همشهری‌آنلاین: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برای اولین بار طرح جایگزینی راهکار تشکیل دو کشور در فلسطین را برای حل مناقشه اسرائیلی ـ فلسطینی ارائه داد.

 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه 20 مرداد در همایش "سرزمین معانی" خاطرنشان کرد که برخی طرف‌ها به حل و فصل مناقشه فلسطین بر اساس راهکار تشکیل دو کشور شک و تردید دارند و برخی دیگر درباره سناریوی دیگری صحبت می‌کنند که هم برای اسرائیل و هم برای فلسطینی‌ها قابل قبول است و شاید چنین سناریویی عملا وجود داشته باشد و اگر طرفین بر سر طرحی به توافق برسند، هیچ مانعی وجود ندارد، اما باید بر سر میز مذاکره بنشینند.

به گزارش ایسنابه نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، لاوروف در ادامه این سخنان خود به درخواست یک سال پیش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای انجام مذاکرات مستقیم اشاره کرد که در عمل تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

او در عین حال تاکید کرد که هر گونه تلاشی برای حل مناقشه فلسطین بدون تشکیل کشور فلسطین، تبعات ناگواری به دنبال خواهد داشت. در صورتی که فلسطین، فلسطینی‌ها و اعراب‌ بخشی از "اسرائیل" باقی بمانند و اسرائیل دوباره بر سراسر کرانه باختری و غزه سیطره پیدا کند، دو حالت پیش می‌آید؛ یا این‌که اسرائیل حقوق کامل اعراب و مسلمانان را رعایت می‌کند که به معنای رعایت دموکراسی و فراهم شدن زمینه برگزاری انتخابات پس از پنج یا ۱۰ سال خواهد بود و یا آنها را از این حقوق‌شان محروم می‌کند که این به معنای شکل‌گیری نظام آپارتاید شبیه نظام حاکم بر آفریقای جنوبی در گذشته خواهد بود.

لاوروف در پایان تاکید کرد روسیه به "منافع قانونی اسرائیل در زمینه امنیتی" پایبند است و این چیزی است که دوستان اسرائیلی ما هم آن را می‌دانند، اما عدم حل مشکل فلسطینیان باعث تضعیف امنیت منطقه خواهد شد و کسانی که خیال عدم حل این مساله را در سر دارند و می‌خواهند به نقش‌آفرینی ناپاک خود ادامه دهند، باعث جذب جوانان به گروه‌های تروریستی شوند.

کد خبر 378951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha