مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵
۰ نفر

به دستور مقام قضایی، با حضور عوامل شهرداری تهران و نیروی انتظامی، پاساژ ناایمن «مبصر» در خیابان جمهوری تهران پلمب شد.

پاساژ

همانطور كه پيش از اين اطلاع داده شده بود، به مرور حكم‌هاي قضايي پلمب به‌دست مالكان بناهاي تجاري مناطق مركزي شهر تهران مي‌رسد كه نسبت به ايمن‌سازي ساختمان و هشدارهاي داده شده بي‌توجه هستند. در گزارش‌هاي پيشين همشهري نيز بارها به اين مسئله اشاره شده بود كه دادستاني تهران پس از بررسي گزارش‌هاي سازمان آتش‌نشاني، كميته عمران شوراي شهر تهران و شهرداري‌هاي مناطق، نسبت به تهيه حكم‌هاي پلمب براي اينگونه بناهاي پرخطر اقدام مي‌كند.

اين در حالي است كه تاكنون به ده‌ها بناي پرخطر در مناطق 6، 11 و 12 پايتخت هشدار ايمن‌سازي همراه با نحوه دستورالعمل‌هاي چگونگي رفع خطر و برقراري ايمني و نصب تجهيزات مورد نياز ارسال شده است. در اين بين برخي مالكان، سرقفلي‌داران و كسبه نسبت به هشدارها بي‌توجه هستند و با اين تصور كه همانند گذشته هيچ اتفاقي نمي‌افتد، بي‌توجه اخطاريه‌ها را در كشوي ميز خود مي‌گذارند.

حال زماني كه آنها مشغول كار خود هستند و نامه اخطاريه روي ميزشان خاك مي‌خورد، يكباره حكم پلمبي به دست‌شان مي‌رسد كه نه راه پس دارند و نه راه پيش. نمونه‌اش پاساژ مبصر در منطقه12 كه روز گذشته پلمب شد. شهردار منطقه۱۲ در همين ارتباط گفت: اهميت ايمن‌سازي و رفع خطر املاك ناايمن در منطقه۱۲ در اولويت فعاليت‌هاي كاري منطقه است و تدبير شهردار محترم تهران نيز، رسيدگي ويژه به اين موضوع است.

به گفته پيمان حسين محسني، بر همين اساس و برابر اخذ دستور مقام محترم قضايي و پس از ارائه اخطارهاي مكرر و بي‌توجهي كسبه و مالكان پاساژ مبصر به‌عنوان يكي از اولويت‌هاي مهم در بحث املاك ناايمن، بامداد ديروز همكاران شهرداري با اطلاع قبلي به محل مراجعه و نسبت به اجراي دستور قضايي اقدام كردند.

وي افزود: شهرداري منطقه۱۲ با جديت نسبت به فرايند رفع خطر و ايمن‌سازي‌ با هماهنگي مقام‌قضايي و ديگر دستگاه‌هاي ذيربط اقدام خواهد كرد و در راستاي حفظ جان و مال شهروندان از هيچ اقدامي كوتاهي نخواهد داشت.محسني در پايان از مالكان و كسبه محترم املاك ناايمن خواست كه با رعايت دستورالعمل ايمني و مقاوم‌سازي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني در اسرع وقت قبل از وقوع حوادث جبران‌ناپذير، نسبت به رفع خطر و ايمن‌سازي اقدام كنند.

بر اين اساس بايد ديد كه ديگر ساختمان‌هاي ناايمن محدوده مركزي شهر تهران نيز از اين اقدام شهرداري به پشتوانه حكم قضايي، درس عبرت مي‌گيرند و دست به ايمن‌سازي مي‌برند يا نه. آنها مي‌توانند از بناهاي تجاري بزرگ و كوچكي مثل كويتي‌ها، آلومينيوم و حكيم اسلامي الگوبرداري كنند.

  • آنهايي كه از حداقل‌ها هم شانه خالي مي‌كنند

در جريان مسائل مربوط به شناسايي بناهاي ناايمن شهر تهران و ارسال اخطاريه‌ به آنها، برخي از مالكان اعلام مي‌كنند كه توان مالي لازم را براي انجام عمليات رفع خطر و ايمن‌سازي در اختيار ندارند. اما كافي است تا نگاهي به برخي از مفاد اخطاريه‌ها انداخته شود تا دريابيد بسياري از مالكان چطور از زير كار شانه خالي مي‌كنند. اگرچه در اغلب اخطاريه‌ها اعلام شده كه ساختمان‌ها نياز به تعويض كابل‌هاي فرسوده، نصب سيستم‌هاي اعلام و اطفاي حريق، نصب باكس‌هاي آتش‌نشاني و تعميرات يا تعويض آسانسورها دارند اما در همه آنها رفع سدمعبر و برگزاري دوره‌هاي آموزشي براي كسبه و شاغلان نيز آمده است.

به‌عبارت ديگر، مالكان بسياري از بناهاي ناايمن از انجام دو مورد آخر كه هزينه قابل ذكري ندارد نيز سر باز مي‌زنند و اين نشان مي‌دهند آنها كوچك‌ترين توجهي به مسائل ايمني ندارند. نمونه اين نوع بناها را در خيابان جمهوري و حوالي سه‌راه جمهوري و چهارراه مخبرالدوله مي‌توان به كثرت ديد.

مثلا در مورد پاساژهاي آزاد و كمپاني به‌خاطر تغييرات اساسي در سازه نمي‌توان حرفي زد چراكه هيچ سيستم اعلام و اطفاي حريق، الكترونيكي و مكانيكي نمي‌تواند درصورت بروز حادثه در آنها به كمك بيايد. در مورد پاساژ قديمي علميه و اروپا در نزديكي ميدان بهارستان هم براي استحكام سازه از حيث قدمت بالا بايد چاره اساسي انديشيده شود اما در مورد پاساژي مثل نوشين در كوچه نوشين يا خانقاه واقع شده در بالاتر از ميدان بهارستان واقعا درخصوص كوچك‌ترين مسائلي كه با همكاري شاغلان هم رفع مي‌شود، اقدامي صورت نمي‌گيرد. بيش از يك‌ماه و نيم است كه شوراي پاساژ نوشين وعده داده نسبت به رفع سدمعبر و نصب كپسول‌هاي آتش‌نشاني جديد اقدام مي‌كند اما نه‌تنها تاكنون كوچك‌ترين اقدامي در اين‌باره صورت نگرفته بلكه وضعيت بدتر نيز شده است.

اين پاساژ مملو از كارگاه‌هاي توليد و تعمير كفش است كه هركدام اجناس بسيار زيادي با دماي اشتعال پايين دارند.
بنابراين بايد ديد كه مقامات قضايي نسبت به اينگونه بناهايي كه صاحبان آنها از انجام حداقل‌ترين اقدامات نيز دريغ مي‌كند، چه تصميمي اتخاذ مي‌كنند؟

کد خبر 387612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha