نامش «باغ‌موزه‌ مینیاتور» است؛ در حاشیه‌ بوستان سرسبز «تمدن» در خیابان گلبرگ؛ در این باغ‌موزه، ماکت مینیاتوری ۱۲ اثر تاریخی ایران را می‌بینیم که در فهرست آثار جهانی ثبت شده‌اند. این ماکت‌ها با مقیاس یک بیست و پنجم اندازه‌ واقعی ساخته شده‌اند.

دوچرخه شماره ۸۹۳

در اين‌جا مي‌توانيم تخت‌جمشيد، چغازنبيل، ميدان امام‌(ره) (نقش جهان) اصفهان، پاسارگاد، تخت سليمان، گنبد سلطانيه، ارگ بم، کليساهاي ارامنه، کوه و کتيبه‌ي بيستون، مجموعه‌ي شيخ صفي‌الدين اردبيلي، بازار تبريز و آبشارهاي شوشتر را ببينيم.

به گزارش سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران، در طراحي بوستان باغ مينياتور از روح هندسي باغ‌هاي ايراني در ترکيب با استانداردهاي پارک مينياتوري الهام گرفته شده است که ماکت‌ها در قالب ويژگي‌هاي شکل طبيعي زمين و نواحي جغرافيايي که آثار انتخاب شده در آن‌ها مستقر هستند و با توجه به جهت‌هاي جغرافيايي بناها در محيط اصلي خود، قرار دارند.

ساخت ماکت‌هاي مينياتوري فضاي باز در اين بوستان، براي اولين‌بار در کشورمان به انجام رسيد. پيش از اين، فناوري ساخت اين گونه ماکت‌ها در انحصار چند کشور غربي بود و آخرين پارک مينياتور در شهر استانبول کشور ترکيه با مشارکت غربي‌ها احداث شده است.

در دو طرف معابر بوستان تمدن، از گونه‌هاي «ليکوستروم» استفاده شده که فرم درختي دارد، حدود 70درصد گياهان استفاده شده هميشه سبز و 30درصد آن‌ها خزان‌پذير هستند.

چنار، ماگنولياي سبز، بلوط خزان‌شونده، ميخک هندي ابلق، افراي چيني، مورد پيوندي، گوجه‌ گل، سنجد هميشه‌سبز، ياس هلندي (ليکوستروم پيوندي)، ژينکگو، سدروس،کاج موگو و... از ديگر گياهان اين باغ هستند.

گفتني است که در فاز دوم توسعه‌ي بوستان، ماکت‌هاي مينياتوري گنبدقابوس، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان و بوستان دستکند ميمند کرمان و ديگر باغ‌هاي 9گانه‌ي ايراني اجرا مي‌شوند.

در اين بوستان هم‌چنين کتاب‌خانه، يک گالري با امکان ايجاد نمايشگاه‌هاي دائمي ميراث‌فرهنگي و هم‌چنين فروشگاه محصولات فرهنگي قرار دارد.

باغ موزه‌ي مينياتوري در خيابان جانبازان غربي، نبش بزرگ‌راه امام علي‌(ع) واقع‌شده و ورودي پياده در باغ مينياتوري جنب بوستان تمدن (گلبرگ) قرار دارد.

کد خبر 382616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha