دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

سپنتا سلیمی: شاید کمی سخت باشد در دنیای فناوری، درباره‌ی آینده صحبت‌ کنیم. دنیایی که در آن، هرلحظه می‌تواند آینده باشد و آینده در چند لحظه تبدیل به گذشته می‌شود!

دوچرخه شماره ۹۰۰

در دنياي فناوري هرروز ممكن است ايده يا ايده‌هايي تبديل به محصول ‌شود و کاربران زيادي را به‌سوي خود بكشد. هرچند بسياري از اين محصولات فقط چند روزي ميهمان کاربران هستند و خيلي زود فراموش مي‌شوند، اما بسياري ماندگارند و سال‌ها و نسل‌ها با کاربران همراه مي‌شوند.

خب، حالا اين محصولات ماندگار کدامند؟ نگاهي به هفت مقوله‌ي جاودان دنياي فناوري که در سال 2030ميلادي به‌نقطه‌ي اوج مي‌رسند، شايد خالي از لطف نباشد.

 

دوچرخه شماره ۹۰۰

  • دنيا در دست روبات‌ها!

در حال حاضر روبات‌ها در بسياري از کارخانه‌ها جاي کارگران ساده را گرفته‌اند. آن‌ها حالا مي‌توانند هرکدام به‌جاي چند کارگر کلاه‌آبي بازدهي داشته باشند. کارگران کلاه‌آبي يک اصطلاح انگليسي است براي کارگران ساده‌ي يک کارخانه يا معدن و...؛

اما تا سال 2030 ميلادي، موضوع از اين هم فراتر مي‌رود و روبات‌ها جاي کارمندان کلاه‌سفيد را نيز خواهند گرفت. کارمندان اداري و پشت‌ميزنشين که تخصص کارکردن با کامپيوتر دارند، در رده‌ي کلاه‌سفيدهايي محسوب مي‌شوند که به‌زودي جايشان را به روبات‌ها مي‌دهند. تخمين زده مي‌شود تا سال 2021 آن‌ها حتي مي‌توانند جاي داروسازها هم كار كنند!

 

دوچرخه شماره ۹۰۰

  • اينترنت، در شمار امكانات اوليه!

بسياري از پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد، تا سال 2024 ميلادي، اينترنت تبديل به يكي از امكانات اوليه و پيش‌پا افتاده در هر مکاني خواهد شد و انتظار مي‌رود همه‌ به آن دسترسي داشته باشند؛ درست مثل دسترسي به آب و برق.

 

دوچرخه شماره ۹۰۰

  • خودروهاي اشتراکي!

همين حالا هم خودروهاي اشتراکي در بسياري از کلان‌شهرها، تبديل به بخشي از سيستم حمل و نقل عمومي شده‌اند. تا سال 2026 ميلادي نظام استفاده از خودروهاي اشتراکي در بيش‌تر کلان‌شهرها حاکم مي‌شود و شهري که كاملاً از اين سيستم جا مانده باشد، شهري عقب‌مانده خواهد بود.

 

دوچرخه شماره ۹۰۰

  • حس‌گرها همه‌جا هستند!

اينترنت اشيا حالا در حال همه‌گير‌شدن است. از زميني که روي آن راه مي‌رويم تا کفشي که در پايمان است، همه داراي حسگرهايي هستند که در آينده‌اي نزديک به اينترنت متصل مي‌شوند. تا سال 2022 يک تريليون حسگر گوناگون به اينترنت متصل مي‌شوند. 

 

دوچرخه شماره ۹۰۰

  • پزشکي و چاپگر سه‌بعدي!

چاپگرهاي سه‌بعدي صنعت پزشکي را متحول کرده‌اند. ساخت اعضاي مصنوعي بدن حالا وارد مرحله‌ي تازه‌اي شده است. در حال حاضر يک چاپگر سه‌بعدي مي‌تواند، بخشي از قفسه‌ي سينه‌ي انسان را بسازد. اما در سال‌هاي آينده اين روند به اوج خود مي‌رسد، تا جايي‌که در سال 2024 احتمالاً مي‌توان يک عضو مصنوعي ساخته‌ي يک چاپگر سه‌بعدي را به بدن انسان پيوند زد.

 

دوچرخه شماره ۹۰۰

  • هوش مصنوعي!

هوش مصنوعي فقط يک‌بار اشتباه مي‌کند. او از اشتباه قبلي‌اش درس مي‌گيرد. همه‌ي انتخاب‌ها را برآورد مي‌کند و بر اساس داده‌ها بهترين تصميم را مي‌گيرد. بسياري از کارشناسان معتقدند هوش مصنوعي تا سال 2026 مي‌تواند در تصميم‌گيري‌هاي مهم به‌‌مديران و مسئولان رده‌بالاي يک مجموعه کمک کند.

 

دوچرخه شماره ۹۰۰

  • تلفن همراه قوي اما کوچک!

فناوري گوشي‌هاي هوشمند، روز به‌روز پيشرفته‌تر و البته روز به روز کوچک‌تر مي‌شود. تخمين زده مي‌شود تا سال 2024 ميلادي، اولين ريزگوشي قابل نصب در داخل بدن هم به بازار بيايد.

کد خبر 387880

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha