شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۶ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاخ سفید ادعا کرد: جرج بوش رییس جمهوری آمریکا از وجود و امحای نوار‌های بازجویی و شکنجه سیا، خبر نداشته است.

به نوشته ال موندو، دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید گفت: از رییس جمهور درباره نوار‌‌ها و امحای آن‌ها پرسیدم، او به من پاسخ داد که چیزی در این باره به خاطر نمی‌آورد. رییسج مهوری گفت: به خاطر نمی‌آورم تا قبل از روز پنجشنبه (6 دسامبر) در جریان این مساله قرار گرفته باشم.

این ادعاها و اظهار بی اطلاعی جرج بوش از وجود و امحای نوار‌های شکنجه سیا در حالی مطرح می‌شوند که ژنرال مایکل هایدن مدیر سیا در نامه‌ای خطاب به کارکنان سازمان مرکزی جاسوسی آمریکا نوشته است: نوار‌های بازجویی و شکنجه در سال 2002 در قالب  یک برنامه‌ سری بازجویی و بازداشت ضبط شده بودند. او افزوده است: این برنامه با دستگیری ابوزبیده از عناصر مهم گروه القاعده آغاز شد.[شکنجه بدون مدرک]

هایدن همچنین امحای این نوار‌ها در سال 2005 را تایید و ادعا کرده است که از بین بردن این فیلم‌ها به خاطر شناخته نشدن بازجوهای این سازمان توسط اعضای گروه القاعده و امنیت جانی آنها بوده است.

افشای وجود نوارهای بازجویی و شکنجه و همچنین امحای آن‌ها در سیا، خشم نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان و سناتور‌های این حزب در سنای ایلات متحده را در پی آورده است، بر همین مبنا آن‌ها خواستار انجام تحقیقات درباره نوارهای بازجویی و شکنجه توسط دادگستری آمریکا شدند.

تعدادی از نمایندگان کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در نامه‌ایی خواستار ارائه توضیحات ژنرال مایکل هایدن مدیر سیا و ژنرال مایکل موکاسی دادستان کل آمریکا در این باره شدند.

کد خبر 38573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز