سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

همشهری دو - پریسا زاهدی: ثابت شده که هیچ ورزشی به اندازه دویدن نمی‌تواند در سوزاندن چربی‌ها، به‌ویژه چربی‌های دور کمر و شکم و پاها مفید و مؤثر باشد.

تردمیل

اما همه امكان رفتن به پيست دووميداني يا پارك را براي دويدن ندارند. رفتن به باشگاه هم خيلي اوقات با دردسر همراه است؛ مثلا هماهنگ نبودن با ساعت كار، دوري و شلوغي باشگاه و نداشتن زمان كافي براي استفاده از دستگاه‌هاي ورزشي و ازجمله تردميل. به همين‌خاطر خيلي‌ها ترجيح مي‌دهند تردميل را در منزل داشته باشند تا هر زمان و به هر ميزان كه بخواهند از آن استفاده كنند. خريدن تردميل كار آساني نيست. به‌ويژه با تنوع بالايي كه اين روزها وجود دارد و تكنولوژي‌هاي جديدي كه به آن اضافه شده است. اگر سابقا فقط تردميل‌هاي بي‌موتور وجود داشت يا كمي بعد موتوردارها و برقي‌ها به آنها اضافه شد، حالا مدل‌ها خيلي متفاوت‌تر و بيشتر از آنهاست. بهتر است قبل از خريد مشورت كنيد، كمك بگيريد و چيزهايي كه مي‌خواهيد را درنظر داشته باشيد و بنويسيد و به اين فكر كنيد كه هنگام خريد به چه چيزي بايد توجه كنيد. بودجه هم موضوع مهمي است كه شايد پيش از همه اينها بايد لحاظ كرد با توجه به آن، از بين مدل‌هاي مختلف دست به انتخاب زد.

  • به چه چيزهايي توجه كنيم؟

بدنه: معمولا بدنه‌ تردميل‌ها را با آلومينيوم يا فولاد فشرده مي‌سازند، مهم است بدانيد كه اگرچه فولاد سنگين‌تر است اما از بدنه آلومينيوم قوي‌تر است. اگر روي آن با مواد ضد‌زنگ پوشيده شود مشكلي پيش نمي‌آيد. پس از انتخاب، حتما روي دستگاهي كه قرار است بخريد راه برويد و درصورت شل و لق بودن از خريد آن اجتناب كنيد. همچنين هنگام خريد دقت كنيد كه در بدنه تردميل به جاي پيچ و‌مهره از جوش براي اتصال قطعات استفاده شده باشد. پيچ و‌مهره به مرور زمان شل مي‌شود. يادتان باشد تحت هيچ شرايطي به سراغ تردميل‌هايي كه بدنه آنها تماما پلاستيك است نرويد.

موتور: سابقا تردميل‌ها بي‌موتور بودند و براي استفاده از آن از نيروي بدن استفاده مي‌شد، اما با ورود تردميل‌هاي برقي و موتوردار يك نكته ديگر براي توجه شما اضافه شده؛ توجه به موتور و برق. تردميل‌هاي خانگي معمولا با جريان مستقيم برق كار مي‌كنند، اما تردميل‌هاي باشگاهي ممكن است داراي موتور با جريان برق متناوب يا جريان برق مستقيم باشند. موتور‌هاي با جريان برق متناوب هنگام كار پرسروصدا‌تر هستند و معمولا نياز به جريان برق اختصاصي دارند؛ شما هنگام خريد تردميل خانگي به اين نكته توجه كنيد.

قدرت موتور: قدرت موتور تردميلي را كه مي‌خواهيد بخريد كنترل كنيد.اگر قدرت موتور دستگاه برحسب اسب بخار سنجيده شود اطمينان پيدا كنيد كه عدد آن بيشتر از 5/1باشد.دستگاهي كه قدرتش كمتر از 5/1اسب بخار باشد ممكن است به‌سرعت خراب شود.

دسته: تعبيه دسته در تردميل‌ها به يك شكل نيست، يعني كمي متفاوتند. تردميل‌هاي باشگاهي معمولا دسته‌هاي كوتاه و بزرگ دارند. به‌هرحال اگر مي‌خواهيد تردميلي بخريد كه دسته‌هايش در جلو يا در دوطرف دستگاه باشد، اطمينان حاصل كنيد كه دسته‌ها شل نباشد و هنگام حركت يا دويدن شما به بازويتان نخورد.

سرعت: بيشتر تردميل‌ها سرعتي بين صفر تا 10ساعت/ مايل (صفر تا 4/5 ثانيه/ متر) دارند. يك تردميل خوب بايد با شيوه راه رفتن شما كه در آن احساس راحتي مي‌كنيد، هماهنگ باشد.يك سرعت شروع 0/5 ساعت/ مايل (20ثانيه/ سانتي‌متر) يا كمتر به‌دلايل ايمني بسيار مهم است.

تسمه: تسمه وسيله پايه‌اي براي تردميل است و هنگام خريد حواستان باشد كه درازاي آن به اندازه‌اي باشد كه براي گام‌هاي شما و بلندترين گام‌تان مناسب باشد، عرض آن نيز بايد در حدي باشد كه هنگام دويدن اذيت نشويد، هم دست‌ شما به دسته‌ها برسد و هم دسته‌هاي تردميل جلوي آزادي حركت شما را نگيرد و دامنه حركتي‌تان را در سرعت بالا محدود نكند.

تنظيم شيب: يقينا دويدن نمي‌تواند يكنواخت باشد و تردميل‌ها مجهز به آپشني براي تنظيم شيب هستند. روش‌هاي متعددي براي تنظيم شيب تردميل وجود دارد.از سيستم‌هاي اتوماتيك گرفته كه متناسب با ضربان قلب شما تغيير مي‌كند تا روش‌هاي دستي تنظيم شيب. هنگام خريد تردميل‌هاي اتوماتيك مراقب باشيد كه تنظيم شيب آن پرسروصدا نباشد و سبب لرزش تردميل در هر درجه نشود. و دستي يا اتوماتيك آن را با توجه به اين موضوع انتخاب كنيد.

صفحه كنترل: معمولا بيشتر تردميل‌ها داراي يك صفحه كامپيوتري روي دسته جلويي خود هستند كه از نوع ساده تا بسيار پيچيده تقسيم مي‌شود. با استفاده از صفحه كنترل هر چيزي كه شما از تردميل خود انتظار داريد، به‌راحتي تنظيم مي‌كنيد.كار‌هايي مانند خاموش و روشن كردن يا تنظيم سرعت انتخابي و.... البته قيمت يك تردميل تحت‌تأثير پيچيدگي صفحه كنترل است.بنابراين تنها آن چيزي را بخريد كه مطمئن هستيد به‌طور مرتب استفاده مي‌كنيد.

تحمل وزن: توانايي تردميل‌ها نامحدود نيست و هر تردميلي تا وزن مشخصي را مي‌تواند تحمل كند.به ياد داشته باشيد فشاري كه از طرف شما حين دويدن به دستگاه وارد مي‌شود خيلي بيشتر از وزن طبيعي شماست پس چيزي انتخاب كنيد كه متناسب با وزن شما باشد.

نمايشگر ضربان قلب: اين بخش يك آپشن اختياري است. در بعضي از تردميل‌ها گيره‌هايي كه به لاله گوش يا انگشت مي‌چسبد، ضربان قلب را محاسبه مي‌كند كه دقت آن كمتر از نمايشگر‌هايي است كه با اتصال به قفسه سينه ضربان را محاسبه مي‌كند. براي افرادي كه ناراحتي قلبي دارند و نبايد ضربان آنها از حد خاصي بيشتر شود وجود اين امر ضروري است.

  • تردميل را چقدر بخريم؟

تردميل‌ها در انواع مختلفي وجود دارند؛ خانگي يا باشگاهي، تردميل‌هاي تاشو و تردميل توربو فيتنس و مدل‌هاي ديگر، هر كدام هم قيمت متفاوتي دارند. شما بسته به استفاده خود يكي از آنها را انتخاب مي‌كنيد؛ براي مثال قيمت تردميل خانگي از 2ميليون تومان شروع مي‌شود و با توجه به امكانات تا نرخ 4ميليون تومان هم مي‌رسد. نرخ تردميل‌هاي باشگاهي از 5ميليون شروع مي‌شود و گاه به 100ميليون هم مي‌رسد. هرچقدر امكانات تردميل بيشتر و هوشمندتر باشد قيمت آن به همان ميزان بالا مي‌رود. تردميل‌هاي تاشو را بيشتر در خانه استفاده مي‌كنند، قيمت اين نوع به 2ميليون تا 3ميليون تومان مي‌رسد.

  • نكات كاربردي

حتما با چگونگي كنترل تردميل آشنا شويد

ايمني دستگاه را بررسي كنيد، با دكمه خاموش‌كننده فوري دستگاه آشنا شويد. معمولا يك دكمه بزرگ و قرمز رنگ را كه در وسط دستگاه قرار مي‌گيرد به اين كار اختصاص مي‌دهند.

در مورد سرعت مناسب اطمينان حاصل كنيد، قبل از اينكه ناگهان روي تردميل در حال حركت برويد، در زماني كه دستگاه خاموش است در كنار تردميل بايستيد، برنامه كنترل دستي را فعال كنيد و براي شروع سرعت تسمه را به ۵- ۳ كيلومتر در ساعت برسانيد.

آهسته شروع كنيد، براي راه‌رفتن روي تردميل ناگهاني اقدام به اين كار نكنيد. بهتر است كه ابتدا در كناره دستگاه و نزديك دستگيره‌ها باشيد. دستگيره‌ها را بگيريد و به آرامي همراه با حركت دستگاه گام برداريد.

با قدم زدن شروع كنيد.

کد خبر 373746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha