سخنگوی اورژانس کشور درباره وضعیت آلودگی هوا گفت: وضعیت هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم و شرایط برای سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی و کودکان مناسب نیست.

مجتبي خالدي به همشهري گفت: شاخص آلودگي هوا در روز گذشته به 122رسيد و گروه‌هاي حساس مانند سالمندان‌، بيماران قلبي و حتي كودكان بايد محتاط‌تر باشند. همچنين مردم تا حد امكان از ترددهاي غيرضروري و استفاده از خودروهاي تك سرنشين و سفرهاي درون شهري خودداري كنند. وي در ادامه افزود: البته طبق پيش‌بيني‌ها كيفيت هواي تهران، امروز شنبه به سمت شاخص سالم سوق مي‌يابد اما اگر اين عدد به بالاتر از 150برسد(وضعيت ناسالم براي همه) مجبور به استقرار اورژانس پيش بيمارستاني در ميادين و توزيع ماسك و خدمات ضروري به مردم هستيم. خالدي گفت: براي كاهش ميزان‌ آسيب به مردم در روزهاي آلوده توصيه مي‌كنيم مردم تا حد امكان از ترددهاي غيرضروري و استفاده از خودروهاي تك سرنشين و سفرهاي درون شهري خودداري كنند. ورزش و فعاليت‌هاي بدني به‌علت افزايش تبادل هواي آلوده در ريه‌ها بايد در اين روزها محدود شود تا از آسيب‌هاي بيشتر جلوگيري شود.

وي با اشاره به اينكه در روزهايي كه آلودگي هوا در شرايط خطرناك قرار دارد بيماران قلبي و تنفسي در اولويت توجه قرار مي‌گيرند، گفت:‌ در زمان بحران آلودگي درصدد هستيم تا بتوانيم زمان ارائه خدمات فوريت‌هاي پزشكي را كاهش دهيم و در بيمارستان‌ها نيز آمادگي كامل و شبانه‌روزي وجود دارد.

  • چند توصيه دكتر مير كتولي معاون آموزش اورژانس

1- نوشيدن آب را فراموش نكنيد: نوشيدن زياد آب به كليه‌ها كمك مي‌كند تا مواد سمي از بدن خارج شود و ذرات آلوده مدت كمتري در بدن باقي بماند.
2- لبنيات كم چرب: شير و لبنيات به‌خصوص پنير و ماست هم به‌خاطر كلسيمي كه دارند، مي‌توانند جذب عناصر سنگين مثل سرب را كم كنند.
3- غذاهاي چرب ممنوع: مصرف غذاهاي چرب در روزهاي آلوده باعث كاهش توان بدني خواهد شد. بهتر است در روزهايي كه آلودگي هوا زياد است از مصرف فست فودها و غذاهاي خيلي چرب اجتناب كنيد.
4- ميوه و سبزي بخوريد: بهتر است از سبزي‌ها، ميوه‌ها و لبنيات بيشتر استفاده كنيم تا اثرات مخرب هواي آلوده را به‌خصوص در روزهاي به‌شدت آلوده كاهش دهيم. همچنين مصرف غذاهاي چرب و غذاهايي كه حاوي مواد نگهدارنده هستند (مانند سوسيس، كالباس و غذاهاي كنسرو شده) را كمتر كنيم. كودكان، سالمندان، بيماران ريوي، بيماران قلبي-عروقي و بيماران سرطاني از آسيب پذيرترين گروه‌ها در مقابل آلودگي هوا هستند و بهتر است اين افراد بيشتر مراقب رژيم غذايي خود باشند.

کد خبر 387188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha