چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

همشهری دو - سید‌مهدی سیدی: کمتر حادثه اجتماعی‌ای سراغ داریم که به اندازه عاشورا، پیچیده و چندلایه باشد؛ برای همین است که عاشوراپژوهان، در طول قرن‌های متمادی، تحلیل‌های متفاوت و بعضا متضادی درخصوص مبادی، مبانی و اهداف قیام امام‌حسین(ع) ارائه کرده‌اند.

امام حسین (ع)

هركدام از ايشان نيز كوشيده‌اند به نفع ديدگاه خود دلايل تاريخي و مستندي اقامه كنند و مسير تحليلي خود را درست بينگارند.

عده‌اي معتقدند اصلي‌ترين هدف امام‌حسين(ع) در اين قيام، شهادت در راه خدا بوده و ايشان جز اين معنا، چيز ديگري در ذهن نداشته‌اند؛ امام حسين(ع) آمده است كه شهيد شود. اما اين ادعا، كامل نيست و براي رد آن مي‌شود ادله فراواني اقامه كرد، ازجمله اينكه اگر هدف سيدالشهداء، حتما و صرفا شهادت بوده، پس چرا خانواده و اهل و عيال خود را به همراه برده يا اينكه چرا اينقدر براي همراه كردن مردم خطبه خوانده و تلاش مضاعف به خرج داده است يا اصلا چرا در مكه و مدينه باقي نمانده و به سمت كوفه حركت كرده است..

در هيچ كجاي قيام امام حسين(ع)، از مدينه تا مكه و از آنجا تا به كوفه (كه البته به كربلا ختم شد)، ذره‌اي تسامح و سهل‌انگاري در طراحي‌هاي نظامي و تدابير مديريتي ديده نمي‌شود. اگر اباعبدالله(ع) ضرورتا مي‌خواست شهيد شود چرا اينقدر براي يك قيام جدي، تدارك ديد. البته مي‌پذيريم كه حسين(ع)، هم مي‌دانست عاقبت اين كار شهادت است و هم براي شهادت آمادگي كامل داشت.

ديدگاه ديگر آن است كه امام‌حسين(ع) براي اين قيام از طرف خدا و پيامبر(ص) دستورالعمل خصوصي و اختصاصي داشت. اين ديدگاه نيز چندان دقيق و حداقل كارآمد به‌نظر نمي‌رسد چراكه اگر اين حرف را درست بدانيم اساسا قيام امام‌حسين(ع) كاركرد الگوبودن خود را از دست مي‌دهد و ديگر به هيچ عنوان جوامع و حق‌طلبان تاريخ نمي‌توانند در بن‌بست‌هاي اجتماعي و فرهنگي، از مسير امام حسين(ع) تقليد كنند. اصلي‌ترين دليل بر رد اين ادعا هم خطبه‌هاي امام‌حسين(ع) است كه در سرتاسر مسير از بني‌هاشم و از بزرگان جامعه و از توده مردم خواسته كه به راه او بپيوندند و از اين حركت حمايت كرده و حتي به پاي او جان دهند.

براي پيدا كردن فلسفه صحيح حركت امام‌حسين(ع) بايد به متن فرمايشات و سيره مقاومت ايشان مراجعه كنيم. يكي از اصلي‌ترين اهداف قيام آن بوده است كه امام عليه انحرافات فكري عملي جامعه اسلامي و دگرگوني حكام و امرا، دست به يك انقلاب زده است تا وجدان ديني و غيرت الهي مردم را بيدار سازد.

کد خبر 383650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha