شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

مسئله قطر و عربستان شاید در ابتدا یک تنش به‌نظر می‌آمد اما با اعلام تسلیم نشدن قطر اکنون تبدیل به یک مناقشه بین‌المللی شده و باعث شده تا ۲ جبهه جهانی در حمایت از دو طرف شکل بگیرد.

عربستان شايد در ابتدا تصور مي‌كرد كه قطع روابط ديپلماتيك و تحريم مانند گذشته كشور كوچكي مانند قطر را به‌اصطلاح خود سعودي‌ها تنبيه مي‌كند و دوحه خيلي سريع در خطي كه رياض مي‌خواهد قرارمي‌گيرد اما با حمايت كشورهاي مهم از قطر، حالا كار به يك مناقشه بين‌المللي تبديل شده است. دولت آمريكا كه در ابتدا حرف از گفت‌وگو و ميانجيگري مي‌زد حالا مواضع ‌تندتري مقابل قطر اتخاذ كرده تا اتحاد خود با عربستان را به رخ بكشد. ترامپ در آخرين موضعگيري خود، قطر را متهم كرد كه «به‌طور تاريخي از تروريسم در سطح بالايي حمايت مالي ‌كرده است.»

او در كاخ سفيد گفت: زمان آن فرارسيده است كه حمايت قطر از تروريسم پايان بگيرد. هيچ كشور متمدني نمي‌تواند اجازه دهد كه چنين خشونت و ايدئولوژي شرورانه‌اي در سرزمينش پا بگيرد. همزمان با ترامپ، وزير امور خارجه آمريكا هم هر چند اتهام‌هاي مشابهي را عليه قطر مطرح كرد اما خواستار پايان محاصره قطر از طرف همسايگان عربش شد.

ركس تيلرسون از عربستان و هم‌پيمانانش خواست تا اعمال فشارها بر قطر را كاهش دهند. او گفت: قطر پيشرفت خوبي در عرصه مبارزه با حمايت مالي تروريست‌ها و بيرون كردن آنها از خاك اين كشور داشته اما بايد اقدام‌هاي بيشتري را به‌صورت فوري انجام دهد.
از هفته گذشته عربستان، مصر، امارات، بحرين و چند كشور ديگر روابط خود را با قطر قطع كرده و مرزهاي زميني، هوايي و دريايي خود را به روي اين كشور بسته‌اند.

  • قوت گرفتن جبهه قطر

بعد از ارسال محموله‌هاي مورد نياز قطر از سوي ايران و همچنين طرح تركيه براي استقرار نيروهاي نظامي در قطر، روز گذشته روسيه هم وارد كارزار شد تا جبهه قطر قوت بگيرد. روز گذشته سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه ديداري معنا‌دار با همتاي قطري خود داشت و در مسكو ميزبان شيخ محمد آل ثاني شد.

به گزارش رسانه‌هاي روسيه لاوروف در ديدار با وزير امور خارجه قطر اعلام كرد كه مسكو نگران تنش‌هاي به‌وجود آمده است و روسيه مذاكرات خود را با همه طرف‌ها براي حل و فصل ماجرا ادامه خواهد داد. لاوروف تأكيد كرد كه روسيه در تلاش براي مداخله در كشوري يا روابط دو‌طرفه كشورها نيست اما مسئله پيش‌آمده براي قطر در روسيه باعث نگراني شده است. آنگلا مركل، صدراعظم آلمان هم روز گذشته از تنش‌ها ميان قطر و همسايگانش ابراز نگراني كرده و خواستار تلاش ايران، تركيه و همه كشورهاي حاشيه خليج‌فارس براي حل اين مناقشه شده است.

مركل تأكيد كرده كه آلمان خواستار حفظ موازنه قدرت در منطقه به روشي معقولانه است. پيش از اين زيگمار گابريل، وزير امور خارجه آلمان با شيخ محمد آل ثاني، وزير امور خارجه قطر ديدار و گفت‌وگو كرده و خواستار پايان تحريم و محاصره قطر از سوي جبهه عربستان شده بود. روز گذشته رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه به عربستان تأكيد كرد تا به‌عنوان «خادم حرمين شريفين» در تنش به‌وجود آمده در خليج‌فارس ايفاي نقش كند و قول داد كه تركيه در كنار «برادران قطري» باقي مي‌ماند.

اردوغان به‌تازگي مصوبه پارلمان اين كشور را تأييد كرده كه به اين كشور اجازه استقرار حداقل ۵ هزار نيروي نظامي در قطر را مي‌دهد. پارلمان پاكستان هم قرار است طرحي را براي اعزام نيروهاي نظامي به قطر به تصويب برساند. بر اساس اين طرح دولت پاكستان مي‌تواند 20 هزار نيروي نظامي را در قطر مستقر كند.

  • اتحاد عربستان و امارات با رژيم صهيونيستي

الجزيره در گزارشي روز گذشته به اتحاد اسرائيل با جبهه عربستان در مناقشه اخير اشاره كرده است. اين گزارش با اشاره به تهديد نمايندگان كنگره آمريكا براي تحريم قطر از دست داشتن رژيم صهيونيستي در ماجراي اخير خبر داد. در اين گزارش آمده است كه ۱۰ نفر از نمايندگاني كه طرح تحريم‌هاي قطر را به‌خاطر حمايت مالي از حماس تهيه كرده‌اند از لابي‌هاي رژيم صهيونيستي، عربستان و امارات طي ۱۸‌ماه گذشته يك‌ميليون‌دلار پول دريافت كرده‌اند.

کد خبر 372776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha