همشهری آنلاین: وزیر ارشاد با ببان اینکه فعالان عرصه رسانه‌های دیجیتال اکنون طلایه‌دار فرهنگ کشور هستند، گفت: اگر تا چند سال گذشته نویسندگان و روزنامه‌نگاران مکتوب خط نگه‌دار بودند اما امروز فعالان عرصه رسانه‌های دیجیتال پیش قراولان فرهنگ و انسانیت جدید هستند.

عباس صالحی

به گزارش ایسنا، عباس صالحي در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال طي سخناني، گفت: رسانه‌های دیجیتال را به عنوان یک اتفاق در زندگی جدید می‌توان با چند نگاه دید که مواجهه با آن باعث تفاوت می‌شود. رسانه‌های دیجیتال را در سطح فناوری تازه اما موثر می‌توانیم ببینیم، رسانه‌های دیجیتال را در سطح یک انقلاب اجتماعی و شبیه به انقلاب صنعتی و اتفاقات دیگری که در زندگی انسان گذشته رخ داده، می‌توانیم تحلیل کنیم. اما به نظر می‌رسد که رسانه‌های دیجیتال از این دو سطح فراترند و در قالب فناوری‌های تازه و در سطح انقلاب اجتماعی نمی‌توان آن‌ها را مشاهده کرد و شناخت.

صالحی اظهار کرد: رسانه‌های دیجیتال و اتفاقاتی که در فضای سایبری افتاده است آغازی برای خلق انسان تازه و جهان تازه است. ما شاهد یک جهان و انسان جدید هستیم و این نگاه و تصویر می‌تواند بسیاری از مواجهه‌های ما را تغییر دهد. ما با یک فناوری و انقلاب اجتماعی روبه‌رو نیستیم بلکه انسانی تازه و جهانی تازه در حال متولد شدن است.

او به بخشی از سخنان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی اشاره کرد که فرموده‌اند، فضای اجتماعی یک دنیای رو به رشد غیرقابل توقف است و آخر ندارد و هر چه انسان در این فضا پیش می‌رود، بازهم ادامه دارد و افزود: با توجه به تعبیر مقام معظم رهبری، ما شاهد اول بلا آخر هستیم و انسان و جهان تازه‌ای آغاز شده است.

صالحی درباره مهاجرت فرهنگی در تمام دنیا اظهار کرد: ما اکنون در جهان و ایران شاهد مهاجرت فرهنگی هستیم. این مهاجرت در سطح خرده‌فرهنگ‌ها نیست. حتی در سطح کلان‌فرهنگ‌ها هم نیست بلکه در سطح ابرفرهنگ و زیست‌بوم فرهنگی است. زیست‌بوم انسانی و جهان بشری در حال تغییر است. اگر چنین سهمی از رسانه دیجیتال و تکنولوژی فضای سایبری حاصل شده که در آینده نیز تکنولوژی دیگری ایجاد می‌شود، باید بدانیم که این زیست‌بوم فرهنگی در حال تغییر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: کسانی که با امروز و آینده انسان سروکار دارند با این تغییر نمی‌توانند ارتباط برقرار نکنند. همه آنچه به عنوان فضای سایبری وجود دارد علامتی برای تغییر انسان و جهان است. تک تک بخش‌های این نمایشگاه نشان می‌دهد که زیست بوم انسان در حال تغییر است.

او با اشاره به نشر دیجیتال گفت: نشر دیجیتال به این معنی است که اگر انسان در گذشته با کاغذ و کتاب سروکار داشت در فضای نشر دیجیتال فرازمانی و فرامکانی است و همه چیز در فرا راه فرهنگ مکتوب است و فرهنگ مکتوب نیز از تعلق زمان و مکان خارج است و در زیست بوم لامکان و لازمان قرار دارد.

صالحی درباره بازی‌های دیجیتال نیز اظهار کرد: اگر درباره بازی و هنر دیجیتال حرف می‌زنیم باید بدانیم که در این بازی‌ها بازیگر،‌ بازیکن و بازیبان در حال کشف مداوم و خلق جهان است. بازی، بازی نیست بلکه کشف و خلق است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیان کرد: وقتی از رسانه و شبکه اجتماعی سخن می‌گوییم به این معناست که ما در حال ایجاد هویت‌های جمعی و اجتماعی تازه و همچنین خلق فردیت تازه هستیم؛ بنابراین فردیت و جمعیت جدیدی تولید خواهد شد. در واقع به سمت انسان تازه و اجتماع تازه می‌رویم.

او درباره فضای استارت‌آپ و تلفن‌های همراه اظهار کرد: اگر به فضای استارت‌آپ و تلفن همراه نگاه کنیم می‌بینیم که در آنجا هم سبک زندگی روزمره جدید اما متفاوتی را تجربه می‌کنیم. در حوزه دانش دیجیتال، فضای سایبری جهان سوم خلق کرده است. اگر ما تا دیروز دو جهان آفاقی و انفسی داشتیم امروز جهان سایبری نیز پدید آمده است که به آموختن و تولید دانش متناسب با این جهان نیاز دارد.

صالحی ادامه داد: تک تک چهره‌ها و آسمان‌های فضای سایبری به ما یادآوری می‌کند که با فناوری جدید و انقلاب اجتماعی سروکار نداریم بلکه با دنیا و انسان تازه‌ای روبرو هستیم و اگر چنین است کسانی که دلمشغولی انسان و فرهنگ را دارند نمی‌توانند از این رخداد فاصله داشته باشند و باید مواجهه‌های خود را با آن برقرار کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالان عرصه رسانه‌های دیجیتال گفت: فعالان عرصه رسانه‌های دیجیتال اکنون طلایه‌دار فرهنگ کشور هستند. اگر تا چند سال گذشته نویسندگان و روزنامه‌نگاران مکتوب خط نگه‌دار بودند اما امروز فعالان عرصه رسانه‌های دیجیتال پیش‌قراولان فرهنگ و انسانیت جدید هستند. امیدوارم که برای فعالان و مسؤولان عرصه فرهنگ فرصتی فراهم شود که فرصت‌های این حیطه را دریابند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال هم با اشاره به برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال اظهار کرد: نمایشگاه یازدهم از نمایشگاه‌های قبلی متفاوت‌تر است و ما با مشارکت عزیزانی که در این مکان غرفه دارند و همکارانمان، ۱۲۰ نشست و کارگاه تخصصی خواهیم داشت. ما با یک نقشه راه آماده شده به دنبال فضای سالم و مفید و ایمن هستیم. این شعار نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال است که در راستای کاهش دغدغه‌های مقام معظم رهبری شکل گرفته است.

سید مرتضی موسویان با اشاره به طرح سما اظهار کرد: طرحی به نام سما وجود دارد که اگر ناشران دیجیتال در راه رسیدن به هدف تلاش نکنند و اگر کار روزمره خود را انجام دهند و تسلط به محتوای فضای مجازی وجود نداشته باشد فعالیت‌ها همگرا نخواهد بود بلکه واگرا می‌شود. طرح سما در واقع نشان شامد را به محتوا فضای مجازی اعطا خواهد کرد و این امر چاره‌ای برای مدیریت‌پذیرتر شدن فضای مجازی مبنی بر فضای مجازی سالم و ایمن و مفید خواهد بود.

او ادامه داد: این طرح با مصوبه شورای فضای مجازی سال ۹۳ شکل گرفت و عزیزانی که در عرصه تولید ادبیات فعالیت دارند جلساتی در این راستا تشکیل داده‌اند و مشارکت کرده‌اند. ما با مطالعه کارهای کشورهای دیگر و ایجاد طرح بومی، طرح سما را شکل دادیم و مشارکت داوطلبانه از ارکان این سیستم است.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره به طرح شامد اظهار کرد: نشاندار شدن محتوا در فضای مجازی از محوری‌ترین کارهاست. سایت‌ها و کانال‌هایی که نشان هوشمند یا شامد دریافت می‌کنند، معتبر خواهند شد. ۱۳۰ هزار نرم‌افزار کاربردی موبایلی دارای شامد هستند و این تلاش عزیزان ما با کمک اپ استورها است.

موسویان ادامه داد: امیدواریم که در سال ۹۶ جشن نشاندار شدن سه چهارم محتوای هدف‌گذاری شده را بگیریم.

او با اشاره به طرح فرهنگ‌یار ادامه داد: طرح فرهنگ‌یار مشارکت مردم را جلب خواهد کرد. فرهنگ‌یاران روزی به ناشرانی تبدیل خواهند شد که داننده سبک و کار دیجیتال و سازندگان فضای مجازی مفید و سالم و ایمن خواهند بود.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره به برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال اظهار کرد: ما گردهمایی با شناسایی موسسات خارجی مانند CIS و کشورهای عضو اکو تشکیل دادیم و این نمایشگاه برای اولین بار میز صادراتی برای ناشران است. ما همچنین برای خرداد ماه نمایشگاه سبیت را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

در انتهای مراسم از پنج محصول به شرح زیر رونمایی شد:

مجموعه کتاب‌های شهروند هوشمند (تالیف معصومه نصیری)، کتاب شبکه اجتماعی فرهنگ‌یار، مجموعه کتاب‌های تک‌نگاشت‌های همایش سواد رسانه‌ای، بازی بال‌های تاریکی، مجموعه نرم‌افزار درسا و شبکه اجتماعی رسانه.

به گزارش ایسنا، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال از شنبه (۲۰ آبان ماه) کار خود را آغاز می‌کند و تا ۲۶ آبان در مصلی امام خمینی (ره) ادامه خواهد داشت.

کد خبر 388078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha