شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام حسین عالمی: عقل مانند خورشید، آن قدر معتبر است که همگان رسیدن به آن را می‌خواهند و انتساب خودشان به عقل را کمال و امتیاز می‌دانند.

جهت را گم نکن

حتي افراد شرور هم ادعاي عاقل بودن و عاقلانه رفتار كردن دارند. معناي خوب و بد و خير و شر براي همگان واضح است؛ اما با اينكه سيارات همه در اطراف خورشيد حلقه زده‌اند، نسبتشان با بهره‌برداري از خورشيد يكي نيست. برخي رو به خورشيد و برخي پشت به خورشيد دارند. در حقيقت برخي كه شعار عقلانيت نيز بر زبان دارند، جهت حركتشان به سمت عقلانيت نيست. آنها به‌جاي حركت در مسير رسيدن به منبع نور، به سوي نور ضعيف‌تر مي‌روند و در نهايت به تاريكي مي‌رسند.

افرادي كه جهت حركتشان رو به تاريكي و ظلمت است و هر لحظه از روشنايي دور مي‌شوند، هرچند اكنون در روز هستند اما اگر كمي صبر كنيد خواهيد ديد كه دير يا زود وارد شب مي‌شوند. دقيقا بر همين روال عده‌اي نيز اكنون در شب واقع شده‌اند اما چون جهت حركتشان از ظلمات به سمت نور است بالاخره از دل ظلمت خارج مي‌شوند و روزي به نور خواهند رسيد. آنها در ظلمت هستند اما لحظه‌به لحظه به سمت هدايت مي‌آيند.

خداوند حركت زمين به دور خورشيد را آرام و بدون هرگونه كندي و تندي قرار داده است؛ برخي از روشنايي به سمت تاريكي مي‌روند و برخي از دل ظلمات به سمت نور. نزديك بودن برخي به خورشيد تو را از حركت نااميد نكند. نزديك بودن به خورشيد ملاك نيست. خيلي‌ها در نزديك‌ترين زمان، پشت به خورشيد دارند و عاقبت به تاريكي مي‌رسند. برخي در دل ظلمات به سمت نور مي‌روند و عاقبت به خير مي‌شوند. عقل مي‌گويد هر جا هستي مهم نيست؛ جهت را گم نكن و به سمت نور حركت كن. شايد يكباره به خورشيد نرسي اما مهم اين است كه جهت را گم نكني و خسته نشوي. حتي اگر در دل ظلمات هفت‌دريا و داخل شكم ماهي هستي، از نجات نااميد نشو و صبور باش. شرط دور شدن از خورشيد، حركت كردن در جهت مخالف نور است. از باطل كه تبعيت كني حتي اگر كنار خورشيد باشي روزي به ظلمات مي‌رسي. شرط رسيدن به خورشيد، حركت كردن در جهت نور و در جهت تبعيت از حق است.

کد خبر 378950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha