همشهری آنلاین: سنیوره با قانونی خواندن دولت خود اعلام کرد تا تشکیل دولت جدید به کار خود ادامه می‌دهد.

 به گزارش ایسنا به نقل از شبکه‌ تلویزیونی العربیه، فواد سنیوره نخست وزیر لبنان، پس از دیدار با نصر‌الله صفیر اسقف مارونی‌های لبنان، در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: ما در نهایت جدیت تلاش کردیم تا انتخابات ریاست جمهوری در موعد تعیین شده و با موفقیت برگزار شود اما متاسفانه چنین اتفاقی روی نداد.

وی تاکید کرد:‌ دولت لبنان در کنار احزاب سیاسی این کشور طی چند روز باقی مانده به تلاش‌هایش جهت انتخاب رییس‌جمهوری که مورد توافق همه‌ اقشار لبنان باشد ادامه می‌دهد و تلاش ما جهت تحقق این امر مهم در نزدیک‌ترین زمان ممکن حتی 24 ساعت آینده است.

سنیوره در ادامه در خصوص اعلام وضعیت اضطراری در لبنان و اقدام امیل لحود رییس‌جمهور سابق این کشور مبنی بر واگذاری مسوولیت‌های کشور به ارتش گفت: هیچ گونه وضعیت اضطراری در لبنان حاکم نیست و دولت کنونی به صورت مشروع به فعالیتهایش ادامه می‌دهد.

وی اظهار داشت: ما بر اساس مفاد مندرج در قانون اساسی به فعالیت خود ادامه می‌دهیم و هرگز تمایل نداریم که شاهد دولت و یا قدرتی دیگر در لبنان باشیم.

نخست وزیر لبنان تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم لبنان را در این شرایط حساس رها کنیم و تمام تلاش‌مان در مراحل آینده بر محور ایجاد توافق جهت تعیین رییس‌جمهور جدید استوار است.

وی اظهار داشت: ما به عنوان دولت لبنان پایبندی‌مان را به این مساله اعلام می‌کنیم و به تلاش جهت انجام مذاکرات بیشتر بین احزاب لبنانی برای انتخاب رییس‌جمهور واجد شرایطی که بتواند امور کشور را بر عهده بگیرد، ادامه می‌دهیم.

سنیوره عنوان داشت: هیچ کس نمی‌تواند جای رییس‌جمهور را در لبنان بگیرد، همانطور که پیش از این در بیانیه‌های صادر شده از دفتر اطلاع‌رسانی و کابینه‌ کشور اعلام شد وضعیت اضطراری در کشور وجود ندارد و حضورارتش نیز ادامه‌ مسئولیت‌های گذشته‌ ارتش در کنترل امنیت کشور محسوب می‌شود. وی تاکید کرد: ما به عملکرد ارتش احترام می‌گذاریم و دستاوردهای آن را ارج می‌نهیم.

سنیوره گفت: ارتش لبنان از امتحان‌های بزرگی همچون مساله‌ نهرالبارد با سربلندی بیرون آمده و اکنون نیز تنها مسوولیتهای امنیتی کشور را به همراه دیگر تشکیلات نظامی بر عهده دارد.

نخست وزیر لبنان در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر احتمال وقوع جنگ داخلی در لبنان و اظهارات برخی در این خصوص گفت: این اظهارات غیر مسوولانه به نادرستی بیان می‌شود زیرا لبنانی‌ها هرگز نمی‌گذارند که کشورشان به شرایط سخت و دشوار گذشته باز گردد.

وی افزود: مردم ما تاریخچه‌ رنج و مشکلات ناشی از سالها جنگ داخلی را به همراه دارند و مسلما از تجربه‌های گذشته درس گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تمام هم و غم لبنانی‌ها، شخص من و اعضای کابینه‌ام که از حمایت اکثریت نمایندگان و مردم لبنان برخوردار است، تحقق انتخابات ریاست جمهوری و رسیدگی به امور مردم لبنان است.

سنیوره تاکید کرد: ما باید ضمن احساس مسئولیت و بر اساس قانون اساسی به تلاشها‌یمان ادامه دهیم تا این انتخابات با موفقیت برگزار شود و جهت تحقق این امر از تمام ابزارها و راهکارهای لازم استفاده کنیم.

از سوی دیگر، پس از اعلام وضعیت اضطراری در سراسر لبنان توسط لحود، نیروهای ارتش لبنان در نقاط مختلف بیروت مستقر شدند.

بر اساس این گزارش، حدود 20 هزار نیروی ارتش لبنان به همراه تعداد زیادی خودروهای نظامی در راههای اصلی و مناطق مسکونی بیروت مستقر شدند. گفته می‌شود دلیل این اقدام نگرانی از احتمال حضور معارضان لبنانی در خیابانها است.

کد خبر 37428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز