شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: جورج بوش علیرغم انتقادهای جهانی از زندان‌های مخفی سیا حمایت کرده است. وی گفته است که به این ترتیب می‌شود از حملات بیشتر به آمریکا جلوگیری کرد.

دولت آلمان به این ترتیب از کاخ سفید خواسته است تا مسیر خود را در پیگیری سیاست ضدتروریستی اصلاح کند.

خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش کرد، رییس جمهور آمریکا در یکی از نطق‌های رادیویی آخر هفته‌اش گفت که زندان‌های مخفی به دستگیری کسانی کمک کرده‌ است که از جمله طراحان حملات 11 سپتامبر 2001 بوده‌اند. به گفته وی، این برنامه ارزش تخمین ناپذیری برای آمریکا و متحدانش دارد، چرا که به این ترتیب از حملات تروریستی بیشتر جلوگیری می‌کند.

بر اساس این گزارش، دولت آلمان با توجه به این موضع‌گیری‌ها تصریح کرد که نمی‌پذیرد آمریکا زندان‌های مخفیانه‌اش را در خاک اروپا دایر کند.

آنگلا مرکل گفت: "استقرار چنین زندان‌هایی در تطابق با درک من از حکومت قانون نیست. ما باید اینجا بی‌آنکه اصول بنیادین و ارزش‌های اساسی خود را مورد تردید قرار دهیم، پاسخ‌هایی متناسب را بیابیم که چه برخوردی با تروریست‌ها داشته باشیم."

او در عین حال از این امر استقبال کرد که بوش شخصا موضوع رهایی این افراد از زندان‌های مخفی را در دستور کار قرار داده است.

ولفگانگ شویبله، وزیر کشور آلمان نیز از زندان‌های مخفی سیا و زندان آمریکا در گوانتانامو کوبا انتقاد کرد.

وی گفت: "من هیچ دلیلی نمی‌بینم که مظنونان تروریستی را مثل آنچه در گوانتانامو شاهدیم، خارج از موازین و قوانینی که در احکام دادگاه‌های آمریکا ذکر شده است، بازداشت کنیم. این بسیار سوال‌برانگیز است."

وی به روزنامه پاسائر نوین پرسه گفت: "به دوستان آمریکایی ما به خوبی در این باره مشورت داده شده است که از آزادی‌های مد نظر ما حمایت کرده و در اجرای قانون کوشا باشند. مرزهایی وجود دارد که نباید نقض شوند."

شویبله همچنین تصریح کرد که بر اساس اطلاعات او هیچ زندان مخفی سیا در آلمان وجود ندارد.
گونتر نوکه، از اعضای حزب دموکرات مسیحی و مامور امور حقوق بشردر دولت آلمان نیز گفت: "من این را روشن خواهم کرد که این زندان‌ها کجا هستند و چه کسانی از وجود آنها اطلاع داشته‌اند."
او همچنین بوش را متهم کرد که با اعلام دیر هنگام این "بازجویی‌ها تخصصی" قصد توجیه این اقدامات را داشته است.

نوکه تاکید کرد، این امر غیرقابل پذیرش است.

آندریاس شوکنهوف، رییس فراکسیون دموکرات مسیحی‌ها در پارلمان آلمان نیز اعتراف بوش را "دیرهنگام" توصیف و تصریح کرد این اظهارات نشانه‌ای از انتقادات داخلی از رییس جمهور آمریکاست.
راینهارد بوتیکوفر، رییس سبزها هم در گفت‌وگویی با روزنامه "فرانکفورتر روندشاو" بوش را متهم کرد که او جهان را نادیده گرفته است و افزود اگر مشخص شود که برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم در برنامه استقرار زندان‌های مخفی دست داشته‌اند، امکان اتخاذ اقدامات تنبیهی از سوی بروکسل وجود خواهد داشت.

فولکر بک، سیاستمدار عضو سبزها هم این انتقاد را مطرح کرد که دولت آلمان در زمان این رسوایی از سوءاستفاده از فضای هوایی‌اش جلوگیری نکرده است.

وی همچنین گفت که  از دولت آلمان انتظار دارد، در زمان ورود هواپیماهای سیا در فضای هوایی آلمان و یا هر گونه هواپیمای دیگری، این هواپیماها را بازرسی کند.

کد خبر 3754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز