همشهری آنلاین: هشتمین نشست سران اتحادیه آفریقا دوشنبه 29 ژانویه(نهم بهمن) در آدیس آبابا گشایش یافت. قرار است بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در این اجلاس سخنرانی کند.

سران و نمایندگان عالی رتبه 53 کشور عضو اتحادیه آفریقا در هشتمین نشست خود در آدیس آبابا به بررسی چالش‌های فراروی این قاره و راه‌های مقابله مؤثر با آن می‌پردازند.

تحولات دارفور در غرب‌سودان، اعزام نیروی پاسدار صلح آفریقایی به سومالی، ناآرامی‌های ساحل عاج و انتخابات ریاست جمهوری این کشور، ریاست جدید اتحادیه و همچنین تغییرات جوی از مهم‌ترین محورهای این نشست 2 روزه در پایتخت اتیوپی خواهد بود.

مهم‌ترین وجه تمایز این نشست با نشست‌های قبلی حضور بان کی مون دبیرکل جدید سازمان ملل است که نخستین سفر خود را با آفریقا آغازکرده و رسیدگی به مسائل و مشکلات این قاره را از اولیت‌های کاری خود خوانده‌است.

پیش‌بینی می‌شود بررسی مسئله استقرار نیروهای بین‌المللی در دارفور و همچنین ریاست احتمالی سودان بر اتحادیه آفریقا با فشارهایی علیه دولت خارطوم همراه شود.

بی‌ثباتی در سومالی نیز از مسائل برجسته این نشست است به ویژه اینکه اتیوپی میزبان مقر اتحادیه افریقا در سایه حمایت‌های آمریکا نقش عمده‌ای در تشدید مناقشه سیاسی و نظامی این کشور شاخ افریقا ایفا کرده‌است.

در این نشست همچنین طرح نام‌گذاری سال 2007 به عنوان سال بین‌المللی فوتبال در قاره آفریقا بررسی و در صورت موافقت اعضا تصویب خواهد شد.

کد خبر 14492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز