در ششمین سالگرد حادثه دردناک پلاسکو قرار داریم؛ رخدادی که طی آن، پس از وقوع حریق که ۳ساعت و نیم به طول انجامید، ساختمان قدیمی چهارراه استانبول فرو ریخت.

پلاسکو

به گزارش همشهری آنلاین، امیر یزدی، شهردار منطقه۱۲ در یاداشتی درباره حادثه پلاسکو نوشت: دلیل اصلی این اتفاق، رعایت‌نکردن نکات ایمنی همچون انبار نامناسب اجناس، استفاده‌ غیراصولی از فضاها، زیست شبانه در محیط کارگاهی، استفاده غیراصولی از تجهیزات گرمایشی و... از سوی مالکان و ذی‌نفعان ملک بود که با توجه به اخطارهای فراوانی که از سوی سازمان آتش‌نشانی به آنها شده بود، به‌کرات صورت می‌گرفت.

همه مردم شاهد بودند که از نخستین ساعات آتش‌سوزی، آتش‌نشانان فداکار و غیور با ازجان‌گذشتگی مثال‌زدنی و بی‌وقفه برای مهار آتش و کمک به جان کسانی که در آن ساعات در ساختمان بودند، تلاش کردند، اما در نهایت تأسف، عده‌ای از آنان زیر آوار ماندند و در این راه به درجه والای شهادت نائل آمدند.

اکنون در ششمین سال درگذشت این عزیزان، ضروری است مردم و مسئولان ضمن یادآوری آن رشادت‌ها و قدردانی از مجاهدت‌های آنان در آن لحظات حساس، با توان حداکثری و به یاری همدیگر برای ارتقای ایمنی و جلوگیری از تکرار حوادثی از این دست بکوشیم؛ چراکه بی‌شک این مهم‌ترین گام در تحقق حقوق شهروندی است.

برهمین اساس، شهرداری منطقه۱۲ به عنوان اساسی‌ترین اولویت‌ها و سرفصل‌ها در برنامه‌ریزی خود، به مقوله افزایش ایمنی و رفع بحران از املاک ناایمن پرداخته است. نقطه عطف این تصمیم‌گیری‌ها، حادثه آتش‌سوزی تیمچه حاجب‌الدوله بود که طی آن، نخست آتش‌نشانان وظیفه‌شناس سازمان آتش‌نشانی، عملیات اطفای حریق و مهار به‌موقع آتش را که می‌توانست به بروز خسارات جبران‌ناپذیری منجر شود، به انجام رساندند. سپس بی‌درنگ اخذ مجوز نوسازی این تیمچه با همکاری مشترک فرمانداری تهران، دادستانی تهران، سازمان میراث فرهنگی، اداره برق و شهرداری تهران صورت گرفت و به‌سرعت بازسازی این تیمچه انجام شد. به این ترتیب در این حادثه، ۲اصل مدیریت بحران و پیشگیری از بحران‌های بعدی برای رسیدگی به این قبیل امور لحاظ شد.

نتیجه موفق این هم‌افزایی، ما را بر آن داشت تا برای ایمن‌سازی بازار تهران، جلسات مستمری با حضور دادستانی و فرمانداری تهران به همراه نمایندگان همه دستگاه‌های خدمت‌رسان برگزار کنیم که دستاورد این جلسات، اخذ مصوباتی برای تسهیل درنوسازی و ایمن‌سازی بافت فرسوده و ساختمان‌های ناایمن در این محدوده بوده است.

شهرداری منطقه همچنین به منظور جلوگیری از حوادثی نظیر حادثه پلاسکو، اخطارهای لازم را به همه سراهای محدوده بازار و پاساژهای سطح منطقه ابلاغ کرده و با همکاری سازمان آتش‌نشانی، بازدیدهای دوره‌ای از ساختمان‌هایی با کاربری‌های عمومی را انجام داده و مسائل ایمنی مربوط به آنها را بررسی کرده است. همچنین ساختمان‌های بحرانی‌ که از سوی سازمان آتش‌نشانی معرفی شده، با همکاری سازمان مدیریت بحران و وزارت راه و شهرسازی از نظر سازه‌ای بررسی شده است.

در نتیجه جلسات متعدد و مکاتبات در این زمینه، خوشبختانه تاکنون در ۶ساختمان بحرانی و فوق‌العاده خطرناک منطقه، اقدامات ایمن‌سازی انجام شده که طی آن ضمن ایمنی از نظر آتش‌نشانی و اطفای حریق، از نظر استحکام سازه‌ای و بررسی نوع بهره‌برداری و ساماندهی ساختمان‌ها نیز اقدامات مؤثری صورت گرفته است.

پلاسکو؛ هشداری برای رفع خطر از ساختمان‌های بحرانی قلب تهران
امیر یزدی، شهردار منطقه۱۲

در کنار این موضوع، به‌طور قطع با سیاست‌های تازه مدیریت شهری در زمینه نوسازی بافت فرسوده، شاهد مشارکت حداکثری سازندگان و مالکان خواهیم بود که روند ایمن‌سازی و بهبود وضعیت سازه‌ها را در پی خواهد داشت. خوشبختانه شهرداری منطقه با بازنگری طرح تفصیلی بازار تهران در حال مهیاکردن مقدمات این امر در این محدوده است و امیدواریم به‌زودی شاهد وضعیت مناسبی در آن باشیم.

در پایان ضروری است شهروندان به‌ویژه کسبه‌ای که از مجتمع‌ها و سراهای پاساژی استفاده می‌کنند، رعایت ایمنی و حفظ حریم‌هایشان در مشاعات را مدنظر داشته باشند تا پس از این شاهد حوادثی نظیر حادثه پلاسکو که مهم‌ترین عامل آن رعایت‌نکردن ایمنی در مشاعات ساختمانی بوده، نباشیم.

کد خبر 736106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha