گردوغبار برای سومین روز متوالی همچنان بر بیشتر مناطق غرب کشور حکمفرما خواهد بود.

به گفته مدير ملي مقابله با پديده گردوغبار سازمان حفاظت محيط‌زيست، منشأ گردوغبار كنوني بيشتر داخلي است و هم‌اكنون شرايط استان‌هايي مانند خوزستان، ايلام، سيستان و بلوچستان، كرمان و يزد بحراني‌تر است ولي در اغلب استان‌ها گردوغبار محلي نيز ديده مي‌شود.

ضياءالدين شعاعي گفت: چنانچه به تعداد روزهايي كه گردوغبار وجود داشته نگاه كنيم متوجه مي‌شويم كه امسال نسبت به سال گذشته در مورد گردوغبار سال خوبي بوده چراكه تعداد روزها كم شده است. او افزود: راه مقابله با گردوغبار، در خانه ماندن است و بايد مردم را در اين خصوص مديريت كرد. حالا بعد از خوزستان و كرمانشاه نوبت آلودگي و تعطيلي‌ها به كردستان رسيده است. آسمان سنندج هم در چندروز گذشته جولانگاه ريزگردها و گردوغبار بود؛ به‌طوري‌كه وضعيت هواي اين شهر صبح چهارشنبه 10 آبان در شرايط بسيار ناسالم قرار گرفت.

بيشترين غلظت گردوغبار در خوزستان صبح ديروز در خرمشهر با 6برابر حد مجاز گزارش شده است. رئيس روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط‌زيست خوزستان در اين‌باره گفت: بيشترين ميزان گردوغبار در ساعت 7صبح ديروز در شهرستان خرمشهر با 948ميكروگرم برمترمكعب اعلام شده است. شهريار عسكري بيان كرد: ساعت 7 صبح ديروز ميزان ريزگردها در اهواز 425، آبادان 785، اميديه 833، انديمشك 842، بهبهان 181، خرمشهر 948، دزفول 829، رامشير 679، شادگان 508، شوش 460، شوشتر 872 و ماهشهر 424ميكروگرم بر مترمكعب بوده است.

از سوي ديگر، مديركل هواشناسي خوزستان از احتمال بارش پراكنده در روزهاي شنبه و يكشنبه هفته آينده در ارتفاعات استان خوزستان خبر داد. كورش بهادري اظهار كرد: طبق نقشه‌هاي هواشناسي پديده خاصي براي آخر هفته در استان خوزستان پيش‌بيني نمي‌شود. در اين ميان سازمان هواشناسي از كاهش غلظت گردوغبار در استان‌هاي غربي كشور طي امروز خبر داد. سازمان هواشناسي پيش‌بيني كرد:

براساس تحليل آخرين نقشه‌هاي پيش‌يابي هواشناسي، توده گردوخاكي كه روز گذشته از مرزهاي غربي وارد كشور شده و برخي استان‌هاي غربي كشور را تحت‌تأثير قرار داده بود، طي امروز به‌تدريج تضعيف و از ميزان غلظت آن كاسته خواهد شد. براساس اين گزارش، روز چهارشنبه با عبور امواج كوتاه از تراز مياني جو، در استان‌هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و اردبيل، رشد ابر همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد و در برخي مناطق سواحل درياي خزر بارش‌هاي پراكنده پيش‌بيني مي‌شود.

همچنين روز پنجشنبه با نفوذ جريان‌هاي خنك شمالي، ضمن افزايش گستره بارش در مناطق فوق، براي استان‌هاي ساحلي درياي خزر، افزايش ابر، رگبار باران گاهي رعدوبرق و وزش باد و در استان‌هاي كردستان، كرمانشاه، همدان و دامنه‌هاي جنوبي البرز غربي بارش پراكنده گاهي همراه با رعد و برق و وزش باد پيش‌بيني مي‌شود. همچنين طي روزهاي جمعه و شنبه با ورود سامانه بارشي از غرب به كشور، در استان‌هاي واقع در غرب، دامنه‌هاي جنوبي البرز و سواحل درياي خزر بارش باران گاهي رعدوبرق و وزش باد پيش‌بيني مي‌شود.

يك فعال محيط‌زيست به همشهري مي‌گويد: از عوامل مهم تشكيل‌دهنده ريزگردها و تبديل آن به پديده دائمي استان‌هاي غربي كشور، علاوه برخشكسالي، سدسازي، عدم‌تخصيص حقابه تالاب‌هاي كشور همچون هورالعظيم و تالاب شادگان و خشك شدن قسمت‌هاي زيادي از آنها، ادامه سياست انتقال آب از سرشاخه‌هاي رودخانه‌هايي همچون كارون و برداشت از آن بيش از حد مصوب و نيز عدم‌رعايت الگوي مصرف است.

کد خبر 387090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha