چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام محمدحسن روحانی: مدیران یک مجتمع آموزشی اردویی را ترتیب می‌دهند تا در لحظات سخت، نوع واکنش دانش‌آموزان و آستانه تحمل آنها را مورد بررسی قرار دهند.

امتحان زندگی

 بچه‌ها بعد از ساعت‌ها ورزش و بازي، به درخواست مسئولان مدرسه براي صرف ناهار به سالن غذاخوري پا مي‌گذارند. ناظم اعلام مي‌كند كه به‌علت آماده‌نشدن غذاي از قبل پيش‌بيني شده، دوستان مجبورند اين وعده را با نان و پنير سر كنند. در همين حال كارشناسان رفتار بچه‌ها را زير ذره‌بين قرار مي‌دهند.

پژمان: كلا همه كارهاتون از روي بي‌برنامگي است!
آرش: آخه نامردا نون و پنير هم شد ناهار، دوست دارم صد سال سياه ناهار نخورم و تن به اين ذلت ندم!
سياوش: عرضه نداريد اردو ببريد بيجا مي‌كنيد اين كار رو انجام مي‌ديد.
علي: بچه‌ها حالا يك اتفاقي است كه افتاده، بيايم از همين لحظات لذت ببريم.

خلاصه هر كس واكنشي نشان مي‌دهد تا اينكه ناظم بار ديگر اعلام مي‌كند: غذا همين الان آماده شده و به‌زودي در مقابل شما قرار خواهد گرفت. دانش‌آموزاني كه رفتار خوبي از خود نشان نداده بودند با شرمندگي سر به زير مي‌اندازند.

خدا در قرآن مي‌فرمايد: او كسي است كه مرگ و زندگي را آفريد تا شما را امتحان كند. وجود يا نبودن نعمت‌ها در اين دنيا، امتحان پروردگار از ما بندگان است. دوران مجردي براي ما يك نوع امتحان است؛ مثلا اگر براي رفع نياز عاطفي و جنسي به‌كار حرام متوسل شويم در اين امتحان مردود خواهيم شد. دوران تاهل هم نوع ديگري از امتحانات ما بندگان است كه يا با خوش اخلاقي و سازگاري كانون خانواده را از آرامش مملو مي‌سازيم يا در پي عيب‌جويي و عدم‌سازش خواهيم بود.

اساسا دين در كنار اموال، زيبايي و فرزند از موارد امتحاني ما به شمار مي‌رود. مثلا انفاق‌كردن اموال و محبت به فرزندان به‌خاطر خدا از مصاديق خوب امتحان دادن به‌حساب مي‌آيد. درحالي‌كه منحرف‌كردن ديگران با سوءاستفاده از زيبايي، از مصاديق رفوزه شدن انسان است. نكته درخور توجهي كه قرآن در آيات بسياري بدان تأكيد ورزيده ماندگاري و هميشگي آخرت و فاني و زود گذر بودن اين دنياست.

در مسائل سياسي، اين 4سال مسئوليت براي دولتمردان يك آزمون بزرگ به شمار مي‌رود كه آيا با توليد داخلي، براي اشتغال و ازدواج جوانان پا به عرصه اقدام و عمل مي‌نهند يا خير؟ براي ما مردم هم امتحان ديگري وجود دارد كه بايد با همدلي و همزباني با مسئولان محترم، آنها را در اين امر خطير ياري كنيم.

کد خبر 378768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha