همشهری آنلاین: دانشمندان پادتنی را مهندسی و تولید کرده‌اند که به ۹۹ درصد گونه‌های ویروس عامل بیماری ایدز حمله کرده و می‌تواند از ابتلای میمون‌ها به این بیماری پیشگیری کند.

براساس گزارش BBC، این پادتن به گونه‌اي ساخته شده تا بتواند به سه بخش كليدي از ویروس حمله می‌کند تا مقاومت ويروس در برابر آن دشوارتر شود.

اين پروژه نتيجه همكاري محققان موسسه ملي سلامت آمريكا و شركت داروسازي سانوفي بوده‌است. انجمن بين‌المللي ايدز اين كشف را هيجان‌انگيز ناميده‌است. آزمايش‌هاي باليني اين شيوه درماني روي انسان از سال 2018 آغاز خواهد شد تا امكان جلوگيري از ابتلا يا امكان درمان بيماري توسط اين پادتن مورد برسي قرار گيرد.

بدن انسان به سختي مي‌تواند با ويروس اچ‌آي‌وي مبارزه كند زيرا اين ويروس از توانايي عجيبي در جهش و تغيير ظاهر دارد. از اين رو بدن در واقع نه فقط با یک گونه ویروس، بلکه در آن واحد با گونه‌های مختلف ویروس اچ‌آی‌وی روبرو مواجه‌ مي‌شود که توانايي شناسایی و نابود کردن همه آنها را ندارد.

اما پس از سالها زندگی با ویروس اچ‌آی‌وی، سیستم ایمنی گروه کوچکی از بیماران موفق به تولید سلاحي قدرتمند به نام "پادتن خنثي‌كننده فراگیر" می‌شود که مي‌تواند به بخش‌هاي حياتي و بنيادي ويروس اچ‌آي‌وي حمله كرده و مجموعه بزرگي از گونه‌هاي اين ويروس را نابود كند.

اکنون دانشمندان می‌خواهند از اين پادتن طبيعي به عنوان شيوه‌اي براي درمان اچ آي وي يا براي جلوگيري از ابتلا به اين بيماري استفاده كنند.

در اين پروژه دانشمندان سه نمونه از اين پادتن را با يكديگر ترکیب کرده‌اند تا پادتني قدرتمند‌تر و سه‌گانه توليد كنند.  به گفته گری نیبل، یکی از دانشمندان این پروژه، اين پادتن از هر پادتني که بدن به‌ صورت طبیعی تولید می‌کند "قویتر و متنوع‌تر" است، زيرا پادتن جدید می‌تواند به جای حساس ویروس بچسبد و از سه طرف به آن حمله کند.

بهترین پادتن‌های طبیعی حداکثر می‌توانند نود درصد گونه‌های اچ‌آی‌وی را هدف قرار دهند اما به گفته نیبل این پادتن سه گانه، 99 درصد گونه‌ها را هدف قرار می‌دهد.

این پادتن سه‌گانه روی 24 میمون آزمایش شده، پس از دریافت پادتن، به بدن آنها اچ‌آی‌وی تزریق شد اما هیچ‌یک از آنها مبتلا نشدند. حتي دوز كمتر پادتن نيز مانع از ابتلاي ميمون‌ها به اچ‌آي‌وي شد از اين رو دانشمندان تاثير اين تكنيك درماني را چشمگير و قابل توجه توصيف مي‌كنند.

کد خبر 383081

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha