سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: خیلی وقت است که دیگر بساط بازی‌هایی مثل منچ، ماروپله و پازل از خانه‌ها جمع شده و این روزها بازار بازی‌های موبایلی حسابی داغ است.

بازی فکری

 احتمالا شما هم خاطرات زيادي از اين نوع بازي‌ها در مهماني‌ها داريد؛ مهماني‌هايي كه امروز جايي است براي موبايل‌بازي‌هاي دسته‌جمعي! اما اگر از آن دسته از خانواده‌هايي هستيد كه به بازي‌هاي دسته‌جمعي اهميت ‌مي‌دهيد و دوست داريد بچه‌هايتان هم سرشان را كمتر توي گوشي كنند و در بازي‌هاي كامپيوتري و موبايلي غرق نشوند، بهتر است به فكر خريد يك بازي فكري باشيد و با يك تير دو نشان بزنيد؛ هم حالا كه تابستان است و بچه‌ها زمان خالي زيادي براي بازي دارند سرگرم مي‌شوند و هم اينكه چند‌ماه ديگر كه شب‌هاي كش‌دار پاييز و زمستان شروع مي‌شود با يك بازي دسته‌جمعي از بي‌حوصلگي و كرختي اين شب‌ها فرار كرده‌ايد. بازي‌هاي فكري مغز شما را ورزش مي‌دهند و باعث مي‌شوند مغز، پويايي و نشاط خود را حفظ كند. طبيعي است هر چه سلول‌هاي مغزي شما فعاليت بيشتري داشته باشند شما به همان ميزان از آلزايمر و زوال عقلي دور خواهيد ماند؛ پس بدانيد بازي فقط براي بچه‌ها نيست، شما هم تا مي‌توانيد بازي كنيد. سري به دنياي بازي‌هاي فكري زده‌ايم.

  • اتللو

اتللو يك بازي دو نفره است كه در ابعاد 6 در 6، 8 در 8 و12 در‌ 12 در بازار وجود دارد. تمام مهره‌ها داراي ابعاد يكسان هستند كه دوطرف مهره‌‌ها رنگشان با هم فرق مي‌كند؛ مثلا سفيد و مشكي يا قرمز و سفيد. ستون‌هاي افقي اين بازي از حروف A تا H نامگذاري شده و ستون‌هاي عمودي با شماره‌هاي يك تا 8شماره‌گذاري شده‌اند. بعد از اينكه رنگ مورد نظر خود را انتخاب كرديد بايد سعي كنيد وقتي نوبت به بازي شما ‌رسيد بتوانيد خانه‌هاي بيشتري را اشغال كنيد. براي اين كار هم بايد طوري خانه مورد نظرتان را براي چيدن مهره انتخاب كنيد كه مهره‌ حريف بين مهره‌هاي شما گير بيفتد تا بتوانيد رنگ مهره را به نفع خود تغيير دهيد. اين را هم بدانيد در اين بازي فقط حق چيدن مهره به‌صورت عمودي و افقي در كنار مهره حريف را داريد و اجازه نداريد به‌صورت ضربدري مهره‌تان را بچينيد.
مناسب براي افراد 9سال به بالا
قيمت: بسته به ابعاد و شركت توليد‌كننده، از 7 تا 36هزار تومان

  • تيزبين

يك بازي كارتي بسيار ساده است. اين بازي كاملا ايراني را مي‌توانيد 2تا 8نفره بازي كنيد. بعضي از نمونه‌هاي اين بازي 55كارت بازي و 5كارت راهنما و نوع ديگر 31كارت بازي و 3كارت راهنما دارد. شيوه بازي هم به اين شكل است كه روي هر كارت 8تصوير وجود دارد و بين هر دو كارت يك تصوير مشترك است. بازيكنان تنها يك لحظه كارتشان را مي‌بينند و بايد خيلي سريع اسم‌شان را گفته و كارت را بردارند. همانطور كه از اسم اين بازي پيداست اين تيزبيني و البته سرعت عمل شماست كه شما را در نهايت برنده يا بازنده مي‌كند. تيزبين‌ها در انواع حروف انگليسي، حيوانات، اعداد، اشكال و نوع آخر تركيبي از همه اينهاست كه هيجان بازي را بيشتر مي‌كند.
مناسب براي سنين 4سال به بالا
قيمت: بسته به مرغوبيت مقواي استفاده شده، از 9تا 12هزار تومان

  • هايو

بازي كندو يا hive يك بازي دونفره است. هايو يك بازي استراتژيك بسيار پرطرفدار است. شما در اين بازي 11جفت مهره رنگي داريد كه روي آن تصويري از حشرات مختلف حك يا نقاشي شده است. مهره‌هاي هرتيم از 3ملخ، 3مورچه، 2عنكبوت، 2سوسك و نهايتا يك زنبور ملكه تشكيل شده كه به مرور در بازي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. ‌اين بازي از اين نظر كه هر كدام از حشرات به‌صورت خاصي در بازي حركت مي‌كنند شباهت زيادي به بازي شطرنج دارد. هر بازيكن بايد 11مهره‌اش را طوري وارد بازي كند كه بتواند زنبور ملكه حريف را در محاصره خودش بگيرد و ضمنا نگذارد ملكه خودش در محاصره حريف بيفتد. يكي از مزيت‌هاي اين بازي اين است كه نياز به صفحه يا سطح مشخصي ندارد و شما مي‌توانيد روي هر سطحي، از آن استفاده كنيد.
مناسب براي نوجوانان 10سال به بالا
قيمت: 34هزار تومان

  • راز جنگل

راز جنگل از آن بازي‌هاي قديمي است كه اكثر ما بازي كرده‌ايم. اين بازي هنوز هم براي كودكان و نوجوانان جذابيتش را حفظ كرده است. اين بازي داراي 13درخت، 13پولك و 13كارت است. هر كدام از پولك‌ها و درخت‌ها شكل يك گنجينه را دارند. بازي به اين شكل است كه پولك‌ها زير درخت‌ها چسبانده مي‌شوند. درخت‌ها بٌر زده شده و در جاهاي مخصوص قرار مي‌گيرند. بعد يك كارت (گنجينه) رو مي‌شود و بازيكن‌ها با تاس انداختن بايد خود را به درخت‌ها نزديك كنند تا بتوانند زير درخت (پولك ها) را ببينند و گنجينه مورد نظر را پيدا كنند. يادتان باشد حين بازي بايد به بازي حريفتان هم توجه داشته باشيد كه چقدر به قلعه نزديك شده است.
مناسب براي سنين بالاي 9سال
قيمت: 8تا 9هزار تومان

  • كوارتو

اين بازي بيشترين جوايز بين‌المللي را دريافت كرده است. اين بازي شامل يك صفحه 4در 4 و 16مهره چوبي است كه هر كدام از اين مهره‌ها ويژگي خاص خودشان را دارند. اين مهره‌ها مربع يا دايره، توپر يا توخالي و بلند يا كوتاه هستند. شما بايد مهره‌هايي كه ويژگي‌هاي يكساني دارند را روي هم بچينيد اما هيجان اين بازي كجاست؟ اينجاست كه خودتان نمي‌توانيد مهره‌ها را انتخاب كنيد بلكه اين حريف شماست كه برايتان تصميم مي‌گيرد. اين بازي را 2تا 4نفره مي‌توانيد بازي كنيد و براي هر دست بازي 20دقيقه سرگرم باشيد.
مناسب براي سنين 6سال به بالا
قيمت: بسته به شركت توليد‌كننده از 40تا 96هزار تومان

  • فكر بكر

براي نوستالژي بازها يك بازي مهره‌اي دونفره و بسيار سرگرم كننده‌است. بازي‌كردنش را هم تقريبا همه ما بلديم. بين اين دو نفر بازيكن، يك نفر به‌عنوان رمزنگار و بازيكن ديگر به‌عنوان رمز گشاست. بازيكن رمزنگار مهره‌هاي رنگي‌اي كه در اختيار دارد را مي‌چيند و حريفش بايد حدس بزند اين مهره‌ها به چه ترتيبي چيده شده‌اند؟
مناسب براي سنين 6سال به بالا
قيمت: بسته به اندازه صفحه از 4هزار و 500 تا 10هزار تومان

  • تانگرام

در مورد اين بازي يك افسانه وجود دارد كه روزي مردي چيني در حال حمل يك كاشي بود كه كاشي از دستش رها مي‌شود و مي‌شكند. او شروع به سر هم كردن كاشي و پيدا كردن جاي درست تكه‌هاي كاشي مي‌كند. هرچند كاشي مثل روز اولش نمي‌شود اما مرد چيني همان زمان متوجه مي‌شود هزاران شكل ديگر مي‌شود با همين تكه كاشي‌ها ساخت. حالا وظيفه‌ شما در اين بازي چيست؟ همين ديگر! با 7تكه مقوايي كه در اختيار داريد اشكال متفاوت بسازيد. در اين بازي شما 60الگو داريد كه در بعضي از اين الگوها نحوه قرار گرفتن تكه‌ها در كنار هم را به شما آموزش داده است. البته اين براي مواقعي است كه فكرتان ديگر كار نمي‌كند و به در بسته خورده‌ايد خيلي راحت مي‌توانيد از روي اين الگوها تقلب كنيد.
مناسب براي سنين 5سال به بالا
قيمت: 7هزار و 500تا 15هزار تومان

  • لونپوس

ظاهرا اين بازي نخستين‌بار در سال 1983ميلادي در تايوان ساخته شد، اما به مرور زمان در بسياري از كشورهاي جهان توزيع شد. لونپوس يك نوع پازل متفاوت و معمايي است، براي كساني كه ادعا مي‌كنند خيلي باهوش هستند و شايد در سخت بودن و جذابيت، با مكعب روبيك قابل رقابت باشد. معما به اين صورت است كه شما بايد بتوانيد قطعات را پس از خارج كردن از جعبه پازل دوباره داخل آن بچينيد. مهره‌هايي كه شما براي پر كردن صفحه مثلثي در اختيار داريد در اشكال مختلفي مثل ال، مربعي، خطي، ضربدري و... هستند.
مناسب براي سنين 6سال به بالا
قيمت: بسته به اندازه، از 3تا 10هزار تومان

  • جنگا يا همان برج هيجان

جنگا از ۵۴ بلوك مستطيل‌شكل و هم‌اندازه تشكيل شده است. براي شروع بازي، بايد تمام بلوك‌ها را روي يكديگر بچينيد تا يك‌سازه ‌۱۸طبقه‌اي شكل بگيرد. در نظر داشته باشيدكه در هرطبقه 3قطعه قرار مي‌گيرد و جهت آنها عمود برجهت قطعه‌هاي رديف قبلي است. بازي با جنگاهاي ساده به اين صورت است كه هر فرد بايد با يك دست يك بلوك را خارج كند، به‌صورتي كه برج تعادلش به‌هم نخورده و نريزد. اما جنگاهاي رنگي هم هستند كه يك تاس هم دارند و شما با انداختن تاس مشخص مي‌كنيد هر كسي چه رنگي از بلوك‌هاي برج را از سازه خارج كند.
مناسب براي سنين 9سال به بالا
قيمت: بسته به نوع چوب استفاده شده در ساخت بلوك‌ها و البته شركت سازنده، از 20تا 120هزار تومان

کد خبر 378024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha