همشهری آنلاین: واقعیت مجازی (VR) فرصتی عظیم و کاربردی در اختیار صنعت روابط عمومی وبازاریابی قرار می‌دهد.

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یک محیط مصنوعی است که با نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر ایجاد شده و برای کاربر به گونه‌ای ارایه می‌شود که آن را به عنوان یک محیط واقعی می‌پذیرد. در یک کامپیوتر، واقعیت مجازی عمدتا از طریق دو حس از حواس پنج گانه تجربه می‌شود: دیدن و شنیدن

واقعیت مجازی فیلم‌های 360 درجه و سه بعدی ارایه می‌دهد. هدست سامسونک Gear VR ،Oculus Rift فیس‌بوک، واقعیت مجازی پلی استیشن سونی، HTC Vive، یا هدست واقعیت مجازی گوگل یعنی گوگل کاردبورد که گوگل به صورت مجانی توزیع می‌کند ابزارهایی هستند که واقعیت مجازی را نمایش می‌دهند. دستگاه‌های بیشتر به زودی معرفی خواهد شد.

بینندگان می‌توانند ویدیوهای 360 درجه آنلاین ببینند اما هدست‌های واقعیت مجازی تجربه به مراتب جالب‌تری فراهم می‌کند و به طور کامل در تجربه یک بازی ویدیویی، تماشای یک کنسرت و یا بالا رفتن از کوه غوطه ور می‌‌شوند.

  • مرز بازاریابی و روابط عمومی جدید

بسیاری پیش بینی می‌کنند که واقعیت مجازی در سال جدید به مرز میان بازاریابی و روابط عمومی جدید تبدیل خواهد شد. سازمان‌های بازاریابی اخیرا شروع به پذیرش تکنولوژی کردند و آن را به عنوان یکی از ابزارهای جذب مشتری ارایه می‌کنند. صنعت گردشگری بارزترین مزایا را دارد و به نظر می‌رسد نخستین بخش برای قبول و استفاده از هدست‌ها به منظور دستیابی به اهداف تبلیغاتی خود باشد.

شرکت گردشگری ماریوت (Marriott) که در سال 1927 توسط جان ویلارد ماریوت در واشنگتن دی سی راه اندازی شد به مشتریان خود مناظر سه بعدی از سواحل هاوایی و مرکز شهر لندن نمایش داد. شهربازی Dollywood متعلق به دالی پارتن خواننده سبک کانتری و هنرپیشه آمریکایی که از جاذبه‌های گردشگری تنسی به شمار می‌رود یک تجربه واقعیت مجازی برای عرضه رولر کوستر سریع السیر به بازار خلق کرد. شرکت کشتیرانی کروز کارنیوال در حال آماده سازی تولیدات VR برای افراد درگیر در فعالیت‌ها است.

واقعیت مجازی همه دنیا را فرا می‌گیرد. ابی ماندل مدیرعامل شرکت YouVisit که بیش از 300 فیلم واقعیت مجازی دارد می‌گوید: « واقعیت مجازی واقعی‌ترین تجربه‌ای است که می‌توانید بدون حضور در یک مکان از آن داشته باشید، بسیار قدرتمند است و افراد را به دلیل داشتن چنین تجربه‌ای در دنیای واقعی دچار هیجان، علاقه‌مندی و درگیری می‌نماید».

واقعیت مجازی می‌تواند در روابط عمومی نیز مورد استفاده قرار بگیرد اما این تکنولوژی قصد ندارد تاثیر فوری بر تجربه متخصصان روابط عمومی داشته باشد همانطور که تعداد کاربران در ابتدا بسیار کم خواهد بود. اما در یک دوره زمانی متوسط تا طولانی، واقعیت مجازی تاثیر عمده بر روابط عمومی خواهد داشت چرا که ما را قادر می‌سازد تا تجربه همه جانبه‌ای خلق کنیم که به ما در برقراری روابط عاطفی قوی با ذینفعان کمک می‌کند.

یکی از کاربردهای بالقوه واقعیت مجازی برای روابط عمومی در داستان سرایی است تا ذینفعان را درون یک برند یا داستان شرکت قرار دهد. این بدان معنا است که VR تنها به عنوان گام دیگری در جهت بهبود بازاریابی محتوا برای بیان داستان‌های بهتر است. با این حال، با توجه به اینکه روابط عمومی به عنوان یک کل، هنوز به طور عمده به کلمات فکر می‌کند و تلاش می‌کند تا آنجا که باید از ویدیو استفاده کند؛ پس این فناوری می‌تواند کششی برای مشاهده یک حرفه در ردیف جلو واقعیت مجازی باشد.

شما می‌توانید با نگاه به اینکه چگونه واقعیت مجازی در حال حاضر برای روزنامه نگاری مانند اپلیکیشن واقعیت مجازی روزنامه نیویورک تایمز استفاده می‌شود، برای داستان سرایی در روابط عمومی ایده بگیرید. اپلیکیشن NYTVR app شما را داخل داستان‌ها قرار می‌دهد به گونه‌ای که با نگاه به اطراف، نماها و دیدگاه‌های متفاوت می‌بینید.

یک نمونه عالی دیگر استفاده از واقعیت مجازی برای داستان سرایی، سازمان غیر دولتی عفو بین الملل(Amnesty International ) است که در اوایل سال 2015 برای اینکه تجربه عاطفی و همه جانبه بیشتر از نتایج ویرانگر بمب گذاری در شهر حلب سوریه به مردم ارایه دهد از واقعیت مجازی بهره برد. آزمایش VR عفو بین الملل، نتایج واقعی با افزایش در گفتگوهای آنلاین را به همراه داشت که برای کمپین سازمان، هدفی نیرومند برای حفظ آگاهی مردم از موضوعاتی است که در غیر اینصورت نادیده گرفته می‌شوند.

یکی از مشهودترین راه‌هایی که روابط عمومی می‌تواند از واقعیت مجازی استفاده کند شامل « آزمودن قبل از خرید» است و به صورت ویژه می‌تواند به چیزهای گرانی مربوط شود که نشان دادن تجربه واقعی آن دشوار است مانند تعطیلات. شرکت امریکایی ماریوت به شدت بر روی محتوا از جمله تولید فیلم‌های خود سرمایه‌گذاری کرده است بنابراین جای تعجب نیست این شرکت همچنان با VR تجربه‌ای را خلق کرده است که به مسافران این امکان را می‌دهد تا آنچه را می‌خواهند در مکان‌های مختلف بازدید کنند، ببینند و بشنوند و حتی احساس کنند.

اما روابط با مشتری تنها جایی نیست که VR می‌تواند نقش داشته باشد بلکه در ارتباطات سازمانی نیز پتانسیل عظیمی در مناطق عمل مانند روابط سرمایه گذار دارد که از طریق آن می‌تواند سرمایه گذاران و تحلیل‌گران را به یک مکان و یا موقعیت دور برای دیدن و تجربه آن ببرد. حتی در مناطق بسیار سنتی مانند امور عمومی لابی، واقعیت مجازی می‌تواند نقشی را بر عهده گیرد. واقعیت مجازی همچنین می‌تواند نقشی در مشاوره عمومی برای پروژه‌های بزرگ زیربنایی از طریق اعطای درک بهتر به مردم از آنچه ارایه می‌شود بازی ‌کند. حتی در ارتباطات بحران، VR می‌تواند مفید باشد. به جای اینکه فقط به مردم بگویید شما در حال انجام چه اقداماتی هستید می‌توانید به آنها این امکان را بدهید که آن را در روش‌هایی با ابعاد بسیار بیشتر ببینند. همچنین می‌تواند نقشی را در شبیه سازی ارتباطات بحران و تمرین‌ها بازی کند تا به شرکت کنندگان احساس واقع‌گرایانه‌تر و عاطفی‌تری برای آنچه که واقعا وجود دارد منتقل کند.

شاید بزرگترین مانع برای بکارگیری و پذیرش واقعیت افزوده در روابط عمومی، مهارت‌هایی باشد که برای انجام آن مورد نیاز است. می‌توان برای شروع از ویدیو به طور موثر که به چیزی بیش از موبایلتان احتیاج ندارد استفاده کرد اما خلق تجربه واقعیت افزوده خودتان نمی‌تواند به راحتی انجام پذیرد. اما اگر به توسعه تجربه VR علاقه مند هستید پس اپلیکیشن گوگل کارد بورد می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

با این تعابیر، پیش بینی‌ها برای واقعیت افزوده عالی است اما هنوز کامل نشده است. بنابراین اکنون زمان آن است تا متخصصان روابط عمومی آن را یاد گرفته، تجربه کرده و درک کنند و یا اینکه یک بار دیگر ریسک کرده و آن را همانند دیگر زمینه‌های حرفه‌ای و بخش‌های صنعت ارتباطات در پشت سر خود رها نمایید.

منبع: كاوشگران روابط‌عمومي

کد خبر 326541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha