چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

همشهری دو - مینا فرقانی: روزگاری در دسترس‌ترین الگوی دختران، مادرشان بود و اثرگذارترین الگوی پسران، پدرشان.

اخلاق فاطمی در فضای مجازی

اما دنيا گشت‌و‌گشت تا رسيد به امروز كه با وجود اين همه الگوهاي القايي، بسياري از ما و فرزندان‌مان دچار بحران شده‌ايم و نمي‌دانيم دقيقا كجاي كار هستيم و كجا بايد باشيم! وقتي چهره، اندام، ثروت و مسائل مشابه، مبناي انتخاب الگو قرار بگيرد، با كوچك‌ترين لغزش الگو، فرد دچار سردرگمي و سرخوردگي مي‌شود؛ چه اين الگو در فضاي واقعي انتخاب شده باشد و چه در فضاي مجازي. الگوي اصيل و حقيقي، مانند حضرت زهرا(س)، ويژگي‌هايي دارد كه در اين يادداشت بعضي از مختصات يك الگوي خوب را كه در فضاي مجازي بيشتر كاربرد دارد بيان مي‌كنيم.

  • رعايت حدود عفاف در فضاي مجازي

حفظ حريم‌ها در دنياي مجازي كه افراد همديگر را نمي‌بينند، به‌مراتب سخت‌تر از فضاي واقعي است؛ زيرا ممكن است به‌دليل ناشناس بودن، بعضي مسائل و اطلاعات را راحت‌تر با ديگران به اشتراك بگذارند. درحالي‌كه نشناختن مخاطب يا مجهول بودن هويت صاحب صفحه براي مخاطب، توجيهي براي انتشار عكس‌هاي شخصي و اطلاعات خصوصي نيست. بنابراين بايد در فضاي مجازي هم مانند دنياي واقعي، حدود اخلاق و عرف اجتماعي و مسائل شرعي را رعايت كرد. البته به‌طور كلي انتشار عكس شخصي‌تان در فضاي مجازي توصيه نمي‌شود، اما كساني كه اصرار به اين عمل دارند، لااقل بايد عكس‌هاي كلوزآپ و پرتره خود را در صفحه‌شان به اشتراك نگذارند كه هم احتمال سوءاستفاده از عكس‌هايشان را كاهش داده و هم حدود شرعي و اخلاقي را رعايت كرده باشند.

  • انتقال تجربيات مديريت خانه

بعضي‌ها جاهلانه و از شدت بي‌كاري چالش «سطل آب يخ»، «چَك» و... را راه مي‌اندازند يا در آن شركت مي‌كنند، كه خروجي‌اش براي مخاطب صرفا جمله «خب كه چي؟!» است. اما ‌خانم‌ها مي‌توانند آگاهانه و براي لطف به ديگران و خصوصا كم‌تجربه‌ها و كم‌سن‌ها، كمپين همسرداري خوب، تربيت فرزند يا خانه‌داري ترتيب دهند و تجربيات خود را در اين حوزه‌ها با هشتگ مناسب، عكس‌هاي مرتبط و متن‌هاي مفيد با ديگران به اشتراك بگذارند.

  • الگويي براي تمام فضاها

فهم درست، هوشياري در درك موقعيت‌ها و انتخاب بهترين كارها از ويژگي‌هاي حضرت زهرا(س) است كه در فضاي مجازي نيز بسيار كارآمد و راهگشاست. لحظه‌اي فضاي مجازي را تصور كنيد با اين مختصات كه كسي به فكر تجملات و خوش‌گذراني‌هاي عجيب و مستندسازي زندگي لوكس و تفريحات پرخرج خود نيست؛ چه فضاي پربار و پرآرامشي بايد باشد! حالا به عالم واقعيت برگرديد و سري به صفحه اينستاگرام و شبكه‌هاي اجتماعي بزنيد تا با انبوهي از يادداشت‌ها، عكس‌ها و تكه‌فيلم‌هاي دوستان‌تان در مدح و ستايش خودشان، چهره و اندام‌شان و مخارج عجيب و غريب تفريحات و زندگي‌شان مواجه شويد. ما اين حركات و سبك زندگي را كي و از چه‌كسي الگو گرفته‌ايم؟!

  • زدودن غبار شبهات در فضاي مجازي

حرف و حديث زياد است؛ دروغ، خاطرات و روايات جعلي هم كم نيستند. خصوصا در فضاي مجازي كه مي‌توان با صرف هزينه‌اي اندك يك دامنه ثبت كرد و بدون كوچك‌ترين هزينه‌اي چندين كانال راه انداخت و در آن هر محتوايي (اعم از صحيح و غلط) را با انبوه كاربران فضاي مجازي به اشتراك گذاشت. اما همانطور كه حضرت زهرا(س) يك‌تنه در مقابل جامعه بزرگ زمان خود ايستاد تا شبهات را برطرف و حق را احقاق كند، كاربران معتقد به ايشان هم بايد در همه حال و در همه جا، تلاش كنند تا حق، روشن و احقاق شود. روحيه حق‌طلبي، اين روزها بيشتر در قالب پاسخگويي به شبهات و پاك كردن غبار از چهره حقايق، نمود پيدا مي‌كند.

  • مسير را تعيين كنيد

امر به خوبي و نهي از بدي، فقط مخصوص دنياي واقعي نيست. در هر جامعه‌اي؛ چه واقعي و چه مجازي، لازم است كه مراقب عملكرد خودمان و ديگران باشيم؛ خوبي‌ها را ستايش كنيم و خطاها را گوشزد؛ فعالان با اعتقاد و متعهد را تشويق كنيم و به آنها كه با اعتقادات مخاطبان، آگاهانه يا ناآگاهانه كلنجار مي‌روند و همه‌‌چيز را شبهه‌ناك مي‌كنند، وارد چالش و بحث شويم تا حقيقت، غبارآلود و ناگهان گم نشود. يادمان باشد فضاي مجازي هم مي‌تواند عرصه تلاش و كوشش و اجتهاد باشد.پس سطح آن را تا صرفا سرگرمي و سهولت ارتباط با ديگران پايين نياوريم.

  • وب‌سايت بهشت ارغوان

وب‌سايت جامع حضرت زهرا(س) به نشاني sedighe.ir در دسترس است كه تمام محتواي آن بر ويژگي‌هاي اخلاقي، اخلاق اجتماعي، ويژگي‌هاي فردي، سبك زندگي، احاديث، فضايل و مناقب، معجزات و توسل‌ها، احاديث، ويژگي‌هاي معنوي، سرگذشت و... ايشان تمركز دارد. بعضي از مطالب اين سايت به زبان‌هاي عربي، انگليسي و اردو نيز ترجمه شده است. در اين سايت مي‌توانيد سوره‌ها و آياتي از قرآن را كه به حضرت زهرا(س) اشاره دارند، به همراه تفاسير آنها مطالعه كنيد. احاديث پيرامون ايشان، در كلام پيامبر(ص)، اهل‌بيت (ع) و احاديث معتبر اهل سنت نيز در سايت آورده شده است. تهيه‌كنندگان محتواي اين سايت، زندگي‌نامه حضرت را نيز، شامل پيش از تولد، دوران كودكي و نوجواني، ازدواج و شهادت، به تفصيل و با ذكر منابع دقيق، بيان كرده‌اند.

کد خبر 363642

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha