همشهری آنلاین: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، نژادپرستی، بیگانه ستیزی و اسلام هراسی را محکوم کرد و گفت باید در هر زمان و مکانی با این پدیده‌ها مقابله کرد.

 دبیر کل سازمان ملل نژادپرستی و اسلام هراسی را محکوم کرد

به گزارش ایرنا، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به درگیری های روز شنبه گروه های افراطی نژاد پرست در ایالت ویرجینای آمریکا، در حساب توییتر خود نوشت:' نژادپرستی، بیگانه ستیزی، یهودی ستیزی و اسلام هراسی جوامع ما را مسموم کرده اند و باید با این پدیده ها در هر زمان و هر مکانی مقابله کنیم.'

به گزارش ایرنا، در خشونت های شهر شارلوتزویل توسط گروه های راست افراطی نژادپرست و سفیدپوست آمریکایی که شنبه گذشته (21 مرداد ماه) رخ داد، یک خودرو عمدا به تعدادی از مخالفان این گروه ها برخورد کرد که بر اثر آن یک بانوی 32 ساله آمریکایی کشته و 20 نفر دیگر زخمی شدند.

رسانه های غربی نام فردی را که مرتکب این جنایت شد، «جیمز الکس فیلد جونیور»20 ساله و سفیدپوست اهل ایالت اوهایو معرفی کردند.

ترامپ پس از اظهارنظر در مورد درگیری های این شهر، مورد انتقاد قرار گرفت. وی طرف های بسیاری را بابت خشونت های روی داده در این شهر، نکوهش کرد، اما به طور مستقیم اسمی از گروه های القا کننده نفرت در این شهر نبرد.

درگیری ها زمانی آغاز شد که نژادپرستان برای تظاهرات در مخالفت با برچیدن یک مجسمه از پارکی در این شهر آماده می شدند. این مجسمه مربوط به «رابرت ای. لی» از فرماندهان ارتش ویرجینیا در جنگ داخلی آمریکا در قرن نوزدهم است که حامی برده داری بوده و تندیسش در پارک موسوم به «رهایی» (Emancipation) قرار داشت.

ترامپ بلافاصله پس از خشونت در شارلوتزویل ایالت ویرجینیا به دلیل کندی و عدم قاطعیت در محکوم کردن «طرف های مختلف» در این خشونت و ناتوانی در مقصر دانستن ناسیونالیست های سفید پوست و گروه های نئو نازی عامل آن با انتقادهایی مواجه شد.

وی روز پنجشنبه گروه های افراطی چپ گرا را به خاطر برخورد خشونت آمیز با تظاهرکنندگان ناسیونالسی سفیدپوست مورد انتقاد قرار داد. اظهارات ترامپ یک روز پس از انتشار بیانیه ای کوتاه در محکومیت نژادپرستی مطرح شد.

به گزارش ایرنا، واکنش محتاطانه ترامپ انتقادهای زیادی را برانگیخته است. از جمله در تازه ترین انتقادها، «مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا نژاد پرستان راست افراطی سفید پوست آمریکا را خطاب قرار داد و در توئیتی نوشت: «برای مردم آمریکا بسیار مهم است که رئیس جمهور وقایع ویرجینیا را با اشاره مستقیم به گروه‌های نژاد پرست سفید محکوم کند.»

وی خطاب به ترامپ نوشت: آقای رئیس جمهور! شما نمی توانید اجازه دهید نژادپرستان سفید پوست فقط عامل بخشی از این تنش معرفی شوند. آنها از ایده ای حمایت می کنند که هزینه اش رنج زیاد برای آمریکا و جهان است.

«جب بوش» فرماندار سابق فلوریدا نیز به تازگی با انتقاد از واکنش «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در مقابل نژادپرستان در صفحه توییتر خود نوشت: اکنون زمان شفافیت اخلاقی و نه تردید و دودلی، است.

جب بوش از رئیس جمهوری آمریکا خواست به عنوان صدای «شفافیت اخلاقی» اقدام کرده و با قاطعیت مخالفت خود را با نژادپرستی و گروه های اشاعه دهنده تنفر مقابله کند.

جب بوش برادر کوچکتر جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا و رقیب جمهوری خواه ترامپ در انتخابات سال 2016 که پس از شکست در کارولینای جنوبی رسما از رقابت کنار کشید، در مجموعه توئیت هایی نوشت: رئیس جمهوری باید خواستار وحدت در کشور شود.

وی افزود: وی باید به خاطر کشور تردیدی باقی نگذارد که نژادپستی و تنفر توسط کاخ سفید تحمل و نادیده گرفته نخواهد شد.

جب بوش که از منتقدان ترامپ است، چندی پیش هم گفته بود که با گذشت 6 ماه از دوره تصدی رئیس جمهوری آمریکا، وی هیچ موفقیتی نداشته و روند رهبری او به تدریج خسته کننده شده است.

کد خبر 379449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha