همشهری آنلاین: مقامات بهداشتی از سراسر جهان این هفته در فرانسه ملاقات کردند تا متعهد شوند تا سال ۲۰۱۳۰ از ۹۰ درصد مرگ‌های ناشی از وبا جلوگیری کنند.

cholera

بیماری وبا که از طریق آب آلوده منتقل می‌شود هرسال حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر را در جهان را می‌کشد.

 به گزارش بی‌بی‌سی این برای نخستین بار است که دولت‌ها، سازمان جهانی بهداشت، سازمان‌های امدادرسانی و اهداکنندگان چنین قولی را می‌دهند.

این اجلاس در هنگامی برگزار می‌شود که کشور یمن با بدترین شیوع وبا ثبت‌شده در تاریخش درگیر است.

وبا به علت از بین رفتن زیربناهای بهداشتی و پزشکی و مختل شدن تأمین آب پاک در این کشور جنگ‌زده در حال گسترش بوده است.

بیش از ۷۷۰۰۰۰ نفر در یمن به این بیماری مبتلا شده‌اند که به‌سادگی با لوازم پزشکی مناسب قابل‌درمان است و ۲۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. بسیاری از قربانیان کودک هستند.

این شیوع‌های گسترده وبا به صدر اخبار راه می‌یابد، اما موارد شیوع مکرر کوچک‌تر وبا نیز وجود دارند که به‌اصطلاح «نقاط داغ» وبا نامیده می‌شوند.

بیماران مبتلا وبا را می‌توان محلول‌های نمکی برای بازیابی آب و املاح بدن با قیمت ارزان درمان کرد و این بیماری همچنین درصورتی‌که مردم به آب پاک و تسهیلات توالت مناسب دسترسی داشته باشند، به‌راحتی قابل‌پیشگیری است.

اما حدود ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان به آب پاک دسترسی ندارند و بالقوه در معرض ابتلا به وبا هستند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ضعف نظام‌های بهداشتی در کشورها و شناسایی نشدن زودرس بیماری نیز در گسترش سریع شیوع وبا تأثیر دارند.

دکتر دومینیک لارگوس، رئیس برنامه وبا در سازمان جهانی بهداشت دراین‌باره گفت: «ما نمی‌توانیم همچنان شاهد این شیوع‌های گسترده وبا در هرسال باشیم. ما ابزارهای لازم برای پیشگیری از آن‌ها را در دست داریم، بنابراین وقت به کار بردن آن‌ها فرارسیدهاست. فراهم‌آوری آب پاک و فاضلاب بهداشتی برای جلوگیری از انتقال وبا کافی است و کشور سنگال نمونه موفقی از مهار وبا از این راه است.»

تخمین‌های سازمان خیریه نشان می‌دهد فراهم‌آوری آب پاک و بهداشت محیط برای جلوگیری از وبا برای هر فرد فقط حدود ۴۰ دلار خرج برمی‌دارد، اما مشکل این است که وبا بیش از همه در جوامع فقیر و حاشیه‌ای مشاهده می‌شود.

یک واکسن خوراکی نیز برای پیشگیری از وبا در دست است که گرچه فقط تا حداکثر ۳ سال باعث ایمنی در برابر این بیماری شود. اما در مناطقی احتمال شیوع بیماری زیاد است، می‌تواند جان‌ها هزاران نفر را نجات دهد.

 

کد خبر 384240

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha