همشهری آنلاین: عدم توجه به نقش ریشه‌ای روابط‌عمومی‌ها در زمینه‌سازی و بسترسازی برای اجرای برنامه‌های نظام‌ها و خرده نظام‌ها در برخی از سازمان‌ها به یک قاعده و اصل مبدل شده است.

​مدیرکل روابط‌عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران

عبداله اسکویی مدیرکل روابط‌عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران در دیدار با اعضای شورای سیاست‌گذاری هفته روابط‌عمومی با اعلام این مطلب افزود: متاسفانه باید اذعان کرد که در حال حاضر عدم توجه به نقش ریشه‌ای روابط‌عمومی‌ها در زمینه‌سازی و بسترسازی برای اجرای برنامه‌های نظام‌ها و خرده نظام‌ها در برخی از سازمان‌ها به یک قاعده و اصل مبدل شده و توجه به آن یک استثنا و شگفتی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه باید به این موضوع اذعان کرد که در نبود و فقدان یک برنامه همه جانبه نباید انتظار معجزه از روابط‌عمومی‌ها داشت که به دلیل عدم شناخت صحیح برخی نسبت به روابط‌عمومی، انتظارات از این نهاد در زمان نبود برنامه بالا رفته است و این درحالی است که روابط‌عمومی یکی از ارکان اجرای برنامه‌های سازمان‌ها و بازوی ارتباطی آن محسوب می‌شود که در صورت برخورداری از یک استراتژی و راهبرد جامع برای آن و بهره‌گیری از متخصصان این عرصه و اعتماد به آنان به طور حتم شاهد رویدادهای خوشایندی در سطح جامعه خواهیم بود.

اسکویی افزود: روابط‌عمومی‌ها با بهره‌گیری از مدل‌های ارتباطی بنا شده بر اساس شرایط درونی کشور و تدوین برنامه‌های آگاهی بخشی می‌توانند سهم بسزایی در تعمیق اطلاعات مردم و ایجاد انگیزه و در نهایت افزایش مشارکت آنان در برنامه‌های دولت داشته باشند و شوربختانه تاکنون علائمی از توجه برخی از مسئولان به بهره‌گیری از توان و تخصص روابط‌عمومی‌ها مشاهده نشده است.

اسکویی در ادامه و درخصوص نقش روابط‌عمومی الکترونیک در گسترش رسانه‌های تحت وب و آنلاین و تبیین عملکرد مثبت و منفی آنها در گسترش اخلاق‌مداری در حوزه تولید محتوا گفت: در این خصوص متاسفانه شاهد بدسلیقگی‌ها و عملکردهای چندگانه‌ای درحوزه سیاست‌گذاری‌ هستیم و این موضوع در حالی اتفاق افتاده که مردم بسیار جلوتر از مسئولان هستند و روابط‌عمومی‌ها نیز علیرغم تسلط و آمادگی برای بهره‌گیری از نرم افزارهای نوین ارتباطی دچار بلاتکلیفی قانونی هستند. حضور غیررسمی روابط‌عمومی‌ها و مسئولان در رسانه و شبکه‌های اجتماعی ضمن نمایان ساختن نیاز آنان برای حضور در حوزه عمومی فضای مجازی، به‌شدت با مبحث اخلاق‌مداری و قانون‌گرایی در تناقض است. بی‌شک با رسمیت بخشیدن به حضور روابط‌عمومی‌ها در شبکه‌های اجتماعی شاهد حضور حرفه‌ای و اثرگذار آنان خواهیم بود.

اسکویی در پایان و درباره تنزل جایگاه روابط‌عمومی‌ها در برخی از نهادها گفت: دست‌اندرکاران این موضوع نام بدی از خود در تاریخ ارتباطات اجتماعی ایران از خود به یارگار خواهند گذاشت و این موضوع یکی از فاجعه‌بارترین اتفاقاتی است که ممکن است در یک کشور یا سازمان در خصوص روابط‌عمومی‌ها اتفاق بیفتد که متاسفانه علت این موضوع نیز از ضعف مفرط آگاهی مسئولان ذیربط از جایگاه، نقش و رسالت روابط‌عمومی در یک سازمان نشات می‌گیرد. وقتی مسوولی به دلیل عدم شناخت از نقش فکری، علمی و تخصصی روابط‌عمومی در سازمان به این نهاد فقط به عنوان نهادی تشریفاتی و یا در بهترین شکل به عنوان مسئول ارتباط با رسانه ها نگاه می‌کند چنین تصمیماتی نیز جای تعجب ندارد.

اگر نقش روابط‌عمومی به مثابه نهاد ارائه‌کننده راه‌حل‌های ارتباطی، اجتماعی و فرهنگی در جهت تسهیل‌گری برای حل چالش‌های سازمان در نظر تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ذیربط نمایان بود، آنها هرگز اجازه ادغام آن با نهادهای نامربوط و یا هیچ نهاد دیگری را نمی‌دادند.

در این میان تحرک نهادهای مختلف همچون دانشگاه‌ها، شورای اطلاع‌رسانی دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن‌های تخصصی روابط‌عمومی، دانشجویان، اساتید و مدیران متخصص روابط‌عمومی برای تبیین هر چه بهتر نقش روابط‌عمومی در سازمان‌ها بسیار اثر بخش خواهد بود.

چهارمین هفته روابط‌عمومی از تاریخ 27 اردیبهشت لغایت 2 خرداد ماه سال 1395 برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت www.7pr.ir یا تماس تلفنی با شماره 88807453-88898326 سوالات خود را مطرح کنند.

کد خبر 326892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha