پگاه شفتی: چاپگرهای سه‌بعدی، خیلی وقت است که درحال تولید اعضای مصنوعی برای بدن انسان هستند، اما این‌بار یک اتفاق جالب افتاده است:

حالا يک عضو مصنوعي، انگشت شست دست، ساخته شده که به انگشت‌هاي قبلي اضافه مي‌شود و يک دست را شش‌انگشتي مي‌کند.

تا پيش‌از اين معمولاً از اعضاي مصنوعي براي جاي خالي يک عضو قطع شده يا پرورش‌نيافته در بدن انسان استفاده مي‌شد، اما وقتي ما در دنياي سايبِرگ‌ها زندگي مي‌کنيم، اضافه‌کردن يك انگشت مصنوعي به بدن کامل چه اشکالي دارد؟

«سايبرگ‌» واژه‌اي تلفيقي است به معناي درهم‌آميختن سازمان يک موجود طبيعي با هوش‌مصنوعي و اعضاي مصنوعي. چيزي شبيه به شخصيت‌هاي داستان‌هاي علمي-‌تخيلي که جذابيت‌ها و توانايي‌هاي زيادي هم دارند.

«دنيل کلود»، نام طراح اين پروژه است. او اين پروژه را براي پايان‌نامه‌ي کارشناسي ارشد به دانشکده‌ي سلطنتي هنر در انگليس تقديم كرد و پروژه‌اش آن‌قدر محبوب شد که جايزه‌ي خلاقيت اين دانشکده را گرفت.

کلود درباره‌ي ايده‌ي اوليه‌ي اين پروژه مي‌گويد: انگشت شست دست، يکي از کليدي‌ترين انگشت‌ها در ميان پنج انگشت است، تصورکنيد ما در يک دست دوتا از اين انگشت‌هاي قدرتمند داشته باشيم، چه مي‌شود؟ 

اين ايده در نهايت تبديل به يک طرح اوليه با مجموعه‌اي از تجهيزات پيچيده و هوشمند مي‌شود و وقتي نوبت به توليد آن مي‌رسد، براي ساخت آن انتخابي بهتر از چاپگر سه‌بعدي پيش روي کلود نيست.

چاپگرهاي سه‌بعدي مي‌توانند در کم‌ترين زمان ممکن محصول مورد نظر را شخصي‌سازي کنند و بلافاصله از روي اين الگوي شخصي نمونه بسازند. شخصي‌سازي در اين‌جا به معناي اندازه و ديگر جزئيات دستي است که اين انگشت به‌آن متصل مي‌شود.

 

دوچرخه شماره ۸۹۸

يک دست‌بند با دو رشته ‌سيم، به انگشت مصنوعي متصل هستند. دست‌بند داراي بلوتوث است و با بلوتوث کفش در ارتباط است تا پيام‌هاي فشاري کاربر را به شست منتقل کند.

 

اما اين انگشت چگونه کار مي‌کند؟

دو موتور، دو حسگر که از کفش کاربر کنترل مي‌شوند و هم‌چنين بلوتوث يا ارتباط بدون‌سيم، در پوششي از پلاستيک نرم و قابل انعطاف، اجزاي تشکيل‌دهنده‌ي شست سوم هستند.

ارتباط انگشت با پا، الهام‌گرفته از کارهايي است که انسان با مشارکت هم‌زمان دست و پا انجام مي‌دهد. مثل رانندگي، نواختن پيانو يا کار با چرخ خياطي.

کاربر با اضافه‌کردن اين ابزار به دستش توانايي‌هاي قابل‌ملاحظه‌اي پيدا مي‌کند: در هنگام نواختن گيتار او مي‌تواند آکوردهاي بيش‌تري بنوازد يا هم‌زمان دو تخم‌مرغ بشکند! کارهايي که انجام آن‌ها با يک دست معمولي غيرممکن است.

اين دانشجوي نيوزيلندي که به‌زودي فارغ‌التحصيل مي‌شود، طرح‌هاي خلاقانه‌ي ديگري نيز دارد که بيش‌تر آن‌ها قرار است به توليد انبوه برسند.

 

دوچرخه شماره ۸۹۸

انگشت اضافه با فشار پا در کفش هدايت مي‌شود. درست مانند کار با يک پيانو يا چرخ خياطي!

 

دوچرخه شماره ۸۹۸

کار با يک انگشت اضافه حتماً نياز به تمرين دارد، اما مي‌ارزد!

 

دوچرخه شماره ۸۹۸

حرکت‌هاي مختلفي که کاربر خيلي زود به آن عادت مي‌کند و در بعضي حرفه‌ها شايد کار بدون اين انگشت اضافه براي کاربر ممکن نباشد!

 

دوچرخه شماره ۸۹۸

درست مثل يک انگشت واقعي، خم و راست مي‌شود و به‌ هر شکلي که کاربر بخواهد درمي‌آيد. حرکات اين انگشت شايد از يک انگشت شست طبيعي بيش‌تر باشد.

کد خبر 387416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha