یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: شده کسی در خیابان دستش را به‌سوی شما دراز کند و کاغذ تبلیغاتی دستتان بدهد؟ شده در کیسه‌ی خرید یک برگه‌ی تبلیغاتی رنگی پیدا کنید؟

شده در خانه را که باز مي‌کنيد يک‌دفعه کاغذي روي پايتان بيفتد و شما را بترساند؟ شده حتي لابه‌لاي کتاب‌هاي کمک‌درسي برگه‌هاي تبليغاتي پيدا کنيد؟

بله، معمولاً آن‌ها را در همه‌ي اين جاهايي كه گفتيم، مي‌شود پيدا كرد.

تراکت‌هاي تبليغاتي، کارت‌هاي ويزيت و بروشورها دست به دست مي‌شوند. از دست سفارش‌دهنده، به دست توليدكننده و بعد به دست کارت‌پخش‌کن‌ها و آخر سر به دست من و شماي مخاطب مي‌رسد. سرنوشت نهايي‌ اين كاغذها در دستان ماست؛  اين‌که روي زمين، در جوي آب يا در سطل زباله در کنار زباله‌هاي تر و يا در کيسه‌ي زباله‌هاي خشک انداخته شود!

مي‌دانيم که اين تراکت‌هاي کوچک فقط وقتي در زباله‌هاي خشک و به‌خصوص در کنار کاغذها قرار بگيرند، امکان بازيافت دارند و اين کار بزرگي است.

* * *

حالا خوب است از خودمان بپرسيم كه اين کاغذهاي تبليغاتي را چه كار مي‌کنيم؟

از ساميار 16ساله مي‌پرسيم با کاغذهاي تبليغاتي که دستش مي‌رسد چه مي‌کند و او مي‌گويد: «بله؟ نمي‌دونم، يادم نيست! تا حالا بهش فکر نکردم.»

باران 15ساله مي‌گويد: «مادرم خيلي روي ريختن زباله در خيابان حساس است، من هم معمولاً آن‌ها را مچاله توي جيبم يا کيفم مي‌گذارم و بعد به سطل زباله مي‌اندازم.»

- در كدام سطل زباله؟ يعني همراه زباله‌ها‌ي تر يا به‌صورت جداگانه همراه با کاغذها و زباله‌هاي خشک؟

مي‌گويد: «خب، يادم نيست. هرجا که بشود، اولين سطل زباله‌اي که برسم.»

ثناي16 ساله اما مي‌گويد كه در خانه يک سطل مخصوص زباله‌ي خشک دارند و او هميشه تراکت‌ها را آن‌جا مي‌اندازد.

از او مي‌پرسيم آيا در آن سطل کاغذها از بقيه‌ي زباله‌ها جدا هستند و او مي‌گويد: «خير».

او يادش نيست که بعضي از زباله‌هاي قابل بازيافت، مي‌توانند چرب يا خيس باشند و در عرض چند دقيقه اين کاغذها از بين بروند و يا قابليت بازيافت خود را از دست بدهند.

* * *

يک روز که از خانه بيرون رفتي، کمي با دقت بيش‌تر به اطرافت نگاه کن؛ اين‌بار که از مدرسه برمي‌گشتي همه‌جا را درست نگاه کن و ببين کاغذهاي تبليغاتي همه‌جا هستند از جوي آب گرفته تا راهروي خانه‌‌تان پر از کاغذ است؟

انگار کسي يادش نيست که اين کاغذها چه‌طور توليد مي‌شوند؟ انگار کسي نمي‌داند اين‌ها امکان بازيافت دارند و بازيافت کاغذ، کمک بزرگي به محيط‌زيست است؟

به‌خاطر همين، خوب است علاوه بر صرفه‌جويي در مصرف کاغذهاي درسي و شخصي، به تراکت‌ها هم توجه كنيم و آن‌ها را در کنار کاغذهاي باطله بگذاريم و به مأموران بازيافت تحويل بدهيم.

 


عكس: خبر‌گزاري ايسنا

کد خبر 385454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha