مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه پردو در ایالت ایندیانا موفق به تولید اپلیکیشن تشخیص سریع پاتوژن‌ باکتری وبا در محیط و قبل از شیوع این بیماری شدند.

وبا

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس، اگرچه توانایی بشر در کنترل و درمان بیماری‌ها از آغاز قرن بیستم همچنان در حال افزایش است،اما دانشمندان بر این باورند که با توجه به گسترش بیماری‌های مهلک مثل وبا، تب دانگی، مالاریا و زیکا، بهترین راهکار قبل از شیوع همگانی شناسایی ردپای این بیماری‌ها در محیط است.

اپلیکیشن تشخیص سریع پاتوژن باکتری وبا در نهمین رقابت نوآوری‌های بی‌سیم معرفی شد. تیم سازنده این اپلیکیشن با کسب مقام نخست در این رقابت مبلغ ۳۰۰ هزار دلار برای توسعه نرم‌افزاری با محیط کاربری ساده دریافت کرد.

وبا بیماری است که از طریق آب توسط باکتری ویبریو کلرا ایجاد می‌شود. این باکتری با نوشیدن آب آلوده، ماهی خام و سبزیجات آلوده وارد بدن می‌شود.

محققان پس از کسب این موفقیت به دنبال آزمایش این اپلیکیشن در کشور هائیتی هستند.

هدف از اجرای فاز آزمایشی این نرم‌افزار شناسایی باکتری وبا در آب است تا عواقب احتمالی ناشی از مصرف آب آلوده به موقع مشخص شود.

عملکرد تشخیص ویروس در این نرم‌افزار با ساخت یک چیپ قابل اتصال به گوشی هوشمند تکمیل می‌شود. در واقع کاربران می‌توانند با برداشت نمونه از آب مشکوک به وبا و قرار دادن آن در محفظه چیپ مورد نظر، از وجود باکتری در آب مطلع شوند.

حیات باکتری وبا در آب و واکنش DNA آن با چیپ متصل به گوشی هوشمند، وضعیت چسبندگی آب را افزایش داده و فعالیت باکتری را آشکار می‌کند.

کد خبر 384092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha