جمعه ۱۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از بین برده شدن 2 نوار ویدیوئی مربوط به شکنجه متهمان عملیات تروریستی را تایید کرد.

 بی‌بی‌سی می‌نویسد این موضوع در پیام مایکل هایدن -رئیس سیا- به کارکنان این سازمان فاش شده است. هایدن در این نامه اعلام کرده است که این کار، برای حفظ امنیت کارکنان این سازمان در سال 2005 صورت گرفته است. به گفته او، بعد از آنکه جورج بوش در سال 2002 دستور استفاده از روش‌های بازجویی خشن را صادر کرد این سازمان مراحل بازجویی را به صورت ویدیوئی بایگانی می‌کرد. یکی از این فیلم‌ها مربوط به فردی به نام ابوزبیده بوده  که بعد از 11 سپتامبر به‌عنوان  اولین مظنونین عملیات تروریستی دستگیر شده است.هایدن ادعا کرده که از بین بردن این فیلم‌ها به خاطر شناخته نشدن بازجوهای این سازمان توسط اعضای گروه القاعده و امنیت جانی آنها بوده است.
اما نیویورک تایمز در این باره اعلام می‌کند که از بین بردن این نوارها در سال 2005 همزمان با وقتی که قرار بود فعالیت‌های مخفی این سازمان مورد موشکافی قرار بگیرد، انجام شده است. رئیس کمیسیون حقوقی سنای آمریکا هم اعلام کرده است که از بین برده شدن این نوارها، سیا را به دردسر خواهد انداخت. او اضافه کرد: مشکل زمانی بیشتر می‌شود که به‌نظر می‌آید عملکردهایی مثل این مورد، مخفیانه انجام شده و هیچ وقت مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد.
از بین برده شدن این نوارها باعث شده است تا رسانه‌ها سیا را در مورد استفاده از روش‌های غیرقانونی در بسیاری از موارد دیگر متهم کنند.به گزارش بی‌بی‌سی یکی از منابع آگاه اعلام کرده است یکی از راحت‌ترین روش‌های شکنجه که در این فیلم‌ها وجود داشته است استفاده از شیوه خفگی مصنوعی متهم در زیر آب بوده است. به گزارش نیویورک تایمز -که برای اولین بار مقام‌های سیا را به از بین بردن مدارک برای فرار از بازخواست متهم کرد- در دسامبر سال 2004 وزارت دادگستری آمریکا ممنوع بودن استفاده از شکنجه را در اعتراف گرفتن از زندانیان اعلام کرده بود، اما جورج بوش با تغییر دادستان کل، راه را برای ادامه شکنجه در زندان‌های آمریکا باز کرد.
کد خبر 38535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز