتوانند با برنامه‌هاي او هماهنگ باشند در اين سازمان خواهند ماند. چند روز پس از اين اعلام مرتضي رحماني موحد كارمند وزارت خارجه كه از دوره مسعود سلطاني‌فر معاونت گردشگري كشور را عهده‌دار شد، بركنار و محمد محب خدايي معاون گردشگري كيش جايگزين او شد. رحماني موحد چندي بعد به وزارت ورزش و جوانان رفت تا همراه با سلطاني فر در اين وزارتخانه مديريت كند.

حسيني مكارم معاون توسعه مديريت سازمان ميراث فرهنگي نيز پس از انتصاب نجفي رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي در كابينه اول روحاني به سمت شهردار تهران با او به شهرداري تهران رفت و بدين‌ترتيب دكتر احمد دانيالي كه پيش‌تر مديركل انتصابات دانشگاه آزاد اسلامي بود به معاونت توسعه مديريت سازمان ميراث فرهنگي رسيد. در همان نخستين هفته‌هاي رياست مونسان بر سازمان ميراث فرهنگي، قدرت ابراهيمي مشاور مونسان و مديركل حوزه رياست سازمان منطقه آزاد كيش نيز به سمت مشاور رئيس و مديركل حوزه رياست سازمان ميراث فرهنگي منصوب شد.

روح‌الله مهدي نژاد، رئيس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان ميراث فرهنگي نيز كه پيش‌تر مديريت روابط عمومي منطقه آزاد كيش را عهده‌دار بود همراه با مونسان به تهران آمد و چند روز پس از رياست مونسان بر سازمان ميراث فرهنگي به سمت رئيس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان ميراث فرهنگي منصوب شد.

اگرچه مونسان تغييرات معاونين و مديران كل سازمان ميراث فرهنگي را در بخش گردشگري كشور متمركز كرد اما در اقدامي درست در دو حوزه بسيار تخصصي صنايع‌دستي و ميراث فرهنگي تغيير ايجاد نكرد. او به تغييرات اساسي در بخش گردشگري كشور و همچنين در برخي مديران ستادي سازمان ميراث فرهنگي اكتفا كرده است. با اين حال سعيد شيركوند، نماينده سابق مجلس و معاون وزير اقتصاد در دولت اصلاحات كه از دوران سلطاني فر به سمت معاونت سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي منصوب شده بود، دو روز پيش در پيامي تلگرامي با همگان خداحافظي كرد. او استعفاي خود را تحويل مونسان داد و از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري رفت.

اما در معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي نيز موج استعفا و بركناري ادامه دارد. عبدالرضا‌مهاجري‌نژاد مديركل دفتر برنامه‌ريزي و توسعه گردشگري و محمدعلي فياضي مديركل دفتر همكاري و توافق‌هاي ملي گردشگري كشور نيز نتوانسته‌اند با محمد محب خدايي همراه شوند و يكي به پژوهشگاه ميراث و گردشگري رفته و ديگري با گرفتن مرخصي تحصيلي در دانشگاه علم و فرهنگ مشغول گذراندن فرصت مطالعاتي است. قاسمي رئيس گروه دفتر تبليغات و بازاريابي گردشگري نيز پس از مباحثي كه درخصوص امكانپذير نبودن جذب 20ميليون گردشگر تا پايان سند چشم‌انداز داشت عدم‌نياز خورد و اين معاونت را ترك كرد و رفت.

محب خدايي همچنين مشاوران متعددي براي خود از تبريز و كيش به معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي آورده است. برخي كاركنان معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي به همشهري گفته‌اند كه سخنان معاونت گردشگري درخصوص وضعيت گردشگري كشور منطقي به‌نظر مي‌رسد اما شيوه اجرا و برخورد او با كارشناسان و مديران معاونت گردشگري مطلوب نيست و همين امر موجب شده است كه كارشناسان و مديران گردشگري در انتظار فرصتي براي رفتن از اين معاونت باشند.

  • پيشينه يك تغيير

در دوران مديريت علي اصغر مونسان بر منطقه آزاد كيش، رئيس‌جمهور دو مرتبه و معاون اول او سه مرتبه به جزيره كيش سفر كردند. همين نشانه از پيش مشخص مي‌كرد كه رئيس‌جمهور مونسان را به تهران فرابخواند و سكان هدايت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري را به‌عنوان يك سازمان كاملا تخصصي در دوره جديد دولت به او بسپارد.

پيش از انتصاب رسمي مونسان به سمت رياست سازمان ميراث فرهنگي كشور، همشهري اطلاع يافته بود كه تيم مونسان در جزيره كيش همراه با او به تهران مي‌آيند و عهده‌دار مديريت‌هاي مختلف در سازمان ميراث فرهنگي مي‌شوند. در دولت پاياني محمود احمدي‌نژاد نيز يك‌بار اين اتفاق افتاد و مديريت‌هاي مختلف سازمان ميراث فرهنگي در دوران رياست موسوي استاندار سابق فارس، به‌دست مديران او در استان فارس افتاد تا جايي كه رسانه‌ها از مديريت او بر سازمان ميراث فرهنگي با عنوان مديريت اتوبوسي ياد كردند.

کد خبر 388789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha