سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

همشهری دو - مینا فرقانی: در‌ماه مبارک رمضان که به قولی فرصت‌های ثواب بردن فراوان است و فقط باید کیسه برداشت و جمع‌شان کرد، حساسیت‌ها روی قضیه «چقدر با اون گوشی ور میری؟» و «چرا همه‌ش سرت توی گوشی ته؟» بیشتر می‌شود.

احیای دیجیتال

 اگر موضوع خود گوشي و اصالت استفاده از تكنولوژي باشد، مي‌توان تدابيري انديشيد كه نه سيخ بسوزد، نه كباب. چه تدبيري؟ اينكه در استفاده از گوشي، ارزش افزوده ايجاد كنيد. چطور؟ مثلا در همين‌ماه مبارك رمضان، گوشي‌تان را به ابزار جمع‌آوري ثواب تبديل كنيد. در اين يادداشت به بيان نكاتي مي‌پردازيم كه در اين تبديل و احيانا تغيير، به كارتان خواهد آمد.

1- ختم ديجيتال
شايد تعجب كنيد اما تلفن‌ها ي همراه قابليت‌هايي غير از بازي‌هاي ديجيتال هم دارند. هر كدام از ما هم ساعت‌هاي طولاني بدون‌استفاده‌اي داريم كه به تماشاي ترافيك و در و ديوار مي‌گذرد. بنابراين بهتر است از تمام وقت‌هاي مرده و نيمه‌زنده بهره بگيريم و با استفاده از نرم‌افزارهاي قابل نصب روي گوشي و تبلت، قرآن روزانه‌مان را در تاكسي، مترو، ساعات انتظار در بانك، ادارات، سازمان‌ها و وقت‌هاي اينچنيني قرائت كنيم.

2- روبات‌هاي ختم
در تلگرام روبات‌هايي طراحي شده‌اند كه مي‌توانيد با استفاده از آنها قرآن را ختم كنيد؛ مانند «khatmghoranbot@». وقتي اين روبات را فعال مي‌كنيد، به‌طور روزانه، در ساعتي كه خودتان از روبات مي‌خواهيد، تعداد مشخصي از آيات قرآن برايتان ارسال مي‌شود كه آنها را قرائت مي‌كنيد و گزينه تأييد قرائت را براي روبات مي‌فرستيد. بعضي از اين روبات‌ها طوري طراحي شده‌اند كه اگر بعد از دقايق مشخصي، كليد تأييد را نزنيد، آن آيات را خوانده نشده تلقي مي‌كنند و دفعه بعدي، دوباره همان آيات را برايتان مي‌فرستند. بنابراين بعد از قرائت آيات دريافتي، به روبات اطلاع مي‌دهيد كه آنها را خوانده‌ايد. بعضي از روبات‌ها، معني و تفسير آيات و حتي صوت آنها را نيز براي مخاطب مي‌فرستند.

روبات‌هايي هم وجود دارند كه براي ختم‌هاي دسته‌جمعي طراحي شده‌اند، به اين صورت كه هر كدام از فعال‌كنندگان آن، در ابتداي عضويت، تعداد آيات درخواستي روزانه‌شان را براي روبات مشخص مي‌كنند و هر روز آنها را دريافت و قرائت مي‌كنند. روبات براي اعضا، آيات تكراري نمي‌فرستد و آنقدر اين روال روزانه را پيش مي‌برد كه تمام آيات را براي كاربران بفرستد و تأييديه قرائت آنها را دريافت كند. به اين ترتيب، ممكن است ماهي چندبار در يك روبات، قرآن ختم شود.

3- توليد كننده باشيد
براي اين شب‌هاي عزيز و ارزشمند خودتان را محدود نكنيد به توليدات ديگران، بلكه خودتان هم همت كنيد و محتوايي درخور توليد كنيد. بهترين چيزي كه مي‌توانيد در اين شب‌ها سراغش برويد ساختن «پادكست» است كه مي‌توانيد به راحتي در فضاي مجازي به نام خودتان منتشر كنيد. تولید پادکست بدون ابزار حرفه‌ای و تنها با یک گوشی موبایل هم امکان پذیر است. براي اينكه پادكست شما جذابيت بيشتري داشته باشد اعتماد به نفس داشته باشيد و از صداي خودتان استفاده كنيد و مقدمه‌اي در شأن اين شب ها تهيه كنيد. شيوه مرسوم ساخت پادكست اين است كه شما با نرم افزار‌هاي حرفه‌اي اين كار را انجام دهيد اما پيشنهاد ديگري براي شما داريم؛ از همان اپليكيشن ضبط صداي تلفن همراهتان استفاده كنيد. شما مي‌توانيد با يك دستگاه، دعاها يا سخنراني‌هايي كه نياز داريد را پخش كنيد و با موبايل شروع به ضبط آن كنيد؛ همينطور مراحل مختلف را پشت هم بياوريد و در آخر اگر حجم فايل ضبط شده زياد شد با اپليكيشن‌هاي مختلف موبايل حجمش را كم كنيد. در آخر هم 2 پيشنهاد داريم براي شما؛ اول اينكه سعي كنيد براي شبكه‌هاي مختلف مجازي اعم از اينستاگرام، تلگرام، آپارات و... پادكست‌هاي متناسب توليد كنيد و ديگر اينكه مخاطب خود را بشناسيد و باور كنيد نياز نيست كه همه دعاي جوشن كبير را در پادكست خودتان جاي بدهيد. شما پادكست اختصاصي خودتان را بسازيد.

کد خبر 373046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha