همشهری آنلاین: براساس گزارش سازمان هواشناسی جهانی، غلظت دی اکسید کربن در اتمسفر زمین در سال ۲۰۱۶ به رکوردی جدید و بی‌سابقه دست یافته‌است.

دی اکسید کربن

براساس گزارش BBC، گفته مي‌شود افزايشي كه غلظت دي اكسيد كربن در اتمسفر زمين طي يك سال گذشته داشته‌است 50 درصد بالاتر از ميانگين 10 سال گذشته بوده‌است.

محققان معتقدند که تلفيقي از فعالیت‌های بشری و پدیده ال نینیو باعث شده افزایش غلظت دی اکسید کربن در جو زمین به حدی شتاب پيدا كند که در 800 هزار سال گذشته بی‌سابقه است، در نتیجه مقدار دی اکسید کربنی که اکنون در اتمسفر زمین تلنبار شده‌است در سه تا پنج میلیون سال اخیر بي‌سابقه بوده‌است.

درچنين شرايطي دانشمندان می‌گویند دستيابي به هدف اصلی پیمان پاریس امري غيرممكن به نظر مي‌رسد. هدف معاهده اين بود که تا سال 2030 میانگین حرارت زمین نسبت به شروع انقلاب صنعتی از دو درجه بالاتر نرود.

برآورد امسال سازمان هواشناسی جهانی بر اساس ایستگاه‌های اندازه گیری است که در 51 کشور دنیا پراکنده‌اند و غلظت گازهای گرم کننده سياره زمین مانند دی اکسید کربن، متان و مونوکسید دی نیتروژن را اندازه می‌گیرند.

آنچه در گزارش سازمان هواشناسی جهانی آمده آن مقدار از گازهای گرم کننده است که پس از جذب بخشی عظیمی از این گازها توسط اقیانوس ها و لايه بیوسفر (بخش زنده سياره زمین) در جو زمین باقی مانده‌است.

به این ترتیب در جو زمین در سال گذشته غلظت دی اکسید کربن به بیش از 403 قسمت در میلیون رسید در حالی که سال پیش از آن چهارصد قسمت در میلیون بود.

به كفته اکسانا تاراسووا رئیس برنامه پایش جو سازمان هواشناسی جهانی آنچه در سال 2016 مشاهده شده بزرگترین میزان افزایش در سی سالی است که شبکه پایش اتمسفر کار خود را آغاز کرده است، پیش از این بزرگترین میزان افزایش دی اکسید کربن در اتمسفر در ال نینیوی قبلی بود، در سال1997 تا 1998  که 2.7 قسمت در میلیون افزایش یافت، اما اکنون 3.3 قسمت در میلیون است که 50 درصد بیش از متوسط 10 سال اخیر است.

پدیده ال نینیو باعث کاهش جذب دی اکسید کربن می‌شود زيرا خشکسالی به همراه می آورد و به این ترتیب توان گیاهان و درختان را برای جذب دی اکسید کربن کم می‌کند.

گزارش سازمان هواشناسی جهانی نشان می‌دهد که میزان دی اکسید کربنی که فعالیت بشر آزاد می‌کند کاهش یافته است، اما به گفته دکتر تاراسووا آنچه اهمیت دارد مجموع دی اکسید کربنی است که در جو تجمع پیدا کرده و چرا که این گاز قرن‌ها در جو می‌ماند.

گزارش سازمان هواشناسی جهانی همچنین حاکی است که در هفتاد سال گذشته افزایش دی اکسید کربن در جو صد برابر مقداری است که در پایان عصر یخبندان بوده است.

افزایش سریع دی اکسید کربن در جو زمین، بنا به گزارش سازمان هواشناسی جهانی، به تغییرات غیر قابل پیش‌بینی در سیستم آب و هوا و اختلالات اقتصادی و اکولوژیک منجر می‌شود. در این گزارش همچنین آمده که از سال 1990، نيروي تابش (radiative forcing) 40 درصد افزایش یافته و این هم بر گرم شدن آب و هوای زمین اثر دارد.

نيروي تابش تفاوت بین انرژی‌ای است که زمین از نور خورشید دریافت می‌کند با انرژی‌ای که از خود به بیرون ساطع می‌کند. اما مسئله این است که این تغییرات مانند گذشته 10 هزار سال طول نمی‌کشد و بسرعت اتفاق می‌افتد. 

زمانی که چنین میزانی از دی اکسید کربن در جو تجمع پیدا کرده بود سه تا پنج میلیون سال پیش در میانه عصر پلیوسن بود که هوای کره زمین از الان دو تا سه درجه گرمتر بود و به دلیل آب شدن یخ‌های گرین‌لند و غرب قطب جنوب، سطح آب دریاها ده تا بیست متر بالاتر بود.

یکی از نگرانی‌هایی که گزارش سازمان هواشناسی جهانی به آن اشاره کرده، افزایش اسرار آمیز متان در اتمسفر زمین است که مانند دی اکسید کربن از متوسط ده سال گذشته بیشتر است. 

کد خبر 386852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha