همشهری آنلاین: حزب سوسیالیست پرتغال که اداره دولت این کشور را برعهده داشت، با انتشار بیانیه‌ای شکست در انتخابات پارلمانی سراسری کشور را پذیرفت.

Jose Socrates

به گزارش دویچه وله،خوزه سوکراتس، رهبر حزب سوسیال پرتغال نیز با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت شکست سنگین حزب خود در انتخابات را پذیرفته و اعلام کرد که از ریاست حزب کناره‌گیری خواهد کرد. خوزه سوکراتس در پی رای مخالف پارلمان این کشور با برنامه‌ صرفه‌جویی پیشنهادی دولت ،در ماه مارس سال جاری از سمت نخست‌وزیری پرتغال نیز استعفا داده و برگزاری انتخابات زودتر از موعد را اعلام کرده بود.

حزب راست میانه‌ سوسیال دموکرات‌ها با کسب  نزدیک به ۴۰ درصد آرا،  در انتخابات سراسری پرتغال پیروز شد. احتمال می‌رود که سوسیال دموکرات‌ها، دولت آینده‌ پرتغال را در ائتلاف با حزب محافظه‌کار مردم تشکیل دهند. حزب مردم ۱۵ کرسی از مجموع ۲۳۰ کرسی پارلمان کشور را به دست آورده و حزب حاکم سوسیالیست کمتر از ۲۵ درصد آرا را کسب کرده است.

بنا بر آمار منتشره‌ دولتی، ۵۹ درصد از افراد واجد شرایط رای، در انتخابات شرکت کرده و رای خود را به صندوق ریخته‌اند.

پاسوس کوئلو، رهبر حزب پیروز سوسیال دموکرات‌ها اعلام کرده است: «سه سال پیش‌رو، سال‌های سختی برای پرتغال خواهد بود. اما مطمئنم که این دوران سخت اقتصادی را با موفقیت پشت سر خواهیم گذاشت و بعد از این چندسال، باز رشد اقتصادی خواهیم داشت.»

چالش‌های اقتصادی پیش‌روی دولت آینده

پرتغال در چندسال اخیر با افزایش نرخ بیکاری مواجه بوده است. نرخ بیکاری در این کشور در سال جاری به ۱۲ درصد رسیده است و انتظار می‌رود که این نرخ در سال آینده، تا ۲ درصد دیگر نیز افزایش پیدا کند.

پرتغال با مشکلات اقتصادی جدی روبرو است و پارلمان و دولت  برای مقابله با مشکلات اقتصادی، در ماه آوریل سال جاری از اتحادیه اروپا  درخواست وام‌بین‌المللی کرده‌اند. بعد از یونان و ایرلند، پرتغال سومین کشور محدوده‌ مالی یورو است که با مشکلات اقتصادی جدی روبرو شده و نیازمند کمک مالی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول برای خروج از بحران است.

در ماه مارس سال جاری، حزب برنده‌ انتخابات، با برنامه‌ صرفه‌جویی پیشنهادی سوسیالیست‌ها مخالفت کرده و همین مخالفت از عوامل اصلی استعفای خوزه سوکراتس از سمت نخست وزیری بود. استعفای او بلافاصله بعد از آن‌که دولت موظف شد تا برای تامین نقدینگی کوتاه مدت، وثیقه‌ای سنگین بپردازد، پذیرفته شد.

کوئلو رئیس حزب برنده‌ سوسیال دموکرات ها پیش از این گفته بود که برنامه‌ پیشنهادی سوسیالیست‌ها  فقط میزان مالیات را بیش از اندازه بالا خواهد برد و چندان صرفه‌جویی در مخارج دولت و بخش‌های فرهنگی و آموزشی پیش‌بینی نکرده است.

کوئلوی ۴۶ ساله که در سال‌های اخیر به عنوان مدیر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مشاوره برای تولید محصولات منطبق با محیط زیست فعالیت می‌کند، در سال‌های اخیر میان طرفداران حزب خود  به عنوان سیاستمداری که دیدگاه‌های اقتصادی شفاف و عمل‌گرایانه‌ای  دارد، شناخته شده است.

کد خبر 136918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز