پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

نه که شکستی در زندگی‌اش نداشته باشد، نه که در مکانی خاص یا جایگاه ویژه‌ای قرار گرفته باشد! ویژگی‌ای که باعث شد به سراغش برویم این بود که توانست از امکاناتی که در اختیارش قرار گرفته استفاده کند.

دوچرخه شماره ۸۹۴

«حديثه‌سادات شکرالهي»، دانش‌آموز سال سوم رشته‌ي تجربي دبيرستان سماء است که موفق شده با اختراع «هشدار‌دهنده‌ي تغييرات تنفسي» برگزيده‌ي جشنواره‌‌ي مخترعان دانشگاه آزاد اسلامي و بنياد ملي نخبگان شود.

 

  • از آن بچه‌هايي بودي که به اسباب بازي‌هايت رحم نمي‌کردي و به همه جايشان سرک مي‌کشيدي؟

آن‌طور هم نبود که بخواهم خرابشان کنم. فقط گاهي کنجکاو مي‌شدم ببينم چه خبر است!

 

  • ايده‌ي اصلي طرح از کجا به ذهنت رسيد؟

وقتي کلاس پنجم دبستان بودم يکي از اعضاي فاميلمان بر اثر آسم فوت کرد. بزرگ‌تر که شدم، در مدرسه با اختراع‌هاي نوجوانان و مسابقاتشان آَشنا شدم و تصميم گرفتم وسيله‌اي براي کمک به بيماران آسمي و تنفسي بسازم. سالي که شروع به ساخت آن کردم آلودگي هوا و تنگي نفس زياد شده بود.

 

  • روند کار چه‌طور بود؟

طرح اوليه، فقط تعداد تنفس‌هاي فرد را اندازه مي‌گرفت و آلارم مي‌داد. با پيشرفت کار دستگاه توانست پيام‌رساني کند و هشدار بدهد. در آينده قصد دارم آن را گسترش بدهم و از برد پيشرفته‌تري استفاده کنم.

 

  • چه‌قدر از کشف و تجربه‌کردن لذت مي بري؟

خيلي زياد! از وقتي درباره‌ي اين اختراع موفق شدم، دقت مي‌کنم ببينم جامعه‌ به چه چيزهايي احتياج دارد و چه کمک‌هايي مي‌توانم بکنم.

 

  • تا حالا در رسيدن به اهدافت شکست هم خورده‌اي؟

بله. همين هفته در مرحله‌ي غيرحضوري کشوري جشنواره‌ي خوارزمي شکست خوردم.

 

  • فکر مي‌کني شکست چه تأثيري بر کارهايت دارد؟

اين شکست برايم تلخ بود، ولي شکست باعث کسب تجربه‌ي بيش‌تر مي‌شود. موفق‌شدن خوشحال‌کننده است، اما شکست هم تجربه‌هايي به همراه دارد.

 

  • درباره‌ي اهدافت رؤيابافي مي‌کني؟

بله، هميشه! معتقدم به هرچيزي فکر کني به همان مي‌رسي. هميشه بهترين‌ها را تصور مي‌کنم. درباره‌ي اين پروژه هم روزهاي اول جلوي آينه مي‌ايستادم و مي‌گفتم روزي مي‌رسد که در مسابقات استاني و کشوري شرکت مي‌کنم، مصاحبه مي‌کنم، در تلويزيون نشانم مي‌دهد... به همه‌شان رسيدم.

 

وجيهه جوادي، 15ساله از نجف‌آباد

عكس از پريسا شادكام، 15ساله از نجف‌آباد

کد خبر 383570

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha