آخرین خبرها از میزان خسارت‌های وارد شده به بناهای تاریخی غرب کشور در زلزله اخیر به همان اندازه‌ای است که پیش‌تر روزنامه همشهری با کمک دوستداران میراث فرهنگی استان کرمانشاه منتشر کرد.

بناهای تاریخی کرمانشاه

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور كه ديروز به بازديد از مناطق زلزله‌زده و برآورد خسارات ناشي از زلزله به آثار تاريخي غرب كشور به كرمانشاه، سرپل‌ذهاب، قصر شيرين و منطقه دالاهو رفته بود، اعلام كرد: ‌2مقبره تاريخي دالاهو بيشترين درصد آسيب‌ها را از زلزله‌ غرب كشور متحمل شده‌اند و براي ساماندهي بناهاي آسيب ديده كل منطقه كرمانشاه به اعتباري بيش از 1/5 ميليارد تومان نياز است.

به گزارش معاونت ميراث فرهنگي، محمدحسن طالبيان از آثار تاريخي طاق‌گرا كه يك پست مرزباني متعلق به دوره ساساني است در 15كيلومتري شهرستان سرپل‌ذهاب، مسجد عبدالله ابن عمر و مقبره ابودجانه شهرستان دالاهو و همچنين عمارت خسرو و چهارقاپي قصرشيرين و نقش آنوباني ني در سرپل‌ذهاب بازديد كرد.

طالبيان در حاشيه بازديد از آثار تاريخي مناطق زلزله‌زده استان كرمانشاه در شهرستان سرپل‌ذهاب و قصرشيرين گفت: برآوردها و مستندسازي كه در استان و از سوي همكاران ما در اداره‌كل ميراث‌فرهنگي استان انجام شده است تا حدود زيادي دقيق بود.

او گفت: برنامه حفاظت و مرمت اضطراري بناهاي آسيب‌ديده پس از تصويب در شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي به‌زودي با تجهيز كارگاه‌ها و تشكيل تيم مرمت با بهره‌گيري از استادكاران شاخص استان كرمانشاه و افراد محلي با هدف اشتغال‌زايي آغاز مي‌شود.

معاون ميراث فرهنگي كشور با اشاره به ضرورت مرمت اضطراري و حفظ آثار تاريخي مناطق زلزله‌زده گفت: آثار تاريخي منطقه به ‌لحاظ هويتي بسيار مهم است و برخي بناها مشكلاتي دارند كه اگر به فوريت به آنها رسيدگي نشود ممكن است در پس‌لرزه‌هاي زلزله وضعيت بدتري پيدا كنند.

او گفت: زلزله تخريب اساسي در بناهاي تاريخي نداشته و به‌غير از 2مجموعه تاريخي، وضعيت ساير آثار بغرنج نيست و مي‌توان با مرمت جزئي آثار تاريخي را به وضعيت قبل بازگرداند.

طالبيان با اشاره به بازديدها از آثار تاريخي استان كرمانشاه در شروع كار از منطقه دالاهو افزود: اثر تاريخي طاق‌گرا خوشبختانه آسيب نديده و سالم است؛ فقط سنگ‌هايي كه از كوه‌ها ريخته منجر به تخريب ديواره جاده منتهي به طاق‌گرا شده كه اين جاده نيازمند بازسازي است.

وي با اشاره به آسيب ناشي از زلزله به ديواره‌ها و طاق‌هاي ضلع جنوبي زيج منيژه در سرپل‌ذهاب گفت: آسيب به اين اثر تاريخي 5درصد است كه امكان مرمت سريع آن وجود دارد. بخشي از ديواره‌هاي قلعه‌گبري سرپل‌ذهاب نيز ريزش كرده و تخريب اين اثر در زلزله نيز حدود 7درصد بوده كه با سرعت به‌دست استادكاران استان كرمانشاه مرمت مي‌شود.

معاون ميراث‌فرهنگي بيشترين آسيب ناشي از زلزله را به 2 اثر تاريخي مجموعه مقابر ابودجانه و مسجد عبدالله بن عمر در ريجاب دالاهو اعلام كرد و گفت: مسجد عبدالله بن عمر يكي از بناهاي متعلق به صدر اسلام يا ميانه قرون اسلامي است و از نظر پلان و طراحي اهميت ويژه‌اي دارد كه به‌دليل ريزش سنگ‌ها از كوه به‌دليل زلزله بام و مناره آن تخريب شده است.او گفت: بايد با سرعت به اين اثر تاريخي رسيدگي شود تا در پس‌لرزه‌ها آسيب جدي به بنا وارد نشود.

طالبيان افزود: مقابر ابودجانه هم يكي از مجموعه‌هاي مهم تاريخي استان كرمانشاه است كه با دارا بودن 10ميل تخريب شده است، مقبره اصلي نيز آسيب ديده و گنبد مقبره نيازمند كلاف‌بندي است و بايد مرمت اضطراري آن انجام شود.

معاون ميراث‌فرهنگي ادامه داد: آتشكده چهارقاپي نيز از ديگر آثار تاريخي منطقه است كه تنها يك ترك كوچك برداشته و حدود 5درصد آسيب ديده كه با سرعت قابل مرمت است. به گفته او، بخشي از كاروانسراي قصرشيرين كه يك كاروانسراي مهم در مسير جاده ابريشم است نيز دچار تخريب شده است.

طالبيان افزود: اين اثر تاريخي كه بسياري از حجره‌هاي آن بازسازي شده بايد به‌سرعت مرمت شود. متأسفانه اداره اوقاف بارگذاري غيراصولي در اين كاروانسرا داشته كه مغاير با اصول نگهداري بناهاي ثبتي است و مديركل ميراث‌فرهنگي استان بايد به‌سرعت شرايط مرمت و حفاظت از اين اثر تاريخي را فراهم كند.

او ادامه داد: كاخ خسرو نيز در اين سفر مورد بازديد قرار گرفت كه خوشبختانه فقط خشك‌چيني ازاره ديوارها آسيب ديده و مي‌توان گفت حجم تخريب ناشي از زلزله در اين اثر نيز 2 تا 3درصد است.

کد خبر 390071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha