سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر دیدن عددی کوچک‌تر روی ترازو، بزرگ‌ترین آرزوی شماست، از تغذیه‌تان شروع کنید. بیشتر اوقات، این کیلوگرم‌های اضافی به مرور زمان و در عرض یک مدت طولانی، کنار هم جمع می‌شوند، بنابراین کاهش وزن و از دست دادن این کیلوگرم‌های اضافی، به زمان و صبوری نیاز دارد.

کارشناسان سلامت توصیه می‌کنند اگر هدفتان را روی کاهش حدود نیم کیلوگرم در هفته بگذارید، ایده‌آل است. هر چند پیچیدگی‌های کاهش وزن برای هر کسی متفاوت است اما به طور کلی معمولاً شما باید هر روز ۵۰۰ کالری کمتر دریافت کنید.

با ترکیب برخی از این استراتژی‌ها شما خواهید توانست هر روز به راحتی ۵۰۰ کالری کمتر دریافت کنید.

  • ۱. قبل از هر وعده غذا، یک لیوان پُر، آب بنوشید

هر وقت که احساس کردید میل به خوردن یک میان وعده دارید، سعی کنید در عوض آب بنوشید. چون اشتباه گرفتن تشنگی با گرسنگی، اتفاقی است که زیاد، روی می‌دهد و زمانی که به راحتی می‌توانید با آب رسانی به بدن، خودتان را راضی کنید، ممکن است به اشتباه صدها کالری اضافی بخورید بدون اینکه نیازی داشته باشید. نوشیدن آب مخصوصاً قبل از هر وعده غذا هم یک راه بسیار عالی است. مطالعات نشان داده نوشیدن آب قبل از غذا، باعث خوردن کالری کمتر و در نتیجه کاهش وزن می‌شود.

  • ۲. بیشتر بخوابید

بیشتر افراد کاملاً از این موضوع آگاه‌اند که باید بیشتر بخوابند اما عده‌ی کمی این موضوع را جدی می‌گیرند. اگر به دنبال کاهش وزن هستید، پس بیشتر و بهتر خوابیدن باید یکی از بهترین تکنیک‌های شما برای رسیدن به هدفتان باشد. کمبود خواب باعث افزایش اشتها به طرق مختلف می‌شود. حتی اگر با زودتر رفتن به رختخواب هم نتوانستید وزن اضافی‌تان را کم کنید، به هر حال این عادت باید همچنان بخشی مهم از عادات سلامتی شما باشد. بدون استراحت کافی، بیشتر در معرض بیماری‌های جدی قرار خواهید گرفت.

  • ۳. از ظروف قرمزرنگ استفاده کنید

توصیه به استفاده از بشقاب و فنجان قرمزرنگ در سال‌های اخیر، به عنوان یک استراتژی جهت کاهش دریافت کالری، مورد سؤال و بحث بوده است.

دو مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شد تا نشان دهد رنگ چه تأثیری بر مصرف غذا دارد، معلوم شد افرادی که در ظروف قرمز غذا می‌خورند، تمایلشان به پُرخوری کمتر است.

  • ۴. به جای سرخ کردن، تنوری یا کبابی کنید

کارشناسان تغذیه در مورد خوردن غذاهای سرخ شده هشدار می‌دهند اما آیا این شیوه از پخت و پز واقعاً این‌قدر مضر است؟ این‌طور که ثابت شده، بله. در مورد بعضی از غذاها، جایگزین کردن شیوه‌ی بهتر و سالم‌تر منجر به مصرف ۱۰۰ کالری کمتر تنها در یک وعده‌ی کوچک می‌شود. مثلاً اگر به جای سرخ کردن سیب زمینی، آن را کبابی یا تنوری کنید، ۱۲۲ کالری و ۱۱ گرم چربی کمتر دریافت خواهید کرد.

حتی بخارپز کردن یا آب پز کردن برخی از غذاها قبل از سرخ کردنشان هم تفاوت زیادی ایجاد می‌کند.

  • ۵. اسنک‌ها را از ظرف خودشان نخورید

اگر برای میان وعده هوس کره‌ی بادام زمینی کردید، به جای اینکه مستقیماً آن را از ظرف خودش بخورید، هوشمندانه سهم خود را در ظرفی مجزا سرو کنید. مطالعات هم نشان داده این شیوه باعث می‌شود کمتر بخورید. البته میزان سهمتان را اندازه بگیرید تا زیاده‌روی نکنید.

  • ۶. حواستان به کالری نوشیدنی‌ها نیز باشد

خیلی از ما به دلایلی فراموش می‌کنیم کالری مایعات را هم به حساب بیاوریم. خیلی از نوشیدنی‌های مورد علاقه‌ی ما، کالری‌های قابل توجهی دارند. با انتخاب‌های هوشمندانه‌تر مایعات هم می‌توانید روزانه ۵۰۰ کالری کمتر دریافت کنید. مثلاً با جایگزین کردن آب‌های طعم‌دار به جای نوشابه‌ها یا آبمیوه‌های شیرین، به سلامتی خود کمک کنید.

  • ۷. غذایتان را با سوپ شروع کنید

گرسنگی دادن به خودتان برای کاهش وزن هرگز ایده‌ی خوبی نیست چون تنها نتیجه‌اش این است که بالاخره به پُرخوری خواهید افتاد. در عوض سعی کنید در ابتدای غذا، با یک خوراک سالم، حجمی از معده‌تان را پُر کنید. می‌توانید سالاد یا سبزیجات بخورید اما سوپ، بهترین انتخاب است.

سوپ

  • ۸. سر ِ غذا، تلویزیون و کامپیوتر ممنوع!

هم‌زمان انجام دادن چند کار ممکن است یکی از مهارت‌هایی باشد که در محل کار برایتان امتیاز بزرگی محسوب شود، اما راه دادن این مهارت سر ِ میز غذا، یک فاجعه است. وقتی به شدت غرق کارتان هستید و فکر می‌کنید نمی‌توانید حتی هنگام غذا خوردن هم آن را کنار بگذارید، معمولاً خیلی بیشتر از آنچه بدنتان نیاز دارد خواهید خورد.

  • ۹. کافئین خوب است اما بدون شکر و خامه

یک فنجان قهوه‌، فواید زیادی برای سلامتی دارد و به کاهش وزنتان کمک می‌کند اما به شرط اینکه بدون شیرینی و چربی باشد.

  • ۱۰. غذا را با حوصله بجوید

ما معمولاً وقتی غذا می‌خوریم، به این توجهی نداریم که چقدر شتاب زده هستیم یا چند بار می‌جویم، اما مطالعات نشان داده جویدن غذا، فقط کمی بیشتر، می‌تواند از مقدار غذایی که می‌خوریم کم کند. اگر به خوب جویدن عادت کنید می‌توانید به راحتی در طول روز، چندین کالری کمتر دریافت کنید.

منبع: تبيان

کد خبر 380592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha