همشهری آنلاین: وزارت دادگستری آمریکا روز شنبه 8 دسامبر اعلام کرد: تحقیقات اولیه درباره امحای نوار‌های شکنجه‌ مظنونان به تروریسم توسط سیا را آغاز خواهد کرد.

به نوشته ال موندو، برایان رورکیس سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا گفت: وزارت دادگستری  و سیا روز شنبه اعلام کردند که بخش امنیت ملی وزارت دادگستری آمریکا تحقیقات اولیه‌ای را با همکاری دفتر بازرس کل سیا درباره نوار‌های بازجویی شروع کرده است.

تحقیقات اولیه به منظور جمع آوری مدارک و بررسی شواهد جهت انجام تحقیقات کامل صورت می‌گیرد. البته عنوان شده است که در صورت وجود شواهد کافی تحقیقات گسترده درباره نوارهای امحا شده توسط سیا آغاز خواهد شد.

ژنرال مایکل هایدن مدیر سیا نیز  با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از اقدام دادگستری آمریکا جهت آغاز تحقیقات اولیه درباره امحای نوار‌های سیا این اقدام را حرکتی جهت پاسخگویی به پرسش‌هایی که در این باره ایجاد شده توصیف کرد.

این درحالی است که بنا بر ادعاهای دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید جرج بوش رییس جمهوری آمریکا از وجود و امحای نوار‌های شکنجه با خبر نبوده است.[بوش: از نوارهای شکنجه سیا خبر نداشتم]

خبر آغاز تحقیقات مقدماتی تنها چند روز پس از آن اعلام می‌شود که مایکل هایدن مدیر سیا به امحای نوارهای شکنجه توسط سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا اعتراف کرد.گفته می‌شود در این نوارها  تصاویری از بازجویی‌های شدید افسران اطلاعاتی آمریکا از مظنونین به عضویت در گروه القاعده ضبط شده بود، تصاویری که به دلیل شدت و حدت برخورد بازجویان با متهمین، آن‌ها به تصاویر شکنجه تعبیر کرده‌اند.[شکنجه بدون مدرک]

شکنجه متهمین در زندان‌های آمریکا از جمله مواردی بوده که همواره از سوی نهادهای حقوق بشر و کشورهای عضو اتحادیه اروپا مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

کد خبر 38649

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز