همشهری آنلاین: سران اتحادیه اروپا و آفریقا برای آغاز دوران جدیدی از روابط بین دوقاره، در لیسبون پایتخت پرتغال گرد هم آمدند

به نوشته ال موندو، ژوزه سوکراتس نخست وزیر پرتغال و رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا در سخنرانی افتتاحیه دومین اجلاس اتحادیه اروپا - اتحادیه آفریقا اعلام کرد: هدف از این اجلاس ورق خوردن برگ جدیدی از روابط میان اروپا و آفریقا است.

سوکراتس در ادامه گفت: این نشست اجلاسی است که میان افراد برابر برگزارمی‌شود. سوکراتس که تلاش داشت به نوعی مشخص کند که در این اجلاس تبعیضی و جود نخواهد داشت و تمامی اعضا در این اجلاس برابرند گفت: فرهنگ‌های کوچکتر و تمدن‌های برتر وجود ندارند. به اعتقاد سوکراتس، فاصله زمانی برگزاری این اجلاس نسبت به اجلاس اول که هفت سال پیش برگزارشد، زیاد بوده است.

بخش اعظم سخنان نخست وزیر پرتغال به مساله مهاجرت اختصاص یافت، مهاجرت یکی از مباحث و مسائل مبتلا به میان دو قاره اروپا و آفریقاست..خوسه لوییس ساپاترو نخست وزیر اسپانیا نیز قراراست روز شنبه 8 دسامبر طی سخنانی پیشنهاد امضای موافقتنامه‌ای جهت قانونمند کردن مهاجرت از افریقا به اتحادیه اروپا را ارائه کند.

انتظار می‌رود در این اجلاس 80 نفر از سران، نخست وزیران و یا وزرای امورخارجه کشور‌های آفریقایی و اتحادیه اروپا به همراه هیات‌های بلندپایه‌ای از کشور‌های دو قاره شرکت کنند.

همچنین انتظار می‌رود در این اجلاس شکل جدیدی از روابط میان اتحادیه اروپا و آفریقا در قالب روابط دو جانبه ترسیم شود. در اجلاس اتحادیه اروپا - آفریقا،پنج محور عمده مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت، این پنج محور عبارتند.از: حقوق بشر، تجارت، مهاجرت، محیط زیست، صلح و امنیت.

گفته می‌شود در این اجلاس قراراست یک سند سیاسی،  یک سند استراتژی مشترک اتحادیه اروپا - آفریقا و یک طرح عمل برای سال‌‌های 2008 2010 به تصویب برسد.

اما این اجلاس فارغ از جنجال نیز نیست و با توجه به روابط تیره زیمباوه و بریتانیا ، گوردون براون نخست وزیر بریتانیا در این اجلاس حضور نیافته است.

پیشتر سایر کشور‌های اروپایی نیز نسبت به حضور رابرت موگابه رییس جمهوری زیمبابوه در این اجلاس اعتراض کرده بودند که با واکنش دولت‌های آفریقایی مبنی بر این که عدم حضور موگابه می‌تواند یادآور سیاست‌های استعماری اروپا باشد، مواجه شدند.

سران آفریقایی حتی تهدید کرده بودند در صورت عدم حضور موگابه اجلاس را تحریم کنند که در نهایت اروپاییان با حضور رابرت موگابه در این اجلاس موافقت کردند.

اولین اجلاس اتحادیه اروپا - آفریقا در سال 2000 در قاهره پایتخت مصر برگزار شد

کد خبر 38593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز